Nu har jag gett mig på något jag inte riktigt klarar av.

Bränsleslangen på min motorsåg har spruckit och jag tänkte hur svårt kan det vara? Svårt, skulle det visa sig.

Nu har jag fått loss luftfilter och förgasare.

En slang går från bränsletank till förgasaren. En annan slang skall gå till bränslefiltret, men var skall andra änden av bränslefiltret anslutas till bränslesystemet?

Bifogar några bilder på misären.
 
  • Närbild på inre komponenter av en motorsåg, inklusive förgasaren och bränsleslangar, med smuts och skräp synligt runt delarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av motorsågsmekanik med synliga bränsle- och luftslangar, samt delar av förgasaren och luftfiltret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränslefilter till motorsåg liggande på en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Jag får inget grepp om hur det funkar via bilderna. Är ingen expert på motorsågar men generellt sitter bränslefilter mellan tank och förgasare för att filtrera eventuellt skit i bränslet innan det når förgasaren.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
På motorsågar brukar bränslefiltret sitta fast i ändan på bränsleslangen som går från förgasaren ner i tanken. Har aldrig sett en motorsåg med någon annan sorts filter. Eller mer än en bränsleslang. Det kan ju förstås finnas sådant jag inte sett. Vad har du för motorsåg?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag får inget grepp om hur det funkar via bilderna. Är ingen expert på motorsågar men generellt sitter bränslefilter mellan tank och förgasare för att filtrera eventuellt skit i bränslet innan det når förgasaren.
Ja, det tycker jag också verkar rimligt.
Har skruvat isär ännu mer nu, och har en teori om att den slang som spruckit är den som distribuerar kedjeoljan, och att den svarta manicken har något med det att göra. Slangen som spruckit visade sig vid en mer noggrann exkursion i detta monsters inte mynna i den del där kedjan drivs.

En liten nippel sitter i vänster kant av "huset" och det var till den slangen gick till den svarta lilla rackaren och sedan vidare. Eftersom slangen var sprucken brydde jag mig dumt nog inte om att se vart den tog vägen innan jag ryckte bort den.
 
N Niq skrev:
På motorsågar brukar bränslefiltret sitta fast i ändan på bränsleslangen som går från förgasaren ner i tanken. Har aldrig sett en motorsåg med någon annan sorts filter. Eller mer än en bränsleslang. Det kan ju förstås finnas sådant jag inte sett. Vad har du för motorsåg?
Det är en gammal Husqvarna. P510 tror jag den heter.
I vänsterkant på bild, ovanför stop/choke, kan man se en gul nippel. Det var där slangen som går till den svarta lilla rackaren satt, och den gick sedan vidare till fan vet var. Tänkte inte på att kolla när jag slet bort den.

Vid djupare inspektion visade det sig nu att det satt en yttepytteliten bit slang med nåt slags filter kvar i den delen chassit som skyddar kedjans drivning och min teori är nu att såväl den trasiga slangen som den svarta lilla gynnaren har med kedjesmörjningen att göra.
 
Har du någon ”primerpump” på sågen. Alltså en ”gummituta” liknande denna:

Svart och genomskinlig primerpump för motorsåg med två anslutningar och en röd komponent inuti. Den används för att pumpa bränsle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon ”primerpump” på sågen. Alltså en ”gummituta” liknande denna:

[bild]
Nej. Finns inte.
 
S
Ser mycket ut som att det är en såg av märket Partner. Gissar på en Partner 510. Ingen slang från bensintanken eller förgasaren bör gå till kedjesmörjningen: kedjeoljan är ett separat system i en separat tank i framdelen av sågen. Däremot har du tankluftning, det är nog den där lilla stumpen du såg. Så vakuum inte uppstår i tanken när bränslet sugs upp till motorn.

Du borde kunna hitta sprängskisser över sågen, där kanske du kan se var slangarna går.
 
S stugfar skrev:
Ser mycket ut som att det är en såg av märket Partner. Gissar på en Partner 510. Ingen slang från bensintanken eller förgasaren bör gå till kedjesmörjningen: kedjeoljan är ett separat system i en separat tank i framdelen av sågen. Däremot har du tankluftning, det är nog den där lilla stumpen du såg. Så vakuum inte uppstår i tanken när bränslet sugs upp till motorn.

Du borde kunna hitta sprängskisser över sågen, där kanske du kan se var slangarna går.
Jag har letat, men inte hittat.
Det stämmer att det är en partner/Husqvarna 510.

Förstår att ingen slang går från bensintank till kedjesmörjning, men slangen ifråga gick från nippeln som syns i bild till vänster ovanför choke/stoppknapp.

Luftning till tanken låter som en trolig sak, då nippeln sitter ovanpå bensintanken, men vad fyller då den svarta saken för funktion?
 
Redigerat:
S
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Luftning till tanken låter som en trolig sak, då nippeln sitter ovanpå bensintanken, men vad fyller då den svarta saken för funktion?
Hänger inte exakt med på hur sakerna satt ihop, men den svarta saken ser ut som ett luftningsfilter för bränsletanken. Det tillåter luft in men förhindrar vätska ut. Mitt ser ut så här och sitter monterat direkt på tanken. Rimligt att din äldre såg har det utanför.
Närbild av ett luftningsfilter för bränsletank, med vit behållare och filtret synligt i änden.

Om du inte hittar sprängskisser kan du på YouTube kanske hitta demonteringsfilmer eller filmer där andra med problem med sin såg filmar detaljer. Lite mera omständligt men kanske lärorikt.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Det som stugfar skriver låter rimligt.
Bränsleslangen är troligen den som sitter fast i förgasaren och går rakt ner.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Ställ frågan på skogsforum.se istället.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Jag har en Jonsered motorsåg, där bränsleslangen sprack, efter att den varit stående lite för länge. Då jag hade lite dåligt med tid, åkte jag till närmsta reparatör. Fick höra att det skulle 5000kr😲. Han påstod att man måste klyva hela sågen, vilket skulle ta en hel dag. Ungefär detsamma fick jag höra av en annan reparatör.
Jag tänkte att jag iallafall var tvungen att kolla lite, innan jag skrotade sågen. Jag följde slangen och började skruva isär. Efter 20 minuter låg sågen i bitar, och slangen kunde bytas. Ytterligare 15 minuter senare startade jag sågen.

Det var förvisso sant att man var tvungen att klyva sågen. Men en dags arbete var i själva verket 35minuter😄.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
galento
Den där svarta "saken" är väl en backventil till tankens luftning och den gula
nippeln tankens luftningshål.

Filtret brukar ju sitta på slangändan i tanken.

Sågen kan ju ha en pulsslang också från vevhuset till förgasaren.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
galento galento skrev:
Den där svarta "saken" är väl en backventil till tankens luftning och den gula
nippeln tankens luftningshål.

Filtret brukar ju sitta på slangändan i tanken.

Sågen kan ju ha en pulsslang också från vevhuset till förgasaren.
Ja, det låter högst troligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.