Och varför skulle du inte känna dig bekväm med att ta garantin på en fläkt som du sålt?
 
Hej,

jag har lite samma problem. Vi har problem med radon och det kom ett radonföretag för att göra åtgärdsförslag. Killen verkade väldigt trevligt och kunnigt och han gissade att höga radonhalter berodde på en kanalfläkt (som radonsug) som var sönder. Offerten kändes dock "som rån". Innan ROT över 13000. På webben hittade jag likadana fläkt för under 1500. Om jag räknar 2500 för styrenheten tror jag inte att jag ligger lågt. Om jag nu lägger till en tusenlapp för radonmätning och mindre material, så var det alltså 7000 för arbete, rådgivning samt kontorskostnad. Eftersom jag tyckte att de gjorde en bra intryck och eftersom jag tyckte att det är viktigt att få bort radonet gav jag uppdraget till de ändå.

Det kom en installatör samt en elektriker och de var klara efter mindre än 2 timmar…

Nu visade det sig dock att det blev mycket ljud i kanalen (samt angränsande rum) efter de har bytt fläkt. Pratade med killen igen, han kom ut och konstaterade att de ljuddämpare som jag hade borde bytas till en flexibel ljuddämpare. Då ville de har betalt en tusenlapp till (500 för ljuddämparen, 500 för arbete). Jag tycker inte att det är för dyrt (även om flexibla ljuddämpare verkar kostar max 300), men jag tycker att det är en kostnad som de borde stå för, eftersom de inte utförde uppdraget tillfredsställande (men tåg mycket bra betalt).

Vad tycker ni, borde det ingå eller inte? Jag är också lite rädd att byte av ljuddämpare inte heller kommer vara tillräcklig, vad ska jag göra då? Ger de ännu ett uppdrag?

Jag skrev till killen, men har inte fått svar än. Har inte betalt första fakturan än. Ska jag riskera en påminnelseavgift eller andra konsekvenser, eller ska jag bara betala?

Stort tack för era åsikter.
 
Att byta en fast ljuddämpare mot en flex lär inte bli märkbart bättre. Att komplettera med den böjliga ger säkert positivt utslag om inte det hela beror på att luftmängden ökats så det är hastigheten på luften som orsakar ljudet..... Tex om den gamla fläkten tex var en kanalfläkt k125 M och de satt dit en 125 xl.(obs; bara ett exempel)
 
Fick övertala de att fixa detta utan extra kostnad – vilken tur! När han var klar visade det sig nämligen att det hade ingen effekt alls.

Sedan gick jag upp på vinden för att kolla läget. Han sa att det kunde bero på eternit-kanalen (från badrummet) bredvid och att man kunde stoppa ner mineralull i schakten där båda kanaler går ned i huset. Sedan kollade jag mer noggrann och märkte att Radon-kanalen fläkten och taket satt helt löst och att den lutade sig mot badrumskanalen. Alltså stoppade vi lite skräp mellan de två kanalen, gick ner för att lyssna och konstaterade att det blev mycket bättre… Nu ska installatören komma igen för att fästa kanalen i väggen.

Hade installatören gjord en noggrann besiktning på en gång, skulle han ju säkert ha märkt och kunnat fixa det på en gång. Men det var ju fredag eftermiddag… Jag skulle nästan vilja kräva att de sätta tillbaka de gamla ljuddämparna – i alla fall var det nu mycket strul för typ ingenting. Men det viktigaste är att ljudet i sovrummet har blivit mycket mindre nu, även om det vore finast med inget ljud alls.
 
sunqan skrev:
Och varför skulle du inte känna dig bekväm med att ta garantin på en fläkt som du sålt?
Jag kan inte själv påverka om fläkten gått sönder, men får likväl göra hela arbetet utan ersättning om så händer.

sunqan skrev:
Om jag köper en fläkt själv och sen tar hem en hantverkare för att installera den, varför skulle jag ställa mina garantianspråk till hantverkaren?
Det är ju lika dumt som att klaga hos målaren om huset rasar dan efter att han målat klart runt fönstren.
Det vet väl inte jag. Jag gjorde gällande ett scenario där fläkten köptes från hantverkaren.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Jag kan inte själv påverka om fläkten gått sönder, men får likväl göra hela arbetet utan ersättning om så händer.


Det vet väl inte jag. Jag gjorde gällande ett scenario där fläkten köptes från hantverkaren.
Vad gäller garantier och reklamationer så är det ju alltid en risk som säljaren tar. Någon måste betala för reparationen, och det är inte kunden... i hantverkarfallet blir det ju billigare iom att det inte är nån annan som ska montera bort och montera tillbaks prylen (lite kategoriskt, men...). Köper jag en tv och den går sönder är det tv-handlarns sak att betala den som reparerar om inte importören tar den kostnaden. Så jo.. man måste ju ha koll på hur mycket reklamationer man har så man kan kompensera för det. Och det kan ju kännas motigt.

Min andra kommentar blev lite konstig i sammanhanget (läste slarvigt).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.