Jag har läst någonstans att rekommenderat c/c avstånd på golvbjälkar i badrum som man skall ha klinker på är 30-60cm. Min fråga är: kan man ha c/c 60 utan problem med böjstyvheten?
Till saken hör ju att badrummet (ca 5m2) för tillfället är helt utrivet med nakna golvbjälkar (75*200) med spännvidden 4m (mellanbjälklag).
Sedan kommer jag att lägga in vattenburen golvvärme också.
Kan man lägga golvspån mellan golvbjälkarna och sedan flyta in golvvärmen och armering på det och få det "riskfritt" om ni förstår vad jag menar?
 
Du har ju en stor fördel i att utrymmet är utrivet, så det går att åthjälpa. Kan du få dit bjälkar för cc300 är det ju bäst, men att hitta upplag för nya bjälkar kan vara svårt. Då kortlar man istället mellan de befintliga, så att de i än större grad hjälps åt att bära lasten. Golvspånet du lägger ovanpå kan du skruvlimma på plats. Du flyter in golvvärmeslang, fiberarmerat spackel och armeringsmatta ovanpå detta för att ytterligare skapa en böjstyv enhet.

Det finns väldigt många badrum i Sverige gjorda på detta sättet, även om det inte är till 100, by the book.
 
Armeringen lägger du under slangarna, sedan distanslisterna, sedan rören, sedan flytar du horisontellt, sedan primar du och flytar en andra gång för evetuellt fall.. Använd inte armering, använd istället glasfiberduk, se schönox renotex. Har just utfört exakt vad du skall göra och det fungerade utmärkt, se bara till att få garanterat tätt mellan spånskivorna. Att kortla med tex. 45x90 är helt korrekt i ett befintligt badrum. 75x200 av gammalt kärnvirke är betydligt starkare än dagens reglar.
 
Tack för svaren :)
Hur tätt sätter man kortlingarna?
 
Redigerat:
mitt råd blir att hitta en färdig konstruktion, allt nått som är beprövat och någon tar ansvar för.
tex bjälklagskassetter som man lägger mellan reglarna, sen 22mm golvspån och därefter armering och min 12mm flytspackel avsett för bjälklagsförstyvning.

för en konstruktion där du spacklar in g.värmen se ardex.se konstruktioner

Gör du en egen lösning tar du även ansvar för den vid en ev. skada och kan bli nekad ersättning, kan även bli dolt fel vid en försäljning
 
  • Gilla
Casca
  • Laddar…
På det lokala badrumsförsäljningsstället (de säljer totallösningar) tyckte de att jag skulle lägga plast och sedan gjuta upp jämnt med golvbjälkarna med eps-cement och sedan flyta in armering och golvvärme som vanligt...
Eftersom jag inte förstod hur eps-cementen skulle hjälpa till att hålla upp mellan golvbjälkarna så argumenterade jag en stund men eftersom det inte hjälpte ett dugg så höll jag med till slut och åkte därifrån.
Det verkar som att någon tutat i dem att det är någon sorts universallösning som tar bort alla problem.
 
EPS är en bra lösning som blir riktigt stabil, titta på epscement.com
Men samma gäller där, att man följer konstruktionen, annars är det du som är ansvarig, tyvärr blir det rätt dyrt 50l kostar ca 200-240:-
 
Tittade på hemsidan för eps och nu förstår jag mera, när jag var i badrumsbutiken så var det inget tal om att sätta in en blindbotten utan de menade att jag bara skulle lägga plast och att det hela skulle då vila bara på glesen till innertaket på våningen under...

Hmmm... Det kan ju vara så att jag missuppfattat också men den känslan har jag inte. :)
 
Kortklingar mellan bjälkarna i samma eller närmast i dimension, därefter spårad spånskiva med plåtar och sedan fiberspackel 20-30mm med armeringsnät. Lägg inte som någon säger, bjälklagsplåt och sedan spånskiva för då blir det inte mycket värme som når upp på golvet, men fullisolera hela bjälklaget.
 
cecar33: kan du länka till någon tillverkare som har en konstruktion som du säger?
 
nino skrev:
cecar33: kan du länka till någon tillverkare som har en konstruktion som du säger?
Du får nog utveckla din fråga för att kunna få svar. Det finns väl ingen tillverkare av golvbjälkar, spårade spånskivor.trälim,skruv, plåt,lim för plåt, isolering, fiberförstärkt flytspackel, primer och armeringsnät eller? Det finns ingen helhets konstruktion för att bygga ett hus. Nej när men talar om konstruktion så menar vi vanligtvis att man inte blandar olika fabrikat när vi till ex. byggger våtrum mao. att man använder samma fabrikat för alla ingående delar för att skapa ett tätskikt,
 
Stickan56
Om du vill ha en stabil golvkonstruktion så kan du gjuta en betongplatta på Lewis laxstjärtplåtar som i Sverige säljs av LIP. Med 20 mm golvärmeslang blir minsta bygghöjd 56 mm. Det finns trådar med bilder här på forumet.

MVH Stickan
 
nej men det finns företag som testat hela konstruktioner, bla ardex och eps och säkert många andra
jag kan länka till de konstruktioner jag nämnde, kan du?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
nino skrev:
nej men det finns företag som testat hela konstruktioner, bla ardex och eps och säkert många andra
jag kan länka till de konstruktioner jag nämnde, kan du?
[h=1]ARDEX KONSTRUKTION NR 50[/h]

UPONOR VATTENBUREN GOLVVÄRME MED SPÅRAD SPÅNSKIVA MED VÄRMEPLÅTAR SKIVLIMMAD MED ARDEX S 48. I TORRA OCH VÅTUTRYMMEN.

Miljö: Torra och våtutrymmen i boendemiljö.

Förutsättningar:
Normalt träbjälklag cc 300 - cc 600 mm med Uponors värmesystem typ 17, med spårade 22 mm spånskivor med golvvärmeplåt 17 och rör monterade. 20°C.

Utförande:
Golvvärmeplåtarna skruvas fast i underlaget i sicksackmönster cc 150 mm med början och
slut vid plåthörnen. Plåtarnas båda sidor ska skruvas. Plåtarna ska rengöras med T-sprit eller liknande.

Korrosionsskydd för värmeplåtar: ARDEX 8+9 rollas på hela ytan i ett lager, materialåtgång ca 0,75 kg/ kvm .

Skivmontering:
Lämpliga golvskivor limmas med ARDEX S 48 med 8 mm fixkam och pressas ner i fästmassans bädd så att full täckning erhålles, materialåtgång ca 1,7 kg/ kvm.

Ev. spackling: Om spackling är nödvändig, prima med ARDEX P 3/ P 51. Utför t.ex. fallbyggnad enligt branschstandard med ARDEX K 75. För att underlätta, använd ARDEX Nivåpinnar.

Tätskikt: ARDEX tätskikt kan börja monteras efter 24 timmar. Tätskiktet ska monteras enligt ARDEX monteringsanvisningar och efter gällande branschregler.

Plattsättning: Plattsättning utförs med ARDEX fäst- och fogmassor.

Följ instruktionerna i produkt- och säkerhetsdatabladen för produkterna


Vill du att jag visar dig fler alternativ eller räcker det med detta.
 
cecar33: ja den konstruktionen är bra, men det var inte så du skrev (du kanske missade att skriva att man skulle limma skivor i S48 i ditt första inlägg? )

Det jag ifrågasatte var att du skrev att man skulle flyta ovanpå plåtarna (eller åtmindstone uppfattade jag det så...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.