heisiandiishe
C cpalm skrev:
Intressant. Jag köper resonemanget, men nästan ingen av hantverkarna vi anlitar tar betalt för restid.
Rekommenderar att ha typ superkoll på det då dagen kan komma när Skv vill ha in förklaring. Då är det hantverkarna du trodde hade koll som f*uckar avdraget då debiteringen/kostnadsfördelningen inte stämmer enligt deras regler för rot. Blåste ca 130 lax netto på det vid ett arbete som spände över ett årsskifte med mycket jobb framförallt i nov och feb och gällde 2 rot på mig och 1 på sambon. Försökte förklara att det ju är firman som har skrivit fakturan och specen. ”Ja, men det är du som har godkänt den”. Ja men jag kan ju för fan inget om det där utan har blivit lovad rot av företaget. ”Då får du kontakta det företaget”. Ja det var den sjukaste korrespondensen och olika delar av jobben låg uppdelat på 3 rot men hörde ju liksom ihop vilket jag också försökte förklara för handläggaren. Kan säga att Skv’s agerande har gjort mig till en cynisk medborgare som endast ser till mig själv. Så kände jag inte innan de valde att jaga livet/pengarna ur mig:(
 
  • Gilla
Trokadero och 3 till
  • Laddar…
Vi betalade 53 000 kr för att dra om all el i ett hus på 90kvm + 45kvm källare i Helsingborg. Då var det också mycket problem för dem då en gammal ägare av huset hade gjort en massa patentlösningar som att bygga in kopplingsdosor och liknande.
 
Vikingkk Vikingkk skrev:
Vi har ett hus byggt 1924, hela elinstallationen var gör det själv jobb. Frågade en av de lokala elföretagen som var här och tittade, han sade att alla ledningar måste dras om och alla strömbrytare och uttag kontrolleras. Sade att jag får nog räkna med minst 60 000 kr men förmodligen kommer det att hamna på 80 000 kr. Huset är 1,5 plan på 135 kvm
Huset ifråga var i ett plan på c:a 125kvm. Om huset är i utförande med typ normal Svensk elstandard, så bedömmer jag att ett rimligt antal arbetstimmar för indragning av nya ledningar i befintliga rör, montering av nya strömbrytare, vägguttag och elcentral, uppgår till max 80. Uppskattningsvis en kostnad på 60 000:- inkl. tilltagen marginal för sådant som bilkostnad mm. Därtill en materialkostnad på c:a 20 000:- Utöver detta tillkommer kostnaden för en del belysning mm. som lades till under arbetenas gång. Dess omfattning framgår inte. Får jag reda på det så kan jag göra en kostnads uppskattning.
 
  • Gilla
forss89
  • Laddar…
D
Drog alla rör i huset själv , elektriker kopplade o köpte pryttlar, landade på 80-90 tkr, så låter väll inte helt orimligt
 
Vi bytte el i ungefär halva huset, inkl ny elcentral, vårt hus är ca 270 kvm. Kostade 60k efter ROT.
 
L Lutte skrev:
Jäkligt svårt det där, har också servicebil och den är så proppad med grejer att jag fasiken får leka tetris för att få in nå mer.
Men tada likförbaskat har man inte den där stumpen 8a ledare eller en kontaktor eller kanske en knapp till en telemanique manöver.

Så att hantverkare eller servicetekniker eller liknande åker för att titta och sen dra iväg till grossisten kommer man aldrig komma ifrån.

Men sen finns det alltid dom där rötäggen som vet exakt vad som skall göras me likväl sköter att börja dagen med ett besök hos grossisten eller kastar in grejerna på firman.
Det är fullt rimligt att det åks och handlas en eller ett par gånger på ett jobb som tar en vecka.

Men om ett 40h jobb innehåller 10 servicebilkostnader för att hantverkaren kör 2-3 jobb parallellt tycker jag INTE det är OK. Extra kostnad för bil betalas om jobbet stoppats pga kunden / andra jobb för kunden.

En inställelsekostnad (resa / bil) för ett kort besök är rimligt. Därefter är det lika rimligt att samma avgift inte kan debiteras igen förrns efter 8h arbetad tid.

Det är heller inte OK att åka runt och köpa standardgrejjor varje dag. Visst förstår jag att det kan komma "akuta" saker eller sånt man missat då och då. Men jag förväntar mig nog att en yrkesman köper lite extra av standardgrejjor och har i bilen och att överblivet material av standardtyp inte överdebiteras utan hålls rätt på till nästa kund.

Med hyfsas planering kanske inköp kan göras i anslutning till dagens början/slut eller lunch även för det akuta? Så gör jag själv när jag fixar med nåt. Inte åker jag en gång för varje sak jag kommer på...

Sen tycker jag att löpande ska betyda löpande. Jag kan lägga till jobb, saker kan ta längre tid. Då är det så. Vill man ha fast pris ska man fråga efter det. Det smidiga med löpande är ju att hantverkaren inte ska behöva sitta timmar och räkna, och att jag som kund kan komma på tillägg eller ändringar. Däremot bör väl hantverkaren kunna ha en rimlig uppskattning och i god tid flagga om något gör att det drar iväg till dubbla det skattade priset...

Jag var förvånad när folk i nån tidigare tråd skrev de bytte el i ett helt hus för 20.000. Vad kostar inte bara material, nya uttag, brytare etc, ny elcentral. Och är det utvidning, kulospikning etc så drar ju tiden iväg också. Nån kabel som fastnar i ett rör etc. Jag antar även att man måste vara två på vissa av momenten med att dra i ny kabel i rör för att göra det effektivt.
 
Du måste sålla "informationen" som du får härpå forumet, det är mycket som kanske inte är riktigt hela sanningen.
Och som jag har efterlyst tidigare, en lista på "standardgrejer" som bör finnas med i en servicebil.
 
E elmont skrev:
Du måste sålla "informationen" som du får härpå forumet, det är mycket som kanske inte är riktigt hela sanningen.
Och som jag har efterlyst tidigare, en lista på "standardgrejer" som bör finnas med i en servicebil.
Det är förhoppningsvis så att de flesta duktiga hantverkare har rimliga standardgrejjor i sin bil och inte far hit och dit på irrfärder till grossen och fikar, men tyvärr finns det nog såna som sätter i system att överdebitera och som alltid de som inte har koll på nåt och kommer med fel grejjor hela tiden.

Förutom att jag tycker det blir dyrt när man tar in hantverkare så har jag faktiskt oftast varit nöjd med det jobb som gjorts. Det enda som sagt som irriterar mig rejält är när ett jobb smetas ut i tiden när det skulle kunna köras av på en heldag.

Jag tror även att "byta el" kan betyda väldigt olika saker för olika personer.
 
Och jag undrar fortfarande vad som menas med "rimliga standardgrejer" Det finns tex minst 4-6 fabrikat av kompletteringsmatr som jag skulle kalla "standardgrejer". Varje fabrikat har minst 2 serier som kan kallas standard
samt infälld, utanpåliggande och kapslad. så bara för en enolig brytare så behövs ca 30 olika brytare sedan finns det minst 4 olika funktioner och då är vi uppe i 120 brytare dessutom bör man ha minst 5 st och då är det plötsligt 600 st. Sedan är det ungefär lika med uttag, dosor, klammer, svagström (tele data TV). Jag kan fylla på med säkringsmatr, olika typer av kabel, verktyg, personlig utrustning mm mm.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag undrar fortfarande vad som menas med "rimliga standardgrejer" Det finns tex minst 4-6 fabrikat av kompletteringsmatr som jag skulle kalla "standardgrejer". Varje fabrikat har minst 2 serier som kan kallas standard
samt infälld, utanpåliggande och kapslad. så bara för en enolig brytare så behövs ca 30 olika brytare sedan finns det minst 4 olika funktioner och då är vi uppe i 120 brytare dessutom bör man ha minst 5 st och då är det plötsligt 600 st. Sedan är det ungefär lika med uttag, dosor, klammer, svagström (tele data TV). Jag kan fylla på med säkringsmatr, olika typer av kabel, verktyg, personlig utrustning mm mm.
Jag tänker inte uttag och brytare utan slang, wago, kabel, klammer, några dosor. Men det är en amatörs tankar. Eftersom jag själv är picky på modell på uttag mm vill jag välja på fullt sortiment men moster Agda som helt skiter i modell kanske kan erbjudas din standard modell...
 
"Problemet" är ju att man måste "ha allt" i bilen för att täcka alla olika jobb och det är omöjligt, inte minst när man åker på servicejobb. Och när det inte går är man en rufflare som måste åka och kompletteringshandla, åker man dessutom när det är dags för mat/fika är man en dubbelt så stor rufflare som fikar hos grossisten när man åker på arbetstid för att skaffa det som fattas.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Problemet" är ju att man måste "ha allt" i bilen för att täcka alla olika jobb och det är omöjligt, inte minst när man åker på servicejobb. Och när det inte går är man en rufflare som måste åka och kompletteringshandla, åker man dessutom när det är dags för mat/fika är man en dubbelt så stor rufflare som fikar hos grossisten när man åker på arbetstid för att skaffa det som fattas.
Om du frågar mig, så näe, inte alls, skulle du komma och vilja montera uttag utan att vi gjort upp innan om vad som ska monteras så har jag full förståelse för att jag får betala för resan till grossen. Om vi redan innan bestämt exakt vad som ska göras, tex 4 uttag av en viss typ så är det rimligt att de finns med redan när du kommer. Dyker nåt oväntat upp så är en tur till grossen inget konstigt. Men om det dyker upp 1-2 oväntade grejjor varje dag som föranleder extra turer till grossen under dagens gång på ett rutinjobb om 2-3 dagar så kan jag känna att det inte är ok. Just detta har jag faktiskt inte heller upplevt eller irriterat mig på. Däremot nån som kommer kl 8 för att kl 11 dra på ett annat jobb och sen tillbaka kl 14, för att fortsätta lika dan efter. Händer det en gång är det ok, men flera gånger och jag får stå för mycket mer resor än vad som är rimligt, då blir jag lite sur.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Måste man avbryta ett jobb som man påbörjar måste man naturligtvis förklara varför och lika naturligt får den som behöver omedelbar assistans betala hela kostnaden, så att den som man var hos inte blir lidande. Det trodde jag var helt självklart.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Själv skulle jag inte ta betalt (synligt) för en servicebil, tycker inte det ser bra ut (bara en personlig åsikt).. det är en kostnad kunden eg inte behöver se.. när de anlitar en så vill de bara ha jobbet gjort och bryr sig sällan om vad man har/eller ej i bilen.

De förutsätter bara att man gör sitt jobb (de har ju accepterat en fast kostnad el presenterad timdeb).. och i många fall kommer en sep kostnad för bilen upp såhär i efterhand.. i diskussion på forum el/och med företaget ifråga ..och blir då till något som är tidsödande för alla inblandade.

Skulle satt mitt timpris (milersättning) osv så att det jag behövde ha.. täcktes. Det är mycket som döljs i en timdebitering.. och mycket som ska tänkas på när den sätts!

Har bara stött på två företag som tagit ut en sådan serviceavgift ”synligt” för bilar.. tack o lov.. (tror det är snäppet vanligare för företag i storstäder)

Har dock förståelse att avgiften kan finnas (oavsett om jag tycker den är onödig).
du får ju inte baka in ersättning för bil i timdeb för den är inte berättigad till rot.

bättre att köra med öppna kort från början imo.
 
M MAczea skrev:
du får ju inte baka in ersättning för bil i timdeb för den är inte berättigad till rot.

bättre att köra med öppna kort från början imo.
Du bakar ju in en viss del i milersättningen, dvs det du behöver för att täcka kostnader för din bil.

Maskiner, material osv som är imen i bilen.. ska din timdebitering täcka... och den ska också täcka annat som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete!

Måste du betala ev tullavgifter, parkeringsavgifter.. ta med det i offerten till kunden separat (det därför jag har viss förståelse för sevicebilsavgiften i storstäder - då sådana avgifter kan påverka ekonomin ganska mycket).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.