Hej!

Tänkte rådfråga er här som har lite mer erfarenhet av värmesystem =)

Jag och min sambo har köpt ett gavelradhus byggt i trä, totalt 96 kvm i 2 plan, ingen källare, byggår 1984, det ligger i en förort till Stockholm, det är treglasfönster, vattenburna radiatorer med elpanna Autoterm c200 från byggåret samt en kopplad vattenmantlad kamin till detta. I övrigt är ventilationen ett FTX-aggregat Bahco Minimaster i köksfläkten. Beräknad elförbrukning inklusive hushållsel ligger runt 14.000kWh/år (har även frågat grannarna och de ligger på liknande nivåer).

Nu är frågan vad man ska ersätta elpannan med, jag är orolig att den lägger av när det är som kallast i vinter... Ska man sätta in en ny elpanna med ute+inne-givare och spetsa med att sätta in en luft/luft-värmepump (ganska öppen planlösning), eller ska man satsa på bergvärme/luft-vatten-värmepump?

Priset jag har fått på Nibe bergvärme 1245-5 med 110m borrdjup är 115.000:- efter rot och
Nibe Split Luft/vatten-värmepump 91.000:- efter rot.

Elpanna och luft/luftvärmepump har jag inte tagit in anbud på ännu eftersom jag egentligen tycker det kan vara dumt att sätta in en ny elpanna, men tror ni att man kan få det ekonomiskt försvarbart med de andra alternativen, kommer de någonsin att betala det jag vinner i minskade elkostnader?

Huset är inte så stort, och förbrukningen känns inte så stor just nu, men jag är jättetacksam för lite tips hur jag bör tänka =) Tycker det känns bra att byta ut den befintliga elpannan nu när det är varmt ute. Sedan vet jag inte om vi bor här i 10 år- 20 år, eller om vi köper större hus innan dess.

Med vänlig hälsning
Magnus
 
Glömde skriva att vi inte tänkte låna pengar för utbytet av elpannan, vi har sparat ihop pengar, så räntekostnader existerar inte i kalkylerna, det är väl inlåningsräntan vi går miste om ifall vi väljer en dyrare lösning bara.
 
Eldar ni mycket med kaminen? Går den att docka i dom offerter ni taget in?

14000kWh är inte så mycket, kanske går att spara 3k av dessa med ny anläggning.
Baserat på det behovet och storleken på huset så tycker jag att en luft/vatten är prisvärd. Om du dessutom kan docka kaminen och kanske stötta med kaminen de kallaste dagarna istället för elpatron så har du ett bra system med många valmöjligheter.

Bergvärme är bra, men med så liten förbrukning och liten yta så blir investeringen rätt hög kontra vinst/fördelar. Dessutom är hålet rätt grunt, lite väl grunt kanske?! Då kan du landa i elpatronsdrift de kallaste dagarna även med bergvärme. Så ska det inte behöva vara med en sån anläggning.
 
Elpnanna då förbrukningen är så pass låg, kommer aldrig och kunna räkna hem luft/vatten eller bergvärme.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Tack för era tips!

Nej vi eldar inte mycket, men vill gärna ha möjlighet just för mysfaktorn mest. De offerterna som jag fått skulle det inte gå att docka in kaminen, så då skulle vi tyvärr få tömma det vattenmantlade systemet på vatten och då tror jag inte heller att vi får elda i kaminen längre om inget vatten kyler av kaminen. Fick svar på den frågan här på forumet tidigare i en tråd.

Finns det elpannor idag som man kan docka på kaminen på? Den autoterm c200 som finns idag har iallafall den funktionen, så det borde väl finnas någon bra modell idag? Något bra tips på en kombipanna som man ska kolla närmare på? Den bör väl vara i storleksordningen som autoterm c200 och den har 200liter varmvattenbehållare.
 
Ett alternativ som jag skulle överväga är att spara den gamla pannan, men installera en luft luftvärmepump. Elpannor är enkla och håller länge. Skulle den ändå gå sönder är du fortfarande inte helt utan värme. Går den mot förmodan sönder mitt i vintern då luftvärmepumpen inte räcker till så köper du några billiga direktverkande elradiatorer som du ställer löst här och var i huset i väntan på reparation. Det är som skrivits tveksamt om en bergvärmeinstallation kommer att löna sig ekonomiskt, men en ny elpanna saknar helt förutsättningar att löna sig ekonomiskt om den gamla fungerar.
 
Ja det är klart, elpannan kan ju kanske rulla på några år till, om jag har tur, men frågan är om det lönar sig att bara skaffa en luft/luft-värmepump till huset, då jag endast har utomhusgivare till pannan och radiatorerna har inga termostatventiler monterade. Enligt manualen till elpannan ska radiatorventilerna alltid vara helt öppna annars kunde pannan ta skada, vet ej om detta verkligen stämmer. Så det enda jag har är ett temperaturvred i hallen där man ställer in temperaturen, och det är nog bara ett vridmotstånd i det vredet och ingen sensor.

En inomhusgivare kostar man väl inte på den här pannan, men ska man satsa på radiatortermostater, eller räcker det att vrida ner temperaturvredet i hallen till kanske 5-10 grader om man skaffar luft/luft-värmepumpen?
 
Ta ett kort på vredet i hallen så kan vi se om det går att lista ut :)
 
Ja, tack för din hjälp, jag ska ta ett kort när jag kommer hem ikväll!
 
Det finns en termostat i luftvärmepumpen. Om du skruvar ner pannan så kommer luftvärmepumpen att tillföra det sista så länge den orkar. Orkar den inte längre får du skruva upp pannan igen. Om du står ut med det omaket och även står ut med en aning ojämnare temperatur i huset kan du troligen spara en del pengar med en luftvärmepump.

Jag vet inte vad en ny shuntstyrning med inomhusgivare till den gamla pannan kostar, men det är garanterat billigare än en ny panna. Termostater på elementen går också att ha. Får du allt intrimmat kan du då få jämn temperatur i huset trots att en del värme kommer från luftvärmepumpen.
 
Ja det är ju sant, termostaten i luftvärmepumpen kan man ju kanske få så att den ger ut max effekt och elpannan ger minsta möjliga samt värmer varmvatten. Så här ser tempvredet ut i hallen som går till pannan i närhet som är med på nästa bild.


Tempvred.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en rumsgivare till pannan, så den styr framledningstempraturen ihop med utegivaren.
Lite tveksam då det bara är två trådar fram, brukar vara tre (Signaljord, BörTemp och ÄrTemp)

Om den är centralt placerad, så den får del av en Luft/Luftpumps ev uppvärmning i vardagsrum och kök tex, så kommer det regleras ihop. Sätt rumsgivaren någon grad under LVP givare och laborera lite så kommer det gå fint.
 
Ok, tack för svar! Ja den är väldigt centralt placerad i hallen i närheten till trappan, och där tänkte vi sätta innedelen till luftvärmepumpen i så fall. Så det är ingen ide att skaffa termostater att sätta på radiatorerna också? Kan de skada elpannan som det står i manualen? Vet ju inte om det är enrör eller tvårörssystem i huset här.
 
Ta ett par kort på radiatorn och framförallt där rören kommer upp från golvet så reder vi ut det.
Jag har svårt att se varför strypning av radiatorerna skulle skada pannan, ev att man går ned på lägsta varvet på cirkulationspumpen för att spara lite el och slitage.
Även om det är 1rör så sliter det inte mer, eftersom man alltid leder förbi vatten i golvkopplet.
 
ok!

Så här ser anslutningen ut under radiatorerna, ser ju ut som att man kan skruva på ett termostatvred över pinnen?

Termo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termo2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.