tommib tommib skrev:
Det är nog bra att kolla kopplingsdosan och se vad den blå är för något. Den gamla brytaren har två x-plintar så den kan ha suttit på den andra men det kan vi inte veta.

Du svarade inte på frågan om det finns flera strömbrytare som tänder/släcker denna lampa.

Vad är anledningen till att byta ner sig? Är den gamla brytaren trasig? Varför köper du inte en ny Schneider?

Egentligen skulle du behöva putsa ändarna på ledarna.
Jo, jag svarade ovan. I den andra fanns vit kabel till L och två svarta och en brun till pilarna.

Byter alla strömbrytare, eluttag etc. i en lägenhet för att de är jättegula och slitna. Köpte billigare modell för att det är billigare… 😄
 
tommib
Det var inte så tydligt vad du svarade på tyckte jag men vi kan lämna det därhän.

Du måste reda ut exakt hur kretsen ser ut för att veta hur det ska kopplas. Blå kan vara en mellantråd, en tändtråd eller nolla. Det blir olika grader av dåligt av en felkoppling, från "funkar ej" till "kortslutning".

Kombinationen av ledare i den andra brytaren är lite udda, men skulle kunna tyda på en sparkoppling med svart fas. Det borde dock ge andra färger vid denna brytare, om nu inte blå har bytt färg på vägen. Det är bara att börja leta i dosor.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
98 ... troligen svart fas.
Men jag skulle inte ta gift på det, det var kanske ungefär då som övergången till brun skedde.

Men @Christian Andersson3, även en själv såsom elektriker gör samma miss ibland (alltmer sällan ju mer erfarenhet man får) och kopplar loss allt lite för snabbt och utan att ta en bild, och sen inser att man inte får ihop det igen.
Så då är det bara att reda ut hur hela kretsen ser ut, dvs öppna och kolla i alla dosor (eller åtminstone någon).
 
tommib
Ja, det var så jag tänkte. Kombinerat med två svarta på en pil, vilket starkt talar för en sparkoppling. Men färgerna stämmer inte mellan brytarna så någon eller några ledare byter färg någonstans och då är, som amrisarna säger "all bets off".
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
98 ... troligen svart fas.
Men jag skulle inte ta gift på det, det var kanske ungefär då som övergången till brun skedde.

Men @Christian Andersson3, även en själv såsom elektriker gör samma miss ibland (alltmer sällan ju mer erfarenhet man får) och kopplar loss allt lite för snabbt och utan att ta en bild, och sen inser att man inte får ihop det igen.
Så då är det bara att reda ut hur hela kretsen ser ut, dvs öppna och kolla i alla dosor (eller åtminstone någon).
Ja. Så jävla dumt att inte ta foto 🤦‍♂️

Därav är jag inte helt säker och det verkar ju konstigt men jag tror faktiskt sätt blå satt i L, grön i x och brun och svart i varsin pil.

Är det helt konstigt? 😄
 
tommib
Ja, om den andra brytaren inte har en blå ledare.
 
tommib
C Christian Andersson3 skrev:
Ja. Så jävla dumt att inte ta foto
Se det från den ljusa sidan, nu lär du inte glömma det på ett tag :D
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
C Christian Andersson3 skrev:
i den andra brytaren fanns vit till L och två svarta och en brun till pilarna.

Har inte koll på hur det ser ut vid lampan i nuläget.
Gick det någon blå och gröngul genom dosan, och följde den ena svarta ner till ett uttag?

Isåfall, var de svarta anslutna till en av pilarna (nu skrev du så, så detta är en kontrollfråga).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gick det någon blå och gröngul genom dosan, och följde den ena svarta ner till ett uttag?

Isåfall, var de svarta anslutna till en av pilarna (nu skrev du så, så detta är en kontrollfråga).
Nej, i den andra gick ingen blå och gröngul genom dosan. Däremot sitter det ett eluttag precis under den strömbrytaren. Men kablarna gick inte genom strömbrytarens dosa.

Två svarta kablar in i en av pilarna.
 
Mikael_L
Rätt märkligt med två svarta kablar in på samma plint isåfall.

Gick de två svarta ledarna ut i olika rör? Annars blir det ännu märkligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.