Uppskattar alla svar!

Jag kanske inte var helt tydlig i min trådstart, men är inte orolig över någon polisanmälan. Det var mer om låt säg att jag flyttar härifrån eller om något kan hända. Dvs att det finns en anledning till varför man just i badrum (våtutrymmen) inte får byta armaturen själv. Men jag känner mig trygg iaf. Installationen va enkel och jag såg till o köpa armaturer som har en hög IP-klassning
 
Det som är helt avgörande är en korrekt installation. En elinstallation "kan" inte vara felaktig. Reglerna förutsätter att den är korrekt. En elfirman "kan" bara lämna en korrekt installation efter sig. Sedan är det du som ansvarar för att den behålls korrekt. Är allt korrekt utfört så finns ingen björn att väcka, även om det mot förmodan skulle bli en elskada av något slag. Så bara du lyckats peta in sladdarna i plinten så är det lugnt. Nästa ägare tar över ansvaret och du kan inte belastas för något i efterhand.
 
  • Gilla
naikon och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som är helt avgörande är en korrekt installation. En elinstallation "kan" inte vara felaktig. Reglerna förutsätter att den är korrekt. En elfirman "kan" bara lämna en korrekt installation efter sig. Sedan är det du som ansvarar för att den behålls korrekt. Är allt korrekt utfört så finns ingen björn att väcka, även om det mot förmodan skulle bli en elskada av något slag. Så bara du lyckats peta in sladdarna i plinten så är det lugnt. Nästa ägare tar över ansvaret och du kan inte belastas för något i efterhand.
Tackar så mycket ☺️
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fick du in alla kardeler i botten på klämman så är det bra, förutsatt att ledarna var skalade tillräckligt mycket men inte mer.
Finns det alltid angivet hur mycket som ska skalas eller finns det ett standard mått?
Wago 221 har angivit 11mm vill jag minnas
 
nino nino skrev:
Finns det alltid angivet hur mycket som ska skalas eller finns det ett standard mått?
Wago 221 har angivit 11mm vill jag minnas
Det finns inga standardmått även om det brukar bli runt 10 mm typ. Tillverkarens rekommendation gäller.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Redigerat: Tagit bort min kommentar, då den var felaktig.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som är helt avgörande är en korrekt installation. En elinstallation "kan" inte vara felaktig. Reglerna förutsätter att den är korrekt. En elfirman "kan" bara lämna en korrekt installation efter sig. Sedan är det du som ansvarar för att den behålls korrekt. Är allt korrekt utfört så finns ingen björn att väcka, även om det mot förmodan skulle bli en elskada av något slag. Så bara du lyckats peta in sladdarna i plinten så är det lugnt. Nästa ägare tar över ansvaret och du kan inte belastas för något i efterhand.
När det kommer till regler så Bo kung! Ingen slår honom på fingrarna! Dessutom är det inte så mycket smäll på fingrarna!

Klarar vi oss utan Bo i forumet
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det farligaste är att den här typen av oskyldiga (men olagliga) installationer ofta är en inkörsport till tyngre projekt.

Det räcker med en gång för att man ska bli fast och sen plötsligt en dag står man och gör fint i elcentralen eller säkrar upp hemma hos grannen.
Det är beroende framkallande. Snart står man där och jar dragit fram jord och monterat jfb. Men man kan inte sluta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Andra är bättre än mig på detta, men nej, det är inte just för att det är i badrum det är olagligt, det är för att det en fast installation. Samma koppling i vardagsrummet hade varit en lika olaglig handling. Men om du vet vad du gör, så säger jag som andra, kör på.
NEJ!!!
Det är inte för att det är fast installation av armaturen.

I tex hall, sovrum, etc torra utrymmen får man som lekman byta fast ansluten armatur.

Skärmdump från Elsäkerhetsverkets hemsida om regler för byte av ljusarmatur i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/hall
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ!!!
Det är inte för att det är fast installation av armaturen.

I tex hall, sovrum, etc torra utrymmen får man som lekman byta fast ansluten armatur.

[bild]

[länk]
Tack, tur att jag i alla fall skrev att andra var bättre på detta. 😆. Redigerat bort det nu så det inte förvirrar någon.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Hobbyhandy100 skrev:
Uppskattar alla svar!

Dvs att det finns en anledning till varför man just i badrum (våtutrymmen) inte får byta armaturen själv.
Ja, det är ju en intressant fråga som väl tråden egentligen inte tagit upp. Jag vet inte hur diskussionen har gått när man slog fast den här regeln, eller ens när (min google-fu sviker mig). Är det någon som har svart på vitt?

Om jag skall spekulera så skulle jag säga att ett iaf rimligt skäl är att regelverket i badrum är mycket mer komplicerat än för huset i övrigt. Det finns mycket regler om bla zonindelning, IP-klassning, krav på jordning/JFB osv. osv. som existerar och har ändrats många gånger i modern tid. Så man har väl, för att ta det säkra för det osäkra (inte före!) sagt att det krävs en elektriker för att man inte skall hamna på fel sida en zongräns t ex om man nu t ex skulle lyckas sätta upp en mycket större armatur än vad som satt där förut. (Ja, det är ett extremt långsökt scenario, särskilt om vi talar om takarmaturer, men det var vad jag kunde komma på i hastigheten.)

Eller skulle man vara ute och fara efter att en felaktig anslutning skulle vara så mycket farligare i en fuktig miljö?

H Hobbyhandy100 skrev:
Men jag känner mig trygg iaf. Installationen va enkel och jag såg till o köpa armaturer som har en hög IP-klassning
Gott så. Och det var ändå en rätt och riktig frågeställning. Om man vet att reglerna skiljer sig, men inte kan förstå varför de gör det så kan det ju ligga en hund begraven och då är det bättre att fråga en gång extra än att gå på en mina.

Men just här ligger det som sagt inga direkta elsäkerhetsmässiga hundar begravna. Om du satte upp armaturer av samma typ med samma eller bättre IP-klassning så skall det inte finnas någon extra risk. Att ansluta armaturen som sådan är som sagt samma arbete som i resten av huset/lägenheten, så klarar du att byta en armatur korrekt, så klarar du av att göra det i badrummet också.


Och det slog mig just att jag hjälpte en flyttande vän att byta taklampa i badrummet på nya stället. Det slog mig inte ens att det skiljde mellan det och alla övriga lampor. Vilket det borde gjort... Fy på mig! :)
 
  • Gilla
Hobbyhandy100
  • Laddar…
Vad jag snappat upp, bl.a från verket själv, är att mindre och ofarliga arbeten tillåts utan behörighet. Övriga arbeten är sådana som kräver en viss nödvändig kompetens.

Detta skrevs på den tiden vi hade isolerade rum. Där finns ingen skyddsjordsledare. I badrum finns det skyddsjord, där måste man hantera en skyddsjordsledare som är viktig för säkerheten, och det är ett rum som ställer högre krav än torra rum, det har fler regler. Troligen tycker de gränsen låg där. Att det idag finns skyddsjord i alla rum ska vi nog inte tala högt om för att inte väcka någon övertalig petimäter i källaren på elsäkerhetsverkets palats.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.