Hej
Hus 200kvm -80, garage 100kvm -14
Har idag vedpanna i garaget med kulvert till huset en värme växlare där, 2kubik tank i hus 500liter i garaget. Funkar mkt bra men är less på att elda.
Funderar på att sätta in en värmepump..¨
Tips??
Storlek på pump, variabel eller fast??
Längd på kollektor slang? blir att gräva ner slang
 
En sak man bör tänka på är att det antagligen behöver bytas till större radiatorer. Vedeldning genererar oftast mycket varmare vatten ut till radiatorerna än vad olika typer av värmepumpar gör.
 
Har tänkt på det, blir att sätta in fläktelement.
 
Vilken framledning kräver huset i dag är det byggt -80 borde det ju vara hyffsat isolerat i alla fall. Även om vedeldning kan producera riktigt varmt vatten är det inte säkert huset kräver hög framledning och utan växlare får du ner framledningen några grader till om shunten sitter i garaget. Hur mycket ved gör du av med ? eldar du varje dag hela vintern ?
 
Framlednings temp idag 40-45 grader. I garaget golvvärme. Ca 15kubik. Varje dag under kallaste tiden morgon och kväll
 
Om din maximala framledningstemp är 45 grader när det är som kallast ute så finns det ingen anledning att byta radiatorer. Du har då helt klart väldigt bra förutsättningar för värmepump.

Frågan är om det kan vara en ide att du sätter värmepumpen i huset och värmer garaget på returvattnet från huset alt egen shuntgrupp. Är kulverten vettigt isolerad?
 
Minns inte märket på kulverten, ytter diameter 170mm och ordentligt isolerad med markisolering så den är ordentligt isolerad. Min tanke är att ha pumpen i pannrummet.
 
Ha pumpen I garaget menar jag.
 
Om det går är det fördel att ha pumpen i huset du får vv bra mycket snabbare. Kom på en sak bereds vv i 500 liters tanken eller i 2000 liters tanken har betydelse om kulverten har 2 eller 4 rör. Tänker du ha kvar vedpannan så du kan elda när lusten faller på.
 
Vv bereds i stora tanken. 2 rör har kulverten. Min tanke är att ha kvar ved pannan alt slita ut allt och göra nytt...
 
Om du ska ha vp i garaget så behöver kulverten ha 2 rör till radiator vatten samt 1 rör till vv. Går säkert att lösa med 2 rörs kulvert också om man ställer vp i garaget och en vv beredare kopplad mot vp i huset men då måste man ha i styrkabel mellan enheterna men det blir nog ingen bra lösning i alla fall inte om kulverten är lång. Det bästa är att ha vp i huset mindre förluster i kulverten och snabbare vv.
 
Ja, det var det jag var inne på också. Dessutom så får du mindre förluster i kulverten ju lägre temperatur du kan hålla den på. Om du inte har en pipa för varmvatten också i kulverten innebär det i princip att pumpen kommer jobba med fast kondensering (=betydligt mindre effektivt) för husets uppvärmning. Då måste pumpen alltid producera så varmt vatten som möjligt som du sedan shuntar ner i temp inne i huset. Du har kanske ett coop på 3 då, mot säkerligen över 4 annars med de framledningstemperaturer du angivit. Det innebär i så fall 33% högre elkostnad exkl. ökad förlust i kulvert.

Det kanske skulle gå att lösa med ett gäng växelventiler och någon form av styrning men jag vet inte om det är något som finns? Och det brukar vara bra att hålla sig till KISS-principen. Keep-It-Simple-Stupid :)
 
okej om vi leker med tanken att jag plockar bort stora tanken i huset sätter dit vp kör garaget med kulverten, behåller vedpannan i garaget eldar där när man har lust..
 
Har du funderat på pellets? Har själv gått från vedeldning till pellets och även fast jag inte kör bulk är det mycket (med betoning på mycket) mindre jobb med pellets. Antar att du har en hyfsat modern vedpanna?
 
Vedolux 37 ca 5år gammal, pellets är inget alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.