Hej!

Ska renovera badrummet. Bor i bostadsrätt. Högst upp i huset.
Har frågat ordförande. Svaret är att det är ok så länge det är fackmannamässigt.
Min tanke är att frysa rören. Sen sätta ballofix (på både till och från rör?). Sen kan jag renovera i lugn och ro och därefter förlänga rören och koppla till handukstork.
Kan man göra så?
Jag antar att elementen i en flerbostadshus är parallellkopplade? dvs att sätta ballofixer och stänga av värmevattnet en längre period borde inte påverkar grannarna?
Är inte möjligt att stänga av vattnet från källaren via föreningen då jag ska ha rör i rör och sen ha nya väggar dvs renoveringen kommer ta tid och kan alltså inte stänga av vattnet "tillfälligt".

Hur ska jag gå till väga?

Med vänlig hälsning

Samuel
 
En bild på hur elementets röranslutningar ser ut, ger nog ett mer konkret besked gällande hur systemet är kopplat.
 
Krilleman
Och bor du högst upp så är det betydligt säkrare att hitta ventilerna i källaren. Det tar inte lång stund innan det slutar sippra ur luftningsventilen innan om du stängt av rätt.

Påfyllning av värmesystemet är inte nödvändigt då du ej tappar ur något mer än övertrycket i en stam.
 
GoForIt GoForIt skrev:
En bild på hur elementets röranslutningar ser ut, ger nog ett mer konkret besked gällande hur systemet är kopplat.
 
  • Radiatoranslutningar och rörledningar i behov av underhåll med synliga fläckar och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två radiatoranslutningsrör med avstängningsventiler mot en smutsig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman krilleman_215 skrev:
Och bor du högst upp så är det betydligt säkrare att hitta ventilerna i källaren. Det tar inte lång stund innan det slutar sippra ur luftningsventilen innan om du stängt av rätt.

Påfyllning av värmesystemet är inte nödvändigt då du ej tappar ur något mer än övertrycket i en stam.
Menar du att man måste stänga av i källaren? Det betyder att det kommer att behöva vara avstängt lång period tills handukstorken är inkopplad.

Eller menar du att det är ok att stänga av tillfälligt och sätta ballofixer direkt och sedan jobba i lugn och ro? Det kommer inte att påverka värmecirkulationen i övriga lägenheter?

Mvh
Samuel
 
Du har två avstägningsventiler där redan.
Öppna locket så hittar du en skruv under som du kan stänga. Nortera antalet varv du drar åt, om det skiljer mellan ventilerna behöver den med minst antal öppnas med samma antal efteråt när allt är klart.
Det kan läcka något, typ ihållande droppar!
Du bör ha täcklock att montera vid radiatorutgången så det håller tät över tid.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
C corre skrev:
Du har två avstägningsventiler där redan.
Öppna locket så hittar du en skruv under som du kan stänga. Nortera antalet varv du drar åt, om det skiljer mellan ventilerna behöver den med minst antal öppnas med samma antal efteråt när allt är klart.
Det kan läcka något, typ ihållande droppar!
Du bör ha täcklock att montera vid radiatorutgången så det håller tät över tid.
Kommer avstängningen att påverka grannarna?
Mvh
 
Inte i detta fallet
 
L
Nej inga problem för andra , det är s.k. instrypningsventiler som sitter under elementet och samtidigt är avstängare , det sexkantslock som vetter utåt går att ta bort , under den sitter det nog en spindel med skruvmejselspår , kan även vara med sexkant , den ska skruvas in i botten , då stängs ventilen , när du gör det skriv upp hur många varv som du drog respektive runt , ska tillbaka i samma läge sedan , ( för att få rätt flöde gentemot resten av huset ) när du stängt där lossar du dom övre sexkantsmuttrarna under elementet lite lätt , eftersom det en kona ini så kan man behöva ruska till i elementet ,
Vatten kan komma med ett litet sprätt först och avtar , kommer vatten lite lätt , gör inget , det vatten som finns i elementet kommer att rinna ut på golvet , men om det sprutar lite lätt ett tag , ca 5 min så är någon ventil otät , bara dra till dom första muttrarna igen
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Tack för stort hjälp! Lite av varje och corre.

Om vi tänker worst case scenario, dvs det håller inte alls tätt när jag tar bort elementet. Elementet är nämligen snart 30 år gamla. Blir det svårhanterligt? Kommer jag kunna sätta tillbaka elementet trots vattentrycket? Hur högt är trycket i ett värmesystem om man jämför tappvatten (om det skulle spruta från ett tappvatten så hade nog jag haft problem att få stopp på det).

Det jag tänker är att om jag ändå ska informera ansvarig för vattenavstängning (eller själv tar reda var avstängningen i källaren finns) när jag gör jobbet så han är i "beredskap" ifall shit hit the fan
Vad tycker ni? Eller är det bara att köra på?
 
L
vattentrycket är inte högre än dom meter som är från källaren upp till vind , hus
20 m högt = 2bar + någon hg till
Du ska inte bara skruva bort elementet ::: PANG ::: du ska stänga som vi sagt tidigare och
lätta på muttrarna lite så det kommer vatten , och avvakta tills det slutar ( finns en del i elementet som ska ut innan det tar slut ) om det sprutar vid muttern några minuter , det märks snabbt att det avtar , så dra till muttrarna igen , då tätar inte ventilerna , det kommer att pysa till lite först , det finns ett litet tryck i hela husets värmesystem
Att elementet är gammalt 30 är , är ingen ålder det finns dom som är 60
 
Man bör inte så självklart säga att det är OK att ta bort elementet och bara plugga.

I vanliga fall är det absolut så. Alla radiatorer på de olika våningarna är parallell kopplade.

Men i föreningen där jag bodde för ca 25 år sedan, högst upp. Där fanns det bara radiator högst upp. De övriga badrummen värmdes av leningarna som gick igenom badrummen upp mot mitt badrum. Så OM jag stängde ventilen hos mig, blev det kallt hos grannarna under mig.

Detta var ett 30 tals hus.
 
Det låter som du har för avsikt att göra detta själv? När styrelsen sade att det skulle göras fackmannamässigt menade de nog att det skall göras av en riktig VVS firma. Det handlar inte bara om kunskap om utförandet, utan även försäkringar.

Om du orsakar en vattenskada så kan du bli skadeståndsskyldig för den totala kostnaden, i ett flerfamiljshus är det inte ovanligt att skadan kan gå på 5 - 10 milj.
 
H hempularen skrev:
Det låter som du har för avsikt att göra detta själv? När styrelsen sade att det skulle göras fackmannamässigt menade de nog att det skall göras av en riktig VVS firma. Det handlar inte bara om kunskap om utförandet, utan även försäkringar.

Om du orsakar en vattenskada så kan du bli skadeståndsskyldig för den totala kostnaden, i ett flerfamiljshus är det inte ovanligt att skadan kan gå på 5 - 10 milj.
Jag skall själv: demontera all inredning, demontera utanpåliggande rör, rivning väggar och golv, bilning för ny toaavlopp, regling för väggar + taksänkning. För detta behöver jag få bort elementet.

Att det ska göras fackmannamässigt kräver inte att det är en VVS firma då det inte är behörighetskrävande. Dessutom dokumenteras det noggrant för eventuell försäkring.

Har inte lust att betala "servicebil", överdebiterade timmar och saltade grossistpriser med kickback för att det ska komma en VVS för att koppla bort en radiator.

Men jag vill vara på den säkra sidan och därför frågar jag hellre här.

Mvh

Samuel
 
H hempularen skrev:
Man bör inte så självklart säga att det är OK att ta bort elementet och bara plugga.

I vanliga fall är det absolut så. Alla radiatorer på de olika våningarna är parallell kopplade.

Men i föreningen där jag bodde för ca 25 år sedan, högst upp. Där fanns det bara radiator högst upp. De övriga badrummen värmdes av leningarna som gick igenom badrummen upp mot mitt badrum. Så OM jag stängde ventilen hos mig, blev det kallt hos grannarna under mig.

Detta var ett 30 tals hus.
Tack för svar!

Hur kommer jag runt detta? Renovera på sommaren?

Mvh

Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.