En massa småtankar är ute! Sälj 500 liters tanken på Blocket och skaffa EN tank som klarar 2 fulla inlägg (2*18*vedmagasin). Det kommer du inte att ångra.
 
Matss skrev:
En massa småtankar är ute! Sälj 500 liters tanken på Blocket och skaffa EN tank som klarar 2 fulla inlägg (2*18*vedmagasin). Det kommer du inte att ångra.
hmmm 2 som tycker det ?? gaia sa samma...varför ? utrymme har jag iofs, men tappar man effekt med 3 alt "små" tankar ??
 
Du tappar inte effekt men större förluster ger sämre totalverkningsgrad.
Rörkopplingar är inte gratis, installationen blir dyrare
Svårare att ladda tre tankar fullt

Minsta seriösa volym till denna panna är 185x18 = 3300, men 6 m3 är mer lagom och kostar nästan inget extra när du bygger nytt.

Du tänker dig 2750 liter, det är oförståndigt och jag lovar dig att fick du provelda det alternativet och 6 m3 alternativet så skulle du förstå skillnaden :)
 
Nåja...får tacka för alla inputs !!

Det blev en Orlan 25 (5-31 kW) med 2500 ltr acktankar.

Faktiskt så är det första gången jag har varit med om att en säljare INTE varit villig att "tjäna extrapengar på en nybörjare" inom detta område!!
All heder till Dave som kom med bra förklaringar och ett genomtänkt säljsnack.

Skit samma om jag får elda "lite" mer på vintern, men alles-in-alles, 1 gång med fullt inlägg ska nog täcka vårt husbehov. (blir väl kanske 1 gång till när det är svinkallt här, men det kan jag ta.)

Leverans i juni och lagom start blir till semestern :p
 
LeffeLufs skrev:
Nåja...får tacka för alla inputs !!

Det blev en Orlan 25 (5-31 kW) med 2500 ltr acktankar.

Då har du 20,8 ggr eldstadsvolymen som ackvolym..
 
2an skrev:
Då har du 20,8 ggr eldstadsvolymen som ackvolym..
...och med det menas ? *rookie*
 
LeffeLufs skrev:
...och med det menas ? *rookie*

Det rekomenderas att man ska ha en acktanksvolym på 18 ggr eldstadsvolym o Orlan 25 har 120 liters eldstad...
 
LeffeLufs skrev:
...och med det menas ? *rookie*
bara positivt - att det är bättre än bra till just den pannan :). Som sagt för stor tank är alltid bättre än för liten. Man kan ladda en stor tank till hälften men det går inte att ladda det dubbla i en för liten tank :).
Det kommer ( teoretiskt) att ta mer än 7 timmar och ca 2 inlägg att ladda tanken fullt med en panna på 25kW en kall vinterdag. Det blir en heltidsjobb men om din Orlan kan prestera mer än 25kW i timmen då går det något snabbare.
gaia
 
2an skrev:
Det rekomenderas att man ska ha en acktanksvolym på 18 ggr eldstadsvolym o Orlan 25 har 120 liters eldstad...
Det är inte så man ska tolka det :) Det är MINST 18x eldstadsvolymen. Jag brukar dimensionera 2x18 vilket är bättre...
 
gaia skrev:
bara positivt - att det är bättre än bra till just den pannan :). Som sagt för stor tank är alltid bättre än för liten. Man kan ladda en stor tank till hälften men det går inte att ladda det dubbla i en för liten tank :).
Det kommer ( teoretiskt) att ta mer än 7 timmar och ca 2 inlägg att ladda tanken fullt med en panna på 25kW en kall vinterdag. Det blir en heltidsjobb men om din Orlan kan prestera mer än 25kW i timmen då går det något snabbare.
gaia
...upp till 31kW ska den ge :)
Får ställa in mig på ett 6-timmars pass ;)
 
LeffeLufs skrev:
...upp till 31kW ska den ge :)
Får ställa in mig på ett 6-timmars pass ;)
Då blir det ca 3-3,5 tim från första brasan tills du behöver ladda den full igen, Du behöver inte sitta o vänta tills det brunit ut i pannan ;)

Jag tycker det är eldstadsvolymen man ska titta på o inte hur många kW pannan ger, Liten mening med många kW o liten eldstadsvolym om man måste fylla pannan massa gånger för att ladda tanken..
 
2an skrev:
Då blir det ca 3-3,5 tim från första brasan tills du behöver ladda den full igen, Du behöver inte sitta o vänta tills det brunit ut i pannan ;)

Jag tycker det är eldstadsvolymen man ska titta på o inte hur många kW pannan ger, Liten mening med många kW o liten eldstadsvolym om man måste fylla pannan massa gånger för att ladda tanken..
Du har så rätt...Har lärt mig en hel del om detta nu :)
Schysstast vore att ha lite mer pengar, så man kunde investera som man ville ;)
 
LeffeLufs skrev:
Schysstast vore att ha lite mer pengar, så man kunde investera som man ville ;)
Nja, då kanske skulle man valt en stor värmepump .... och hade ingen eld att leka med ;).
Lycka till med den nya vedanläggningen!
gaia
 
Tack gaia !!
Din hjälp har varit stor och jag är oerhört tacksam för all övrig hjälp oxå naturligtvis :)

Totalpris blev 56082:-

Panna
Soltank 750 l
Acktank 1500 l
Rökrörstermostat
Laddomat 21
Termometer x 3
Expansionstank 250 l
Shuntventil
ThermomaticCBJ
Dragbegränsare
Frakt

Lev. tid på pannan blev 5-6 veckor resten 3-4 veckor :)
Semestern är räddad ;)

Ska nog även passa på att beställa solfångare...
 
Sisådär ja....pannbytet är klart, proveldning ska ske första gången på lördag...lite nervöst, men tack å lov investerade jag i solfångare oxå :)
En del bilder finns här;

http://ratrace.diinoweb.com/files/PannBytet/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.