Försöker bumpa tråden.
Om man stänger av vattnet i källaren, pluggar elementet för säkerhets skull, gör renoveringen på sommaren (så att eventuella grannar inte påverkas av kalla element): Har man vidtagit alla rätta åtgärder då?

Mvh

Samuel
 
Bifogar några extra bilder för att att försäkra mig att det verkligen är ett 2-rör system (paralell).

Bilderna är tagna bakom och framför elementet och man ser hur rören går. Dessutom hittar jag en blå "tejp bit" på röret till termostaten. Ingen blå plupp hittar jag dock.
Övriga element i lägenheten har också blå tejp.

Är det 100% säkert att jag har 2-rör system?

Då kan jag stänga av båda ventilerna. Plugga rören. Behövs inte tappas ut så mycket då jag bor högst up och därför behövs inte fyllas på. Möjligen luftning sen. När all ytskickt är färdigt kopplas handukstork på som även den har termostat med koppling för 2 rör system.

Har jag tänkt rätt?

Mvh

Samuel Röranslutningar bakom ett värmeelement med en synlig blå tejpbit på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rör med en bit blå tejp som del av ett eventuellt 2-rörssystem bakom ett värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör bakom radiatorelement med blå tejp som indikerar ett potentiellt 2-rörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osärpa bild av röranslutningar bakom ett värmelement, indikerar möjligt 2-rörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydligt, suddigt foto av två radiatorrör med ventiler som antyder ett 2-rörssystem, märkt med blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutning med blå tejpmarkering bakom ett radiatorselement, indikerar 2-rörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar bakom ett värmeelement med synlig blå tejp, indikativt för 2-rörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blå tejp = 2-rörssystem. Du kan lugnt proppa utan att det påverkar grannarna.

Den som ska göra tätskiktet kanske har invändningar på att rören kommer ut så nära golvet/hörnet, så det kan hända att du får ändra det lite.
 
L lordi skrev:
Blå tejp = 2-rörssystem. Du kan lugnt proppa utan att det påverkar grannarna.

Den som ska göra tätskiktet kanske har invändningar på att rören kommer ut så nära golvet/hörnet, så det kan hända att du får ändra det lite.
Ok. Vad bra.

Syns inte på bild men elementrören kommer ut från väggen (ej golv) från ett schakt där alla stamrör går. Rör får ju inte komma upp från golvet längre.
Även vvc röret går där.
Jag kommer att bygga ett större schakt då fördelarskåpet ska sitta där. Ska regla ut 95 cm. Därefter dras all vvc med rör-i-rör.


Det löser dock inte problemet med elementröret.

En tanke är att "böja dom" så att jag får större avstånd mellan rören för att trä på manschetter för tätskikt. Rören kommer dock ut i våtzon 2 så vet inte hur petig man ska vara med tätskiktet/manschetter där. Därefter övergår elementrör till pex universallrör som löper inne i väggen till andra sidan badrummet för handukstorken. Själva kopplingen kommer alltså vara synlig utanför väggen (inga dolda skarvar alltså). Det viktigaste att funktionen och säkerheten är rätt. Att det inte blir snyggt just där gör inget då det kommer vara ett skåp ovanför(men eventuell läckage kommer att synas!).

Ett annat alternativ är att kapa elementröret längre in mot stammen. Göra en koppling med pex rör-i-rör och sätta kopplingen i fördelarskåpet. Skåpen är ju rätt så djupa så det borde få plats. Därefter går pex rör i väggen till andra sidan badrummet för handukstorken.
Detta förutsätter att jag har avstängningventiler väldigt nära stammen vilket jag inte vet om jag har.

Om jag inte har avstängning direkt efter stammen så är ett alternativ att frysa.

Vad tror ni?

Mvh

Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.