Byter du hjulen sjäv?

  • Antal röster
    108
Moving
När jag var ung tog det så att tvätta en bil och var mindre jobb
 
Om man är noga med att ha någon form av fett i centrumhålet, på konan och på gängan så har jag aldrig haft problem med att få bort muttrarna. Jag har hört på flera verkstäder att mekaniker beklagar sig över hur hårt folk drar åt när de byter själva för övrigt.

Idag bytte jag i alla fall inomhus på jobbet med garagedomkraft och spärrskaft. Jag rullade ut bilen 25 minuter efter att jag rullade in den. Det finns inte en chans att det gått fortare på verkstad om man räknar in tiden det tar att åka dit och därifrån.
 
En bra karl reder sig själv. Kör dubbfritt för att kunna byta i värmen tidigt på hösten och sent på våren med gott samvete.(y)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Moving
Vad sätter ni garagedomkraften i, tröskellådan eller som jag något nära hjulet?
 
Jag byter på sambons bil i garaget och lämnar in min egen på däckverkstad/däckhotell
 
Har alltid bytt själv och passar oftast på att samtidigt kolla bromsarnas kondition. I år var det tur jag kollade då ett belägg var helt slut. Nån bromsning till och det hade varit metallplatta mot skivan :)
 
I
Eftersom vi har 3 bilar kan jag ta det lugnt och byta när alla parametrar stämmer, fint väder , känna för det och inte ha nåt annat som är roligare att göra.
Sen tar man och byter ett och tycker man det var besvärligt går man in och tar en kaffekask att värma sig med, efter det ger man sig på nästa hjul. Det brukar bli 4 supar och då jag efter det inte får köra bil kan jag inte skifta dem, så de andra bilarna får vänta tills nästa gång parametrarna stämmer.
Den observante reagerar förstås och påpekar att det bara borde bli 3 supar och jag säger inte emot men jag räknar så taskigt.:D
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Aldrig själv.
 
Byter själv, jobbar mig ner mot F1-tider men är inte riktigt där än.
Inte jättesvårt att byta själv och dessutom bra kontrollerad träning om det skulle bli punka ute i ingenstans.
Kolla även luften i reservhjulet om sådant finns!!! Missade det men hade som tur var nära till macken när jag fick punka senast.

Formula 1 Pit Stops 1950 & Today https://www.youtube.com/watch?v=RRy_73ivcms
 
Moving skrev:
Vad sätter ni garagedomkraften i, tröskellådan eller som jag något nära hjulet?
I bak sätter jag den under dragkroken och lyfter båda hjulen samtidigt. I fram skiljer det lite beroende på bil. Sticker man den för långt in kommer man inte åt att pumpa. Bakre bärarmsfästet och låta pumpskaftet komma ut bakom framhjulet är en variant. Om man kommer åt att lyfta under spindelleden behöver man inte lyfta så långt eftersom fjädern då inte behöver expandera.
 
Där bilens domkraft skall sättas. Har en mjuk gummiplatta mellan domkraften och den markerade platsen.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Moving skrev:
Vad sätter ni garagedomkraften i, tröskellådan eller som jag något nära hjulet?
I bak i dragkrok eller bakaxelklump beroende på bil. I fram brukar jag lyfta i bärarmarna för att slippa att fjädringen sträcker ut sig, domkraften blir ostadigare ju högre man måste pumpa.
 
...man lyfter förstås på de anvisade lyftpunkterna för garagedomkraft.....
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
I
Jag lyfter inte, jag har fyra gropar i uppfarten, kör bara upp så att hjulen hamnar över dem, sen är det bara att byta.:wow:

Nej det var tramsigt.:surprised:

Jag sätter garagedomkraften där jag behöver lyfta som minst, under spindellederna fram och bakaxeln bak. Det är nog inte rätt, man bör nog lyfta på avsedda punkter med en garagedomkraft, använder man den i bilen medföljande domkraften ger det sig själv var man ska sätter den.
 
Redigerat av moderator:
Avemo skrev:
I bak sätter jag den under dragkroken och lyfter båda hjulen samtidigt. I fram skiljer det lite beroende på bil. Sticker man den för långt in kommer man inte åt att pumpa. Bakre bärarmsfästet och låta pumpskaftet komma ut bakom framhjulet är en variant. Om man kommer åt att lyfta under spindelleden behöver man inte lyfta så långt eftersom fjädern då inte behöver expandera.
xdigger skrev:
I bak i dragkrok eller bakaxelklump beroende på bil. I fram brukar jag lyfta i bärarmarna för att slippa att fjädringen sträcker ut sig, domkraften blir ostadigare ju högre man måste pumpa.
Det är mindre optimalt ur säkerhetssynpunkt att lyfta båda hjulen samtidigt. Bilen kan lätt tippa av från domkraften om man gör på det viset, var ett fall bara för några dagar sedan då en man i Göteborg tragiskt avled vid hjulbyte i sitt garage då han blev fastklämd mellan bilen och garageväggen.

Korrekt förfarande är som nämnts i tråden att använda de för ändamålet avsedda lyftpunkterna. På de flesta moderna bilar är de markerade med en "pil" på tröskellådan, i äldre bilar får man titta i instruktionsboken om man inte kan hitta dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.