Jag har idag en gammal spis som är ansluten med perilex-anslutning i ett uttag vid golvet bakom spisen. Spisen är säkrad med 20A, jag antar att det är enfas (endast en vanlig porslinssäkring). Jag ska nu byta till en inbyggnadshäll (induktion) och inbyggnadsugn som sitter under hällen, på ungefär samma plats som spisen har stått (tror att den hamnar 10 cm åt sidan med nya inredningen).

Jag gissar att 20A inte räcker till båda? Får man ens ansluta båda på samma säkring? Får ugnen anslutas till 20A säkring? Jag såg 12A som förbrukning i produktbladet, dock ej sett någon märkning för max säkring.

Om inte så antar jag att jag måste dra fram en till 16A, eller räcker 10A? Krävs perilex för 16A eller kan man använda vanlig stickpropp?

Jag funderar på att sätta uttagen bakom diskmaskinen som kommer att stå bredvid hällen/ugnen (ej inbyggnadsdisk, så den kan dras fram lätt). Kan man sätta uttagen nära golvet där någonstans, så att de kommer under benen på bänkskåpen och därmed inte blir ivägen för monteringen av dessa? Hur brukar man annars göra? Om man sätter uttagen eller gör fast montage inne i inbyggnadsskåpet är det ju ett helsike att komma åt ifall man ska bryta strömmen. Proppskåpet sitter i rummet intill förvisso, duger det som brytare?

Jag ska självklart ta hjälp med monteringen, jag försöker bara bilda mig en uppfattning så att jag kan planera hur jag ska dra VP-rören.
 
Hmm, dom flesta perilexuttag är gjorda för max 16A, även om det ska finnas dom som tål mer.

Bakom diskmaskin får det inte finnas uttag, dom skall placeras i skåpet bredvid.

Har du tre faser in i lägenheten?
Vad är det för data på häll o ugn?
12A för ugnen är för mycket för en fas - kan den kopplas in på flera faser?

Det normala att man drar 5G2.5 till ett perilex för hällen (avsäkrad med 16A) och en annan gruppledning med 3G2.5 till ett "vanligt" uttag för ugnen (avsäkrad med 10 eller 13A).
 
Låter konstigt att du har ett Perilex-uttag som är säkrat 20A! Som Bo skriver så är dessa endast godkända för max 16A.

Bo.Siltberg skrev:
Det normala att man drar 5G2.5 till ett perilex för hällen (avsäkrad med 16A) och en annan gruppledning med 3G2.5 till ett "vanligt" uttag för ugnen (avsäkrad med 10 eller 13A).
Mjae.. Det normala är att man tar den befintliga 5G2,5 matningen, använder 2faser till häll och den tredje till ugnen. Allt säkrat 16A.

Har TS bara 1fas in i lägenheten blir det svårare.
 
Rrrrr skrev:
Mjae.. Det normala är att man tar den befintliga 5G2,5 matningen, använder 2faser till häll och den tredje till ugnen. Allt säkrat 16A.
Det har jag uppfattat som ett andrahandsalternativ om man inte kan/vill dra ny gruppledning (som kanske är det vanligaste). Men här verkar ju TS vara beredd på att dra nytt.

Dessutom bör väl hällen i så fall vara en 230V-häll (två faser + nolla) - annars blir det 4 belastade ledare som kräver lite extra beräkning.
 
99% av alla gånger funkar det utmärkt med 2x16A till häll och 1x16A till ugn. Ingen idé att göra massa extra jobb i onödan ;)
 
Jo, det ska tydligen finnas en variant för 25A också, men jag har inte uppmärksammat vilken det är som sitter där idag. Säkringen är dock 20A och har nog varit sedan minst 20 år tillbaka.

Jag har inte häll och ugn framför mig nu så jag kan inte kolla plåtarna på dem, men ugnen har en max totaleffekt på 2700W och hällen har en säkring på 26A enligt produktbladen.

Jag är också osäker på om lägenheten har trefas in. Som sagt är det bara en säkring till spisen. Totalt finns 9 platser för säkringar där övriga är 10A förutom ett par oanvända reservplatser. Går det att gissa utifrån det tro (se bifogad bild)?
 
  • säkr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gratulerar, du har trefas.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Gratulerar, du har trefas.

//Patrik
Behöver inte vara 3-fas. Varför skulle de då vara 1x20A till spisen?

För att vara säker så måste du ta dit en elektriker som öppnar centralen och tittar (kan inte rekommendera att du gör detta själv)

Edit: Vad står på märkskylten som sitter under huvudbrytaren? Den lilla texten under "B1" ?
 
ännu bättre, ta en bild på din elmätare.

Den SKALL du ha tillgång till (tänkte om föreningen börja gnälla)

/R
 
Jordfelsbrytarna ser väldigt enfas ut tycker jag.

EDIT: Betyder ju inte nödvändigtvis att det är enfas, men det vore väldigt underligt annars...
 
sajjen skrev:
Jordfelsbrytarna ser väldigt enfas ut tycker jag.

EDIT: Betyder ju inte nödvändigtvis att det är enfas, men det vore väldigt underligt annars...

Kan ju vara så att dessa ENDAST går till tvättmaskin och torktummlare.
 
"Tvättmaskin" och "Jordfelsbrytare" tycker jag att det står på ettiketterna, men bilden är ju mer än lite suddig.
 
Forumet drog ned upplösningen på bilden så den blev ännu suddigare. Under B6 står det "Växelström 220V" vilket kanske är lite illavarslande ur trefasperspektivet.

Ja, det står tvättmaskin och jordfelsbrytare på de nya grejerna. På jordfelsbrytaren står "JFB Gr 6" och det står även "grupp 6 via jfb" vid (porslins)säkringen. På den andra vippbrytaren står det bara "10" så det är väl 10A automatsäkring. Så jag tolkar det som att det bara är tvätten via JFB.

Lägenheten det gäller ska vi flytta till snart men det är i en annan stad så jag kan inte komma åt och kolla saker så lätt. Försöker förbereda så mycket som möjligt innan bara eftersom vi kommer att bo i byggkaoset. Tack för att ni är med och analyserar!
 
Då är det troligen 1-fas.
 
Rrrrr skrev:
Mjae.. Det normala är att man tar den befintliga 5G2,5 matningen, använder 2faser till häll och den tredje till ugnen. Allt säkrat 16A.

.
Leker lite fripassagerare på den här tråden.
Då är det alltså med andra ord ok att dela upp den bef trefasmatningen med 2 faser till häll och 1 fas till ugn, och låta dem dela på Nolla och Jord, trots att det egentligen är två separata apparater?
Ställer frågan för att jag ska byta till häll + ugn istället för den gamla spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.