vissa äldre motorskydd behövde man "sy" =köra kabeln genom alla "faser". Kan ju även vara kontaktorn som är dålig.
 
E Emanuel01 skrev:
vissa äldre motorskydd behövde man "sy" =köra kabeln genom alla "faser". Kan ju även vara kontaktorn som är dålig.
Ja och även en del kontaktorer. Om man bara belastar en av tre ingångar så går de sönder, så man får sy eller bygla för att få en jämn belastning.
 
Hej igen allihop!
I slutändan tog jag kontakt med mitt försäkringsbolag, och för att inte riskera att ställa till det för mig på något vis så avvaktade jag med att skriva mer här. Efter det så glömde jag helt enkelt av tråden... :sweat:
Men, upplösningen blev att jag "bara" behövde betala självrisk för den nya pumpen, och det kan faktiskt ha varit så att den gamla inte mådde bra och att det behövde göras ändå. Jag väljer att inte forska i det, för jag vill inte veta om jag betalat några tusenlappar i onödan.. :seenoevil:
Sedan fick jag hjälp att koppla om lite så att inte så många grejer ligger på samma fas, och nu har jag inte märkt av några problem på ett tag. Tack för er hjälp, allihop!

Jag tycker den första frågan fortfarande är intressant, om någon annan varit med om liknande; vad hade man kunnat hävda/förvänta sig om en hantverkare eller dylikt byter ut fel sak efter felsökning? Om jag inte hade fått ersättning från försäkringsbolaget hade det ju varit 16 000 kr i onödan (eller åtminstone de ca 10 000 som själva pumpen kostade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.