V vvs facit skrev:
Du tar mig för ett troll då du i dina inlägg
Börjar med att du tycker andra ska söka på informationen du påstår är facit .

Vad vill du veta ?
Vill du veta vad differensen på 2 st 120 m hål är gentemot ett 240 m hål
Med samma drift parametrar?

hur mycket extra tror du man får borra för 8 plusgrader in på kb vid belastning gentemot 0
Eller vad skillnaden blir om vi lägger oss på -2 in tex som lägsta temperatur?
Fråga bara ! Så får du svar .
för ingen konsument ska lyssna på det du beskriver.
Då konsumenten som detta forum är till för
Blir helt vilseledda på det du skriver om just nu
Jag väntar på att du ska bidra med din kunskap och information här i tråden. Det ska bli kul- Tills dessa är det du pysslar med mest dåligt.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag väntar på att du ska bidra med din kunskap och information här i tråden. Det ska bli kul- Tills dessa är det du pysslar med mest dåligt.
Det va inget bra svar på det jag fråga om .
Vad vill du veta ?
Va frågan
Det är på raka frågor, det är enklast att svara då .
Så ställ ett par frågor som härrör dina påståenden och vad Dina källor är för några
Till det du påstår .

vem som helst med en normal begåvning
Som använder Branschens Beräknings program kommer säga att du har fel .
Programmen är utvecklade av väldigt duktiga
Ingenjörer och ligger till grund för besparingskalkyler i små och stora projekt.
Du menar på riktigt att alla Experter på området har fel och du rätt.
Därför undrar jag vart du läst dig till dessa felaktiga uttalande som du gör .
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Det va inget bra svar på det jag fråga om .
Vad vill du veta ?
Va frågan
Det är på raka frågor, det är enklast att svara då .
Så ställ ett par frågor som härrör dina påståenden och vad Dina källor är för några
Till det du påstår .

vem som helst med en normal begåvning
Som använder Branschens Beräknings program kommer säga att du har fel .
Programmen är utvecklade av väldigt duktiga
Ingenjörer och ligger till grund för besparingskalkyler i små och stora projekt.
Du menar på riktigt att alla Experter på området har fel och du rätt.
Därför undrar jag vart du läst dig till dessa felaktiga uttalande som du gör .
Det är enkelt att se att du är ett troll. Medvetet eller omedvetet. Hur skriver de? Det är alltid så att deras inlägg består av saker. Dels personliga klankanden, dels en otrevlig ton. Dels en skur av massa frågor till den de klagar på. Det som aldrig kommer är svar på en endaste fråga, oavsett hur liten eller simpel den är. Det vi heller aldrig får att utvecklande av tråden, dvs svar till mig, TS eller egna fakta, eller egna påståenden.
 
  • Gilla
XMian
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Det är enkelt att se att du är ett troll. Medvetet eller omedvetet. Hur skriver de? Det är alltid så att deras inlägg består av saker. Dels personliga klankanden, dels en otrevlig ton. Dels en skur av massa frågor till den de klagar på. Det som aldrig kommer är svar på en endaste fråga, oavsett hur liten eller simpel den är. Det vi heller aldrig får att utvecklande av tråden, dvs svar till mig, TS eller egna fakta, eller egna påståenden.
Lägg ner det här! Du uppfyller med råge dina egna definitioner på troll. Inget du har skrivit hitintills har någon som helst koppling till verkligheten
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Lägg ner det här! Du uppfyller med råge dina egna definitioner på troll. Inget du har skrivit hitintills har någon som helst koppling till verkligheten
Det vore bra om du som vet då berättar om dessa felaktigheter, jag väntar på det. För det är ju inte bra om jag har fel.
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Det vore bra om du som vet då berättar om dessa felaktigheter, jag väntar på det. För det är ju inte bra om jag har fel.
Enkelt, busenkelt
Du skriver att vvs facit är ett troll och det vet alla att så inte är fallet!
 
Det är ju lite komiskt att min tråd om LVVP och inte bergvärme handlar om just dimensionering av borrhål ;)

Har just nu ingen kandidat till "Bästa svaret" :crysmile:
Men jag tror att jag gjort mitt val i alla fall.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Enkelt, busenkelt
Du skriver att vvs facit är ett troll och det vet alla att så inte är fallet!
Det finns inga rätt eller fel där: Han skriver som ett och då anser jag han är det här. Man kan inte säga att det finns någon objekt sanning , rätt eller fel. Kommer du förklara för mig varför jag ska lägga ner?
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Det finns inga rätt eller fel där: Han skriver som ett och då anser jag han är det här. Man kan inte säga att det finns någon objekt sanning , rätt eller fel. Kommer du förklara för mig varför jag ska lägga ner?
För att återigen kommenterar med detta skit
 
Vespa Vespa skrev:
Det är ju lite komiskt att min tråd om LVVP och inte bergvärme handlar om just dimensionering av borrhål ;)

Har just nu ingen kandidat till "Bästa svaret" :crysmile:
Men jag tror att jag gjort mitt val i alla fall.
Ja, tråden om elpriset handlar nu om själv körande bilar. :)
 
A
Vespa Vespa skrev:
Hejsan, ursäkta ännu en tråd i detta forum om val av värmesystem...

Förutsättningar för oss, vi bor i ett 1½ plans hus i södra Småland med 180m2 boyta och 90m2 biyta i källaren.
Element i övervåningen, golvvärme i hela undervåningen, samt ett par element i källaren men även golvvärme i snickarboa.

Har idag en CTC bergvärmepump från 2000, ett borrhål under tillbyggnaden av huset på endast 84m.
LK golvvärmestyrning via separat shuntgrupp. Vi gör av med ca 22.000kWh idag så jag gissar att pumpen går mycket på elpatron.

Nu har vi fått 3 offerter på byte till Luft-Vatten värmepump istället.
1) Installation utförd av en kompis som kan köpa in Mitsubishi Ecodan/Zubadan LVVP.
Utomhusdel PUD-SHWM100YAA + inomhusdel EHST20D-YM9D
Detta gör han för 100.000:- exkl. el
Vet ej hur han löser golvvärmestyrningen?

2) Installation av rörmokarföretag som jag fick mycket bra intryck av när dom var här
Nibe F2120-16kW + VVMS320
Kv-r F2120 spilledning med värmekabel
ESC41 golvvärmestyrning
136.500:- efter rot

3) Exakt samma Nibeprodukter som ovan fast utan ESC41 golvvärmestyrning
150.000:- efter rot
Detta företag fick jag ingen bra känsla av...

Kompisens pris är väldigt bra, men vet inte hur garantier och serviceavtal kommer att fungera då jag köper av en kompis? Känns inte helt rätt i magen att behöva ringa honom vid eventuellt strul, men priset är bra...

Vad hade ni gjort? Är Nibe & Mitsubishis produkter likvärdiga? Är någon bättre?
Just nu lutar det åt offert 2
Jag gillar Mitsubishi
Köper han av Mitsubishi Electric här i Sverige är garantier inga problem. Pumpen klarar två värmesystem så golvvärme inga problem om kompisen förberett gör detta.
Nu ser jag inte om denna Mitsubishi har vatten eller gas mellan ute och innedel, men gas är en fördel.
 
Det är alltid viktigt att skilja på information och person. Det har de nu misslyckats med i tråden om elpriset. Det man ska göra är att man ska citera den text man anser är felaktig. Och inte bara skriva "Det är fel." Utan också skriva, den information som också är rätt enligt den som skriver. Väldigt ofta är problemet, hur folk läser och tolkar det som står skrivet. Det fångar man fort på det sättet.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tog igår beslutet att acceptera offert nr 2 med Nibe F2120-16kW + VVMS320
Hoppas vi kommer bli nöjda (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Så här dagen kommit för installation.
Så här blev det.
Nyinstallerad vit värmepump i ett grovkök med synliga rör ovanför och vedtrave.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyinstallerad värmepump vid husvägg med grus och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.