E Erik Thomsen skrev:
Som jag har förstått det är det kompressorn som är den delen som slits och som samtidigt är den dyraste delen i pumpen.

Daikin påstår att de använder en egenproducerat kompressor, men är det någon som vet vilka kompressorer som sitter pumpar av andra märken.? Tror väl knappast at de tillverkar själva.

Samma gäldar väl frekvensstyrningen i en inverterpump?
I min gamla nibe sitter det en kompressor från Copeland om jag minns rätt. Oklart vad nibe använder nu.
 
Nibes inverter kan anpassa sig och reducera effekten om borrhålet är underdimensionerat.
Tänk på att en äldre 8 kW värmepump tar ut mindre energi ur borrhålet än en ny av samma storlek.
Den nya har bättre COP och nyttjar då mer "gratisenergi" ur borrhålet än den gamla.
 
Detta har jag förstått, men huset behöver väl inte mer energi än tidigare?
Har inte borrhålet fryst förut varför skulle det göra detta med en ny pump?
Använder väldigt lite tillskott, kanske vid -10 gr.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Över en vintersäsong bestäms temperaturen i hålet av energiuttaget, inte effekten, och detta är samma lika efter byte av pump - även om en ny pump har högre verkningsgrad.

Fast om du har bättre cop på din nya pump, så ökar energiuttaget från hålet.Pumpen drar mindre ström vid en viss uteffekt o nånstans måste enegin komma ifrån.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
E Erik Thomsen skrev:
Detta har jag förstått, men huset behöver väl inte mer energi än tidigare?
Har inte borrhålet fryst förut varför skulle det göra detta med en ny pump?
Använder väldigt lite tillskott, kanske vid -10 gr.
Huset förbrukar lika mycket energi som tidigare, men man kommer att ta ut mer från borrhålet och mindre elenergi för att driva kompressorn.
Även om man inte behöver tillskott så drivs ju värmepumpen av el
 
Finns det övervakning vid frysning av borrhålet och vad händer egentligen, pumpen går väl över på tillskott och hålet tinar upp igen?
Är det någon skillnad på problemet om jag väljer en on/off eller en inverterpump. Jag kan ju inte köpa en "gammal" pump med sämre COP!
 
Man kan ställa in en lägsta temperatur på brinet. Skillnaden är att en on/off slår av när det blir för kallt medan en inverter drar ner effekten så att temperatur hålls på gränsen.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
K Keld skrev:
Fast om du har bättre cop på din nya pump, så ökar energiuttaget från hålet.Pumpen drar mindre ström vid en viss uteffekt o nånstans måste enegin komma ifrån.
Ja, det har du rätt i, den ökade verkningsgraden ger en liten ökning av belastningen på hålet, det är rätt. Man kan ju enkelt göra en överslagsräkning på det men rimligvis är det en synnerligen marginell förändring och icke signifikant för ett hål som hanterat en 8kW pump i 20 år.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker avslutningsvis det är självklart att ha 100% effekttäckning vid dimensioneringen, så behövs elpatron idag skulle jag gå upp en storlek på pump.
Under förutsättning att borrhålet räcker till för en större pump och i kombination med att nya VP är mera effektiva.
Många av de pumpar som nu är 15-20 år gamla dimensionerades med borrhål för att toppa med elpatron vid låga temperaturer.
 
Har nu fått in fyra offerter på inverterpumpar 3-12 KW. Priset varierer från 65 000 till 115 000 för pump, installation o bortforsling av gammal pump :thinking:
Har även tittat på "rent" pris på pumparne o det skilljar max 15 000!
Offerter från Daikin, Bosch, IVT o Nibe.
Hur bestämma sig?
Vad ska man tänka på? Finns det någon statistik som viser holdbarhet för olika fabrikat, har får mig att något försäkringsbolag kom med något sådant för några år sedan?
 
I princip är alla större fabrikat ungefär lika bra. Sen har dom haft lite olika systemfel, men oftast inget som egentligen kräver jättedyra reparationer. Största orsaken till problem och minskad besparing är en dåligt utförd projektering, installation och injustering, så välj en seriös firma som inte bara vill skicka fakturan och försvinna.
 
  • Gilla
Erik Thomsen
  • Laddar…
Det gör ingenting om vattnet i borrhålet fryser, Slangarna är i plast och påverkas inte, is leder värme bra så värmeöverföringen från berg till slang påverkas inte,det enda som händer när hålet blir kallare är att verkningsgraden sjunker något för varje grad. Så att sänka driften på kompressorn för att istället köra elpatron blir bara dumt.
 
J
E Erik Thomsen skrev:
värmepump, 8 kW från 1998
Fån 98 då är det nog en ON/OFF du har , på den tiden var det dåligt med varvtalsstyrda kompressorer .
Är den direktkopplad till värmesystemet eller finns det tank med
 
J jojo123 skrev:
Fån 98 då är det nog en ON/OFF du har , på den tiden var det dåligt med varvtalsstyrda kompressorer .

Ja, det är en ON/OFF, 8KW.
Är den direktkopplad till värmesystemet eller finns det tank med
Direktkopplad. Ingen tank!
 
Är de offererade pumparna likvärdiga i spec är det bara att välja den billigare eller den med bäst lokal support
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.