Hej,

Jag har ett badrumsskåp med inbyggd armatur högst upp för två stycken 60 cm 18 W lysrör, T8 med G13-sockel tror jag att de är. Vad jag kan se är dessa lysrör seriekopplade.

Det ena lysröret nästan lagt av, det flimrar enbart lite i ändarna men hindrar samtidigt inte att det andra lysröret tänds. Hursomhelst blir belysningen i rummet lidande så jag tänkte byta ut lysröret. Dock visade sig detta vara lättare sagt än gjort då EUs outtröttliga jakt på att förbjuda saker gjort så att det nu verkar vara svårt för mig att köpa in ett likadant lysrör som passar i armaturen.

Det nya som jag nu påtvingas via detta förbud är LED-lysrör. Nu vill jag inte säga något illa om LED-belysning men problemet jag nu möter är att LED-lysrör inte kan monteras seriekopplade vilket gör att jag inte enkelt kan ersätta det trasiga lysröret.

Min fråga är om jag på ett enkelt sätt kan anpassa armaturen i badrumsskåpet så att jag kan montera två 60 cm 10 W LED-lysrör där istället? Får jag som lekman göra sådana ingrepp själv eller kräver det en behörig elektriker?

Nedan är bilder på armaturen där jag för stunden tagit ur det trasiga lysröret. Ber om ursäkt om de är något mörka men belysningen fungerar ju inte som den ska som sagt.
 
  • Öppet lysrörarmatur på vägg med synliga kablar och ballast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk installationsdosa med kablar, vid vägg, dammig, behöver städning eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen ljusarmatur med synliga lysrör och elektriska komponenter mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fluorescerande ljuskälla, etikett med tekniska specifikationer, VEDUM märke, installationsdatum, produktinformation, CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hoppar in här också då jag har exakt samma typ av fråga, hoppas det är ok :)
Precis nyinflyttad i huset och upptäckte att lampan ovanför handfatet var död så tänkte byta till LED lysrör. 2 lysrör men jag ser bara en "drossel" och texten på den går knappt att tyda (se bild). Det sitter två glimtändare i som jag tolkar som "Single"-tändare så nu är jag rätt konfunderad. Är det parallell eller serie? :) Stort tack för all hjälp!

//Anders
 
  • Lutad elektronisk enhet, etikett med tekniska specifikationer, vit bakgrund, rotationsorientering, gråa och beige toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med tekniska specifikationer och säkerhetscertifieringsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AC79 skrev:
Jag hoppar in här också då jag har exakt samma typ av fråga, hoppas det är ok :)
Precis nyinflyttad i huset och upptäckte att lampan ovanför handfatet var död så tänkte byta till LED lysrör. 2 lysrör men jag ser bara en "drossel" och texten på den går knappt att tyda (se bild). Det sitter två glimtändare i som jag tolkar som "Single"-tändare så nu är jag rätt konfunderad. Är det parallell eller serie? :) Stort tack för all hjälp!

//Anders
Serie. Armaturen behöver kopplas om
 
G GoGetLost skrev:
Serie. Armaturen behöver kopplas om
Tack för snabbt och konkret svar! :) Tror jag passar på att köpa lite vanliga lysrör istället innan dom slutar säljas så får jag bestämma hur jag gör nästa gång dom pajar :)
 
kisumisu
P Papa42 skrev:
Hej,

Jag har ett badrumsskåp med inbyggd armatur högst upp för två stycken 60 cm 18 W lysrör, T8 med G13-sockel tror jag att de är. Vad jag kan se är dessa lysrör seriekopplade.

Det ena lysröret nästan lagt av, det flimrar enbart lite i ändarna men hindrar samtidigt inte att det andra lysröret tänds. Hursomhelst blir belysningen i rummet lidande så jag tänkte byta ut lysröret. Dock visade sig detta vara lättare sagt än gjort då EUs outtröttliga jakt på att förbjuda saker gjort så att det nu verkar vara svårt för mig att köpa in ett likadant lysrör som passar i armaturen.

Det nya som jag nu påtvingas via detta förbud är LED-lysrör. Nu vill jag inte säga något illa om LED-belysning men problemet jag nu möter är att LED-lysrör inte kan monteras seriekopplade vilket gör att jag inte enkelt kan ersätta det trasiga lysröret.

Min fråga är om jag på ett enkelt sätt kan anpassa armaturen i badrumsskåpet så att jag kan montera två 60 cm 10 W LED-lysrör där istället? Får jag som lekman göra sådana ingrepp själv eller kräver det en behörig elektriker?

Nedan är bilder på armaturen där jag för stunden tagit ur det trasiga lysröret. Ber om ursäkt om de är något mörka men belysningen fungerar ju inte som den ska som sagt.
Förstår problemet och att du kanske tom vill byta till LED.

Men borde inte vara problem köpa lysrör idag?! Menar du att de ej finns?
Var själv förra veckan i våran Ica Maxi och kollade om det kommit in LED compact lysrör. Men icke sade nicke fast själva lysrören snart förbjuds.

T8 rör har det funnits i LED en längre tid men fortfarande var det en större "hög" standardlysrör i hyllorna.

Kom ihåg när du byter lysrör att byt båda samtidigt inklusive glimtändare (om inte glimtändare är elektronisk).

Vill du ha led så är det väl bara i princip koppla förbi dessa lysrörsgrejor och in med led rör. Nu är jag ingen elektriker och tänkte att jag även lånar den här tråden lite.

Länge undrat vad som just händer om man råkar mixa glimtändare?
Dessa Led rör har ju nån egen glimtändare som kopplar förbi just lysrörständmekanism? Vad händer om man skruvar dit en standard rör tänds den bara inte eller händer nåt värre? Och vad händer om man bara kallt sätter in ledrör med standard glimtändare, explosion, brand eller helt enkelt ingenting?

Ps. Led är väl ofta sådana som går använda i olika volt. Gör det då något om det är seriekopplat? Rören får väl bara mindre volt.
 
Redigerat:
Jag har tittat hos Jula, Bauhaus, Biltema, Clas Ohlson och vår lokal Ica Maxi men ingen av dem säljer sådana lysrör, i alla fall enligt deras hemsidor.

Allra helst skulle jag köpa nya lysrör som fungerar till befintlig armatur. En elektriker skulle kosta mer än en livstidsförbrukning av lysrör gissar jag.
 
kisumisu
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
kisumisu
Tycker dock det konstigt att affärerna inte kört nån utförsäljningskampanj på lysrör och ändå är de slut.

Glödlampor gavs ju nästan gratis mot slutet bara för att bli av med dem.

T8 lysrör borde ju inte vara så stor marknad ändå.

Själv väntar jag på kompaktlysrör i led variant. Men finns inte i våra lokala butiker. Antar dock att det blir problem seriekoppla även dessa med led? Får kanske byta till E27 fattning och köra "vanliga" LEDs.

Tänkte också på att köpa en T8 bänklysrör armatur till köket, men där märkte jag att marknaden gått till LED. Led är ju bra men jag är väldigt allergisk mot armaturer med inbyggd ljuskälla.

Men man kanske måste köra "oldschool" metoder för att få utbytbara och billiga LED.
https://www.clasohlson.com/se/Lamphallare-med-vinkelfaste/p/32-1864

Byta ut i kompaktlysrör armaturer och göra ledlist att man skruvar flera såna här bakom en planka som man skruvar fast.

Nu vet jag vad som följer "jo men led håller i evighet" "det finns redan utbytbara led med den och den fattningen" "du byter ändå ut hela din armatur om 10år".

Visst men inget slår E27 i enkelhet att hitta ljuskällor till och till ett vettigt pris! Så enkelt byta ut också krävs inga elkunskaper ens.

Visst är det även skillnad på kvaliteten men jag har i alla fall redan sett blinkande LED bla i våra Ica och Coopbutiker alltså affärernas egen belysning och där är det ju inget hemmapul eller hemmabruk.
 
Redigerat:
G GoGetLost skrev:
Serie. Armaturen behöver kopplas om
Vad händer annars?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tycker dock det konstigt att affärerna inte kört nån utförsäljningskampanj på lysrör och ändå är de slut.

Glödlampor gavs ju nästan gratis mot slutet bara för att bli av med dem.

T8 lysrör borde ju inte vara så stor marknad ändå.

Själv väntar jag på kompaktlysrör i led variant. Men finns inte i våra lokala butiker. Antar dock att det blir problem seriekoppla även dessa med led? Får kanske byta till E27 fattning och köra "vanliga" LEDs.

Tänkte också på att köpa en T8 bänklysrör armatur till köket, men där märkte jag att marknaden gått till LED. Led är ju bra men jag är väldigt allergisk mot armaturer med inbyggd ljuskälla.

Men man kanske måste köra "oldschool" metoder för att få utbytbara och billiga LED.
[länk]

Byta ut i kompaktlysrör armaturer och göra ledlist att man skruvar flera såna här bakom en planka som man skruvar fast.

Nu vet jag vad som följer "jo men led håller i evighet" "det finns redan utbytbara led med den och den fattningen" "du byter ändå ut hela din armatur om 10år".

Visst men inget slår E27 i enkelhet att hitta ljuskällor till och till ett vettigt pris! Så enkelt byta ut också krävs inga elkunskaper ens.

Visst är det även skillnad på kvaliteten men jag har i alla fall redan sett blinkande LED bla i våra Ica och Coopbutiker alltså affärernas egen belysning och där är det ju inget hemmapul eller hemmabruk.
"Lampor till allt" verkar ha en del lysrör kvar om jag inte misstar mig men verkar även ha rätt högt antal man minst måste beställa varje gång. Såg minst 3 st på någon modell och minst 6 st på en annan så kan ju bli rätt dyrt om man bara måste ha ett nytt lysrör. https://www.lamportillallt.se/sv/lampform/lysror/t8-lysror/
 
P Papa42 skrev:
Hej,

Jag har ett badrumsskåp med inbyggd armatur högst upp för två stycken 60 cm 18 W lysrör, T8 med G13-sockel tror jag att de är. Vad jag kan se är dessa lysrör seriekopplade.

Det ena lysröret nästan lagt av, det flimrar enbart lite i ändarna men hindrar samtidigt inte att det andra lysröret tänds. Hursomhelst blir belysningen i rummet lidande så jag tänkte byta ut lysröret. Dock visade sig detta vara lättare sagt än gjort då EUs outtröttliga jakt på att förbjuda saker gjort så att det nu verkar vara svårt för mig att köpa in ett likadant lysrör som passar i armaturen.

Det nya som jag nu påtvingas via detta förbud är LED-lysrör. Nu vill jag inte säga något illa om LED-belysning men problemet jag nu möter är att LED-lysrör inte kan monteras seriekopplade vilket gör att jag inte enkelt kan ersätta det trasiga lysröret.

Min fråga är om jag på ett enkelt sätt kan anpassa armaturen i badrumsskåpet så att jag kan montera två 60 cm 10 W LED-lysrör där istället? Får jag som lekman göra sådana ingrepp själv eller kräver det en behörig elektriker?

Nedan är bilder på armaturen där jag för stunden tagit ur det trasiga lysröret. Ber om ursäkt om de är något mörka men belysningen fungerar ju inte som den ska som sagt.
Hej!
Ser nästan likadan ut som armaturen jag hade hemma, den la av helt och jag köpte och ersatte med Ikeas variant, Godmorgon LED skåp/vägglampa 80cm, inbyggd led och bättre ljus 🙂👍

Jag trodde först att spegel och skåpet var en del men armaturen satt bara skruvad mot spegeln /skåpet.
 
L Lukas Johansson1 skrev:
Vad händer annars?
LED rören är gjorda för 230 volt, seriekopplar man så får varje LED rör bara 115 volt och det funkar inte. Händer ingenting alls.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.