E Eby90 skrev:
Du är ju mer än 4cm förskjuten, så centrerad får du den inte utan att byta radiator. Om det är din byggare som valt radiator så skulle jag be honom byta ut mot en som går att centrera. Har du valt själv är det bara att bita i det sura äpplet och köpa rätt, det där kommer ni störa er på tills dagen ni dör.

Edit: Eller så räcker det med att byta koppel.
Absolut, exakt centrerat kommer inte gå att få med denna radiator. Men att få 4cm på andra sidan kommer se lite snyggare ut än vad det gör nu.
Denna radiator har inbyggt koppel
Firman räknade på effekt/värmebehov, det var denna eller en som var kortare men högre, det hade inte blivit snyggt det heller.
 
Redigerat:
B bjorsi skrev:
Absolut, exakt centrerat kommer inte gå att få med denna radiator. Men att få 4cm på andra sidan kommer se lite snyggare ut än vad det gör nu.
Denna radiator har inbyggt koppel
Firman räknade på effekt/värmebehov, det var denna eller en som var kortare men högre, det hade inte blivit snyggt det heller.
De hade kunnat ta en djupare radiator (fler paneler istället för bredare/högre), eller en radiator med ett annat koppel. Jag hade inte godtagit en sådan montering om jag inte själv valt produkten. Jag tycker att man kan förvänta sig att radiatorn monteras centrerat under fönster om man inte kommit överens om något annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Denna radiator från Purmo har bara sidoanslutning i nederkant eller anslutning underifrån.
Det var därför jag skrev att om man har element med anslutningar som möjliggör det. Här har du ett ex på sådat element...
 
  • En vit radiator, Altech Radiator K-21, på en webbsida med instruktionen "Välj ett mått".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det var därför jag skrev att om man har element med anslutningar som möjliggör det. Här har du ett ex på sådat element...
Såg nu i produktbeskrivningen på sida 21 att det ska gå att koppla så, spännande att rörläggaren inte frågade mig hur jag ville ha det...
https://www.purmo.com/docs/TP_Teknisk_broschyr_SE_0116_web.pdf
 
Redigerat:
B bjorsi skrev:
Bytte bergvärmepump förra veckan.
I samband med detta hade vi även beställt ny radiator (mer effekt) till sonens rum). Jag var hemma när arbetet utfördes men rörläggaren frågade mig inte om placering av radiatorn.

Nu under helgen har jag mer och mer kommit fram till att jag vill ha radiatorn mer till vänster.
Vad säger ni som kan, är detta rimlig placering av radiatorn?
Det bör gå att förskjuta åtminstone 4 cm till vänster.
[bild][bild]
Så här såg det ut innan.
Han borde ju kunnat använda befintliga rör.
Vit element på vägg, tågbana i trä, golv, delvis oslipad vägg, eluttag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Ser inte klokt ut.
Ännu värre nu när man ser hur det såg ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det är en dåligt vald radiator för montering på befintliga rör. Annars är den väldigt snygg med sitt integrerade koppel (jag har ett par hemma) men just vid denna montering blir det tokigt.

Snyggare hade varit att kapa rören lite längre ner, skita i ballofixerna och ansluta nerifrån, med två korta bockade rör. Det är dock betydligt trixigare att få till.
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ser inte klokt ut.
Ännu värre nu när man ser hur det såg ut.
Precis. Det går ju inte riktigt att återställa heller?.
Jag hade heller inga krav på att vi behövde varmvatten den dagen. Så han hade kunnat behållt befintliga rör, inte behövt fimpa dem och satt ballofixer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är en dåligt vald radiator för montering på befintliga rör. Annars är den väldigt snygg med sitt integrerade koppel (jag har ett par hemma) men just vid denna montering blir det tokigt.

Snyggare hade varit att kapa rören lite längre ner, skita i ballofixerna och ansluta nerifrån, med två korta bockade rör. Det är dock betydligt trixigare att få till.
Firman som rekommenderade modellen, jag i min enfald trodde de skulle lösa det på ett snyggt sätt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det där går att få iprincip helt centrerat genom att bocka rör/byta pressdelar, man kommer lätt 8cm åt vänster iaf.

Man hade ju även kunnat välja en radiator med samma bredd som fönstret och kopplat underifrån istället. Skulle såklart behöva strypas något, men hade blivit bra mycket bättre estetiskt. Hen hade då också kunnat använda riktiga avstängningsventiler istället för kulventiler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har lärt mig genom åren att man måste speca och kolla ABSOLUT allting. Tyvärr.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ja, det hade gått att flytta den mer än 4 cm om man valt lite andra delar.
Dessutom ser det lite B ut med ballofixer till en radiator, i min mening.

Men om man hade kortat rören så mycket det går här, så hade man nog inte märkt om radiatorn inte är 100% centrerad när man har hängt dit lite gardiner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Såg nu i produktbeskrivningen på sida 21 att det ska gå att koppla så, spännande att rörläggaren inte frågade mig hur jag ville ha det...
[länk]
B bjorsi skrev:
Firman som rekommenderade modellen, jag i min enfald trodde de skulle lösa det på ett snyggt sätt
Alltså, reklamera och hävda ej fackmannamässigt utförande. Firman lär väl stå på sig att det visst är korrekt utfört men helt klart värt att reklamera.

Har du betalat redan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lordi skrev:
Dessutom ser det lite B ut med ballofixer till en radiator
Fast i detta fall förenklas ju arbetet med att göra om installationen. Kanske det behövs några försök innan det blir bra. :rolleyes:
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Alltså, reklamera och hävda ej fackmannamässigt utförande. Firman lär väl stå på sig att det visst är korrekt utfört men helt klart värt att reklamera.

Har du betalat redan?
Nix, inte betalat. Har inte fått fakturan och tänker hålla på den till jag blir nöjd.
Han ska komma hit idag och fixa med lite grejer som var kvar sen förra veckan. Ska ta det med honom då
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.