Apropå temperaturvredet i hallen, kan det då det bara är två trådar på det vara signaljord och börvärde, och att pannan då endast använder utegivaren för att få ihop ett temperaturvärde att eftersträva, att temperaturvredet alltså bara är ett vridmotstånd utan någon kännare i sig för ärvärde?
 
Tack för svaret och länken, corre!

Är det någon som kan rekommendera någon luft/luftvärmepumpsmonterare här i Stockholmstrakten?

Funderar nu på Samsungs floorswing-modell som jag tror skulle passa husets planlösning bra, med tanke på att det är en golvmodell som blåser framåt och uppåt skulle den passa bra i hallen under trappan till övervåningen.
Även Mirsubishi har någon liknande modell.
 
Tycker att du borde lugna dig lite med alternativa uppvärmningsalternativ och fundera ett varv till. Det råder något av hysteri kring värmepumpar idag och tror inte att detta är rätt lösning för dig. Du har låga energibehov och kommer därför spara lite/inga pengar på en värmepump. Personligen tycker jag luft/luft pumpar är en nödlösning som låter illa både ute och inne.

Mitt råd skulle vara att bo i huset något år (elpannan har funkat sen 84 så kommer nog inte gå sönder i vinter), håll koll på energiförbrukningen och utvärdera om ett år. Du kommer förmodligen att komma fram till att den billigaste lösningen är att behålla eller vid behov byta den befintliga elpannan.
 
Ja jag är mycket tacksam för era råd, ni verkar alla tycka det är bäst att låta elpannan köra vidare, och det är det kanske och se vad som blir aktuellt lite längre fram. Vissa grannar i likadana radhus har kvar sina originalpannor och vissa har bytt, några till nya elpannor, men ingen har samma system som oss med tanke på den dockade vattenmantlade kaminen, så för de andra som bytt var valet kanske enklare. Kaminen vill vi ju ha kvar.

En annan anledning var att energideklarationen föreslog byte av uppvärmningssystem, till luft/vatten eller markvärme, och det ansågs vara lönsamt, men det var ju tur att jag frågade här innan och såg att det nog inte kan vara lönsamt att lägga 120.000:- för bergvärme med vår nuvarande förbrukning. Vi bor hyfsat billigt ändå med ett litet litet bolån, men det är ju kul att få ned boendekostnaderna ändå :)
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Helt galet att det sitter avlönade människor ute på kommunkontoren som efter en kvällskurs på en par tillfällen ska ge goda råd i denna typ av frågor. Inte första gången det blir tokigt...
 
  • Gilla
perkaby och 1 till
  • Laddar…
Du kan spara pengar om du eldar i din kamin men se till att inte köpa för dyr ved :). Björk i säck från bensinmacken kan bli dyrare än el.
Sen kan du kolla om du kan bättra på isoleringen någonstans - det minskar ju elräkningen också :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.