Sitter idag med en 3kombi-panna från -92 och har börjat planeringen av ett byte!

Ska köpa mig en vedpanna med 2st 750-ltrs ack.tankar + att jag har en 500-ltrs sedan tidigare...

Pannorna jag har tittat på är Orlans 25 kW och Effecta Lambda 35 kW.

Vilken ska jag välja och varför ?

Tacksam för svar

// Leffe
 
Vad tycker du själv ?

Den ena kostar typ 33 500 kr inkl moms och den andra 16 875 inkl moms.

Tycker du att ev högre verkningsgrad och kanske något ökad bekvämlighet är värt mellanskillnaden ?

Det mest intressanta tycker jag är hur du kommit fram till dessa två ?

Jag tycker det hade varit naturligare att väga mellan två i samma prisklass, ex Atmos 25Kw och Orlan 25 kw.
Eller mellan Effecta och Kalmar eller Baxi.

Nu står valet mellan EN billig och EN dyr.


Mvh
 
well...hur jag kom fram till detta är sisåhär...
Jag räknade på helheten med Orlan och kolla paketlösningen med Effecta.

För mig skulle helhetspriset inte skilja speciellt mycket.
 
Kör på Effecktan.
Dom har riktigt bra ack tankar oxå.
 
Andreas_Hansson skrev:
Kör på Effecktan.
Dom har riktigt bra ack tankar oxå.
Jag tyckte att Effectas garantipaket oxå var överlägset Orlans. Har pratat med en del rörisar hemma och det var inte någon som hade pejl på vad Orlan var för en panna...
 
LeffeLufs skrev:
Jag tyckte att Effectas garantipaket oxå var överlägset Orlans. Har pratat med en del rörisar hemma och det var inte någon som hade pejl på vad Orlan var för en panna...
Orlan är ganska ny på svenska marknaden, sen 2003... Men dom säljs även i usa och stora delar av europa. Verkar vara prisvärd enligt min uppfattning.Har själv beställt en orlan40.

/Anders
 
Najs !! Jag har ärligt talat skitsvårt att bestämma mig....effectas system är ju "anpassat" i sitt paket, medans Orlan plockar man ju ihop själv (med hjälp av säljaren)....

Så...priset är egentligen alltså det avgörande?
 
i ditt val har du en panna som ger 25kW och en annan på 35kW. Det tar något längre tid att ladda dina tankar med en 25kW. Har du tid?
Har du jämfört volym på vedmagasin i båda pannor? Mindre volym = fler besök i pannrummet.
Hur enkelt är det att sota pannan? Är det krångligt så sotar man mer sällan och tappar verkningsgraden.
Det är nog fler saker som gör vedeldningen bekvämt .... priset bör vara det sista man tittar på och sen kanske sänker medvetet sina krav för köpa en biligare model :).
Jag känner inte till någon av pannor du överväger att köpa men har gjort mitt val. Köpte en 40kW men nu visar det sej att det skulle passa bättre med 50kW ( storhus, stor värmebehöv).
Idealet skulle vara att tända pannan, ladda tankar på en enda vedinlägg så mycket att det räcker för ett dygns behov en vanlig vinterdag. Men då känns anläggningen rätt dyr och överdimensionerad så man oftast väljer något mindre och biligare för att få lagom balans mellan arbetsinsats och priset.
Det dummaste man kan göra är att välja för liten panna med liten vedvolym och sen bo i pannrummet när det är minusgrader ute. Eller köpa en effektiv panna och bara en 500l tank ....
gaia
 
Thx gaia !!

Mycket bra inputs, får en att tänka ytterligare en gång :)
 
Staffans2000
Jag skall själv köpa en Orlan är det tängkt.
Jag har ej hittat något "fel" på den, förutom priset. För övrigt verkar den vara av samma "virke" som "riktiga Svenska" vedpannor om man modifierar pannans pausblåsningsfunktion!!!!

Den allmänna kritiken här på forummet kommer från de som ej äger en Orlan!!!
Orlanägarna själva verkar nöjda, men så är det ju ganska ofta här i livet.
 
om man modifierar pannans pausblåsningsfunktion!!!!
huh? förklara lite närmre tack...
 
Staffan2000 skrev:
Jag skall själv köpa en Orlan är det tängkt.
Jag har ej hittat något "fel" på den, förutom priset. För övrigt verkar den vara av samma "virke" som "riktiga Svenska" vedpannor om man modifierar pannans pausblåsningsfunktion!!!!

Den allmänna kritiken här på forummet kommer från de som ej äger en Orlan!!!
Orlanägarna själva verkar nöjda, men så är det ju ganska ofta här i livet.
Poängen är att inte stirra sig blind på en enskild komponent utan hela systemet, och då menar jag hela systemet från valet av krökradie och dimension på olika rör till i vilket format du vill ha veden levererad till tomtgränsen via servicenivå hos valda leverantörer. Att diskutera priset på en panna är kul, men i sammanhanget rätt ointressant, eftersom komponentpriset bara är en del i den totala kostnadsbilden om man börjat från scratch. Gör en tankevurpa utifrån och in i stället: Hur vill jag att min balans mellan nedlagd tid och kostnad skall vara för min anläggning? Hur mycket vill jag investera för att förenkla arbetet med ved? Hur mycket vill jag investera för eldning och eldningsintervall skall bli bekvämt på en nivå som passar mig? På vilket sätt tillgodoser jag energibehovet när jag av någon anledning inte kan använda huvudvalet för uppvärmning? etc. etc. etc. När du grötat dig ner i dessa frågeställningar så kommer du så småningom fram till avdelningen för pannval och då har du betydligt mer fakta att gå på än priset. Det är möjligt att du finner en panna som passar dina övriga kriterier och som också råkar ligga bra till i pris. Gratulerar. Men övriga avvägningar kan också mycket väl ge vid handen att det är lönt att trycka in några tusenlappar extra för att andra mål skall uppnås. Just my view....
 
Förutsättningarna är 80+80 kvm, nya fönster fr.o.m i år, vill "bara" elda en gång / dag men det är väl en önsketanke. Total ack.vol blir 2000 ltr.
Välisolerat hus (250mm i vägg, 350mm i tak+lösull)

Lite om mina förutsättningar. Pris är naturligtvis viktigt, likväl som garanti osv....
 
2000l är en bra volym och du kan magasinera ca 120kW i dina tankar. I södra Sverige skulle du kunna klara dej med att elda 1g/dag det mesta av vintersesongen ;). Har du en känsla hur många kW förbrukar ditt hus per dygn i medelsnitt? Klarar du dej en dygn med dom magasinerade 120kW?

Laddning med panna på 25kW tar minst 5 timmar eldning. Laddning med panna 40kW tar minst 3 timmar eldning. Beroende på när man börjar elda så kan det göra en skillnad att lägga in sista veden ca kl 22 eller vänta till över middnat innan man själv kan gå i säng :). jag skulle inte ens titta på pannor med 25kW effekt om jag var i dina skor.
Är du hemma på kvällarna så gör det ju inget att man ska lägga i pannan varannan timme men vill du ha längre pauser mellan pannrumsbesök så är det viktigt att välja en panna med stor vedmagasin.
Dom flesta moderna pannor har större vedmagasin jämfört med din gamla kombi och vilken som helst av dom kommer du att uppleva som en förbättring men välj den största så du inte bara dubblar men helst tredubblar bekvämligheten. Annars tror jag att du kommer att ångra din besparing på 10 000kr i många år framöver.

Det är dyrt att bytta pannan men får man det mycket bättre så glömmer man räkningen rätt snabt. Värst blir det när man så småningom upptäcker att man kunde ha fått det ännu bättre för enbart några få tusen till ...
Du kan spara slantar på att isolera dina rör och tankar själv, gjuta ny sockel till pannan, mura in skorstensrör, bära ut, in , ställa grejer på plats ... ja, beroende på vad som behövs och hur mycket du klarar själv.
Lycka till!
gaia
 
Har läst och "pratat" med gaia (najs titel - forumgud)...Efter en kul och trevlig, lärorik konversation med gaia har jag kommit fram till detta;

1 st 40 kW Orlan
1 st 1500 ltrs-tank
1 st 750 ltrs m. slingor (solförberedd)
1 st 500 ltrs (befintlig - vill ej göra mig av med den :) )

Vad tror Ni ? Jag tror att jag kommer att få en skapligt behaglig vinter, där jag slipper fylla på magasinet 3-4 ggr alt starta en brasa på morgonen och kvällen !!
Leverans ca 5 veckor. Kommer att plåta hela förfarandet ifall någon är intresserad.

Tack gaia!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.