Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Behöver man en ny konsol i detta läge? Det finns ju avstängning både innan och efter mätaren redan.
Iofs är ju den innan mätaren gammal och kanske har gjort sitt.
Jag utredde detta när min kommun bestämde sig för att börja bråka om detta för några år sedan. Halva kommunen fick byta vattenmätarplats för plötsligt dög inte de existerande. I min kommun hade man anställt lite driftiga något yngre medarbetare på byråkratisidan efter pensionsavgångar. Detta nya gäng medarbetare ville som ofta med den lite mer auktoritära 80-talistgenerationen ha regelefterlevnad. De missade dock att det inte fanns någon regel om vattenmätarplatsen, kommunen hade inte infört det i ABVA.

Sådana petitesser som brist på lagstöd hindrade naturligtvis inte medarbetarna från att upphandla ett litet företag i Dalarna (av alla ställen!) vars utlokaliserade stackars medarbetare fick göra platsbesök hos alla fastigheter och montera en ny digital vattenmätare. Den medarbetaren trodde sig också ha i uppgift att besiktiga alla vattenmätarplatser. Jag försökte spåra vad detta kom ifrån och efter att ha pratat med dennes chef i Dalarna och sen begärt ut offentliga handlingar för att läsa avtalet mellan kommunen och företaget i Dalarna så framkom att något sådant uppdrag inte fanns egentligen. Men det upphandlade företaget trodde det och skyllde på "kommunen" (kunde inte namnge någon). Troligen hade man fikat fram detta helt utan lagstöd och dokumentation. Eller så hade företaget bara hittat på för att det kändes rätt.

Nu hade det gått något år och jag var inte längre lika förbannad på slöseriet av VA-kollektivets pengar och fann en viss tillfredsställelse i att lära mig hur man monterar en ny vattenmätarkonsol. Så kommunen fick sätta in sin digitala vattenmätare i en ny konsol till sist.

Slöseriet med VA-kollektivets pengar fortsätter. Taxan som redan ligger bland de högsta i Sverige ska upp 16% 2024. Lekskola.
 
B Baskavoda skrev:
Hur ska jag i så fall kunna förbereda med en ny mätarkonsol innan kommunens rörmokare kommer?
Mitt förslag är att du ringer dem och att ni gemensamt kommer fram till en för båda passande arbetsordning. Min kommun (personerna jag hade turen att prata med) var i alla fall väldigt smidiga och hjälpsamma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.