Mikael_L
Jag kan ju bara säga som så att jag är själv mycket osäker på hur man kan och bör kombinera en traditionell trappautomat med en rörelsevakt.
En trappautomat är ju ingen homogen produkt heller.
Vissa fabrikat har reläer i sig, andra har halvledarbrytare, och samma med ingångarna, de är också olika uppbyggda och konfigurerade. Sen är det ju någon tidsautomatik där mellan, som kan vara allt från en liten motor eller annan elektromekaniskt komponent till en mikroprocessor.

Och gör man någon oortodox koppling så bör man ju göra något som inte innebär problem ifall trappautomaten eller rörelsevakten byts i någon framtid. Den som kommer och byter en trasig pryl har ju ingen aning om det andra.

Säkrast känns det att gå över något mellansteg i form av relän, så båda systemen har en enkel okomplicerad last som inte nämnvärt skiljer sig från en glödlampa.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkade det som att denna strömbrytare ligger utanför trappljusautomatiken, det är ju på vinden. Men färgerna kan ju få en förklaring om det ingår i trappljuset...
Att brytaren har impulsfjäder (dvs återfjädrande strömbrytare) samt lite skumma färger är ett osedvanligt bra tecken på att det är någon koppling med trappautomatik (i ett sånt här fall + att TS skrev något om trappautomatik).

Jag tyckte att alla pusselbitarna föll på plats.
Däremot är jag själv urlöjligt kass på trappautomatik. Och har sett lite olika inkopplingar och trappautomater och får tyvärr klia mig i skallen varenda gång jag hamnar något sånt.


För några år sedan hade vi en gammal gubbe, som hade passerat pension men kom in och jobbade ett halvår om året (var ledig under sommaren och lite runt jul/nyår och kallaste vintern).
Jag tänkte att skulle fråga någon gång om trappautomatik, be han berätta allt han vet, ty har man jobbat som elektriker sedan sent 60-tal och fram tills nu borde det ju vara något man har koll på. :)
Men jag hann inte, plötsligt bestämde han sig för att gå i pension på riktigt.

Nu vet jag inte riktigt, de unga verkar inte ha så bra koll...! Jag kanske får lov att starta en tråd om det här på byggahus, men det känns lite i utkanten av detta forums konsument och privatpersons-perspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.