Hej.

Efter ett fönsterbyte får mina gamla oljefyllda elelement inte längre plats under fönstren. De är dessutom riktigt gamla. Nu verkar det var nån sorts standard att de flesta på marknaden är 60 eller 30 cm höga. Jag skulle behöva ca 50 cm höga och de kostar de 3ggr så mycket. Rummet de skall vara i är ca 25kvm och där finns oxå en luftvärmepump. Räcker det med 30cm höga element? Vad är viktigt? Har oxå sett att det finns sådana med en vanlig kabel och stickkontakt. Ät det någon skillnad mellan sådana och sådana med en eldosa?
 
Du ska inte kolla på storleken på elementet uttan effekten i watt. Är det nya samma wattantal som det gamla spelar inte storleken mindre roll.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Vad gäller anslutningen.

Elradiatorer kan gå på 230V eller 400V (viktigt att du köper rätt variant). Radiatorer för 230V kan anslutas med kontakt, men är oftast fast inkopplade.

OM de nuvarande radiatorerna går på 400V, så kan du troligen inte byta till 230V variant utan att dra om ledningarna från elcentralen.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad gäller anslutningen.

Elradiatorer kan gå på 230V eller 400V (viktigt att du köper rätt variant). Radiatorer för 230V kan anslutas med kontakt, men är oftast fast inkopplade.

OM de nuvarande radiatorerna går på 400V, så kan du troligen inte byta till 230V variant utan att dra om ledningarna från elcentralen.
Nej, de är på 230V, glömde skriva detta.
 
H huggan skrev:
Du ska inte kolla på storleken på elementet uttan effekten i watt. Är det nya samma wattantal som det gamla spelar inte storleken mindre roll.
Ja, problemet är att de mindre storlekarna fins inte alltid i lika höga wattantal som de större. Så frågan är om jag kan gå ner i wattantal? Dessa 2 element används sällan på max eftersom jag försöker använda luftvärmepumpen som huvudsaklig värmekälla.
 
Vad har de gamla elementen för effekt och vad är de nya 30 cm höga du hittat på för effekt?
 
Å ena sidan så är ju elementen troligen från tiden innan du hade luftvärmepump. Å andra sidan så behöver de fortfarande klara att värma upp rummet utan luftvärme, de dagar det är för kallt utomhus för att LV pumpen skall fungera.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
G Guson skrev:
Vad har de gamla elementen för effekt och vad är de nya 30 cm höga du hittat på för effekt?
jaha, nu har jag tittat på dessa två lite mer och ser att det ut: Närbild av en äldre elektrisk termostat med texten "380V 800W" på en märkplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
380V ???/800 W
 
G Guson skrev:
Vad har de gamla elementen för effekt och vad är de nya 30 cm höga du hittat på för effekt?

alla de som jag hittat och som är 30cm höga är på 400W.
 
H hempularen skrev:
Å ena sidan så är ju elementen troligen från tiden innan du hade luftvärmepump. Å andra sidan så behöver de fortfarande klara att värma upp rummet utan luftvärme, de dagar det är för kallt utomhus för att LV pumpen skall fungera.
H hempularen skrev:
Å ena sidan så är ju elementen troligen från tiden innan du hade luftvärmepump. Å andra sidan så behöver de fortfarande klara att värma upp rummet utan luftvärme, de dagar det är för kallt utomhus för att LV pumpen skall fungera.
Jag är inte ens säker på att de nuvarande är rätt dimensionerade från början. Huset har haft en brokig historia och allt gjordes definitivt inte fackmannamässigt.
 
Om jag förstår rätt så används radiatorerna rätt litet. Du kanske kan installera de mer effektsvaga radiatorerna, som bör räcka till allt utom extrem kyla och stopp i värmepump. Sen kan du som reserv ha lösa radiatorer som bara används vid dessa ovanliga behov.
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
sralismazgalis sralismazgalis skrev:
jaha, nu har jag tittat på dessa två lite mer och ser att det ut: [bild]380V ???/800 W
Det elementet är tvåfas 400V på 800W.
 
H hempularen skrev:
Vad gäller anslutningen.

Elradiatorer kan gå på 230V eller 400V (viktigt att du köper rätt variant). Radiatorer för 230V kan anslutas med kontakt, men är oftast fast inkopplade.

OM de nuvarande radiatorerna går på 400V, så kan du troligen inte byta till 230V variant utan att dra om ledningarna från elcentralen.
Ja nu såg jag alltså att dessa är på 380V men i resten av huset är alla 230V. Jag får ju ta hit en elektriker i vilket fall.
 
Jag har satt upp eluttag bredvid fönstren och tagit bort de gamla elementen, vintertid ställer jag ut några billiga element från Jula som jag bara har igång när inte luftvärmepumpen räcker till, brukar normalt inte vara många dagar om året och då kan jag stå ut med bimetalltermostaterna, funkar bra för mig
 
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Jag har satt upp eluttag bredvid fönstren och tagit bort de gamla elementen, vintertid ställer jag ut några billiga element från Jula som jag bara har igång när inte luftvärmepumpen räcker till, brukar normalt inte vara många dagar om året och då kan jag stå ut med bimetalltermostaterna, funkar bra för mig
Ok men vad innebär att "stå ut med bimetalltermostaterna"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.