Mikael_L
Men rätta mig nu om jag har fel.
Men alla "konstruktioner" förutsätter väl någon viss grundkvalitet på bjälklaget map svikt och bärighet, hur vet man att man har nått den?
 
jo så är det...
men konstruktionerna är baserade på att bjälklag osv är byggt enl. norm, är det inte det då är det omöjligt att göra en generell konstruktion
 
Mikael_L
Ja och jag känner mig själv lite osäker på huset vi bygger nu.
Bjälklaget i detta fall är ju underramen på takstolarna.
Och takstolarna är uträknade och levererade av en takstolsfabrik, så dom borde ju ha godkända prestanda.

Men just nu håller jag på och lägger igen golvet med skruvlimmad golvspån, och nojar lite över bjälklagets svikt inför det framtida badrumsbygget på övervåningen.
Om jag vill dubbla reglarna till cc300, så är rätta tillfället nu, men behövs det inte så vill jag ju givetvis slippa det extra besväret och kostnaden.

Det är 220x45 i C24, två fack på vardera 4200mm.
Egentligen ska kanske spännvidden minskas lite, då det är kattvind med lodrätt stödben och diagonalstötta längst ut, så spännvidden med detta inräknat stannar i så fall vid ca 3700 (lite löst gissat).

Men egentligen bör jag alltså inte behöva regla tätare då, om bjälklaget är uträknat av en takstolsleverantör 2010?

Om man sen för säkerhets skull kör med t.ex. 1 cm tjockare flytspackling, så borde det väl också göra golvet betydligt styvare?
Eller kan man använda mer flexibel fästmassa och fog?

Tja, lite nojig är jag, som ni kan se.
Och förutom allt detta så samsas vi dessutom lite med tanken att använda våtrumsmatta i det badrummet istället. För säga vad man vill, med tekniskt sett måste väl matta vara ett bättre val i ett badrum som har träregelkonstruktion på alla håll - golv,väggar och tak.
 
Mikael_L skrev:
Om man sen för säkerhets skull kör med t.ex. 1 cm tjockare flytspackling, så borde det väl också göra golvet betydligt styvare?
Och tyngre :-D
 
Är du orolig för böjstyvheten så limma en ,golvgips om du ska ha matta (tror det är ok än), eller en minerit vt om du ska ha klinker, med ardex s48.
ska du ha klinker sen så armerar du och flyter, då kan du nog parkera en stridsvagn utan att det händer nått :)
 
Mikael_L
Ja blir det matta så känner jag mig inte orolig för böjstyvheten, för matta är väl betydligt mer förlåtande?

Men om det finns sätt att öka på böjstyvheten ovanpå befintlig limmad golvspån, så lägger jag nog igen golvet nu utan att dubbla antalet golvreglar. Det skulle ändå betyda 6 st 4,5 meter långa 220x45 i C24. Inte en helt obetydlig kostnad. Samt allt jobb med att få dit dom bra.
Jag kortlar (typ krysskolvar) nog dock av en rad i bjälklaget däromkring, vilket gör en hel del för den totala nedböjningen från punktlast.

Tack för hjälpen, så jag slutligen kunde bestämma mig.
Och ursäkta mig TS för trådkapningen, men jag hoppas det var så näraliggande din fråga att du fick ut något av det.
 
mer förlåtande än?
tätskiktsfolie: är nog samma ungefär
klinker: ja

:)
 
Mikael_L
Ja precis, jag tänkte mest på klinker då, och mest att fogarna inte ska spricka upp eller plattor släppa.
Alltså det är ju inget svajigt bjälklag jag snackar om. Men för att klinker och kakel garanterat ska klara sig bra har jag fått för mig att det ska vara ordentligt stumt.
 
Jag tycker det verkar som att ni gissar för mycket...
Här står det utförligt vad som gäller för weber.

Olika konstellationer av bjälklagsdimensioner och upplagslängder, samt att man inte måste limma en skiva ovanpå utan minimum 12mm avjämningsmassa är ok.
 
Mikael_L
JOW skrev:
Jag tycker det verkar som att ni gissar för mycket...
Här står det utförligt vad som gäller för weber.

Olika konstellationer av bjälklagsdimensioner och upplagslängder, samt att man inte måste limma en skiva ovanpå utan minimum 12mm avjämningsmassa är ok.
Kanoners !!! :) (y)
För bjälkar av kvalitet K24 med dimension på
220x45 mm kan upplagsavstånd på max 4200 mm
användas vid cc-avstånd på max 600 mm
Stämmer precis med mina förhållanden.

Tack.
 
Ja, men det är ju just med Weber's sortiment då...
Jag ville bara förtydliga det...
 
Och gällande Ardex...så funkar det med:

Primer: Ardex P3 (färdigblandad).
Armeringsnät: Punktsvetsat stålnät d= 2,5 mm
Avjämningsmassa: Ardex K75, minst 12mm (enligt produktfaktarutan nere till höger på sidan 2).

Enligt denna broschyr. Dock finns inte denna konstruktion med i deras lista över konstruktioner, vilket kan tyckas vara märkligt.
Dock nämns ingenting om primning av golvvärmeplåtar som när man limmar en mineritskiva med Ardex S48.

Edit:

Jo, det var konstruktion nummer 16.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.