Mark yta för slang är det ingen brist på..
 
koffer skrev:
Det vanligaste är att vp går direkt mot elementen. Fördelar nackdelar mot tank?
Mindre start stopp trots att vp jobbar närmare framledningens börvärde och vid arbetstank med extern cp får man flödesoberoende dvs vp får sitt flöde och rad får sitt flöde vilket i vissa fall inte alls ligger lika. Man har ju även möjlighet att använda termostater överallt om man vill det. Inga problem att överdimensionera vp i och med flödesoberoende samt mera volym. Nackdel drivström till en extra cp 10-20 watt förutom att det ska köpas tank och cp.
 
smurfen72 skrev:
Det går att ha mera än 400 meter med dubbla slingor har för mig att 2*800 meter har samma flödes motstånd som enkel 400 meters slinga och en mindre vp kan också ha längre slinga utan att få högt delta.
Det var slarvigt utryckt av mig. Jag menade på en slinga :).
 
smurfen72 skrev:
Mindre start stopp trots att vp jobbar närmare framledningens börvärde och vid arbetstank med extern cp får man flödesoberoende dvs vp får sitt flöde och rad får sitt flöde vilket i vissa fall inte alls ligger lika. Man har ju även möjlighet att använda termostater överallt om man vill det. Inga problem att överdimensionera vp i och med flödesoberoende samt mera volym. Nackdel drivström till en extra cp 10-20 watt förutom att det ska köpas tank och cp.
jag tolkar det som att det är bättre att köra mot tank?
 
smurfen72 skrev:
Det går att ha mera än 400 meter med dubbla slingor har för mig att 2*800 meter har samma flödes motstånd som enkel 400 meters slinga och en mindre vp kan också ha längre slinga utan att få högt delta.
Hur funkar det med en 300m + 400m..?
 
Det går bra, man sätter injusteringsventiler för slingorna för att balansera dem rätt. Maxlängden per slinga ligger som sagt på ca 400 meter.
 
mexitegel skrev:
Det går bra, man sätter injusteringsventiler för slingorna för att balansera dem rätt. Maxlängden per slinga ligger som sagt på ca 400 meter.
Ok då förstår jag. Ett borrhål på 200m vad kan de motsvara i grävd slang?
 
Nånstans mellan 600 och 700 meter beroende bergart och jordart.
 
koffer skrev:
jag tolkar det som att det är bättre att köra mot tank?
Ja det är bättre med tank men tar plats och kostar lite mera och nu kommer inverter vp mera och då är inte tanken till lika stor nytta. När inverterns min effekt är större än vad huset behöver kommer även invertern jobba som on/off men det är ju under en begränsad period och antalet starter bör bli ok i alla fall men tanken gör ju nytta genom att den minskar risken för eventuella knäppningar i radiatorerna och ger jämnare framledning under tex vv laddning oavsett inverter eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.