B
Hej, jag behöver byta vattenmätarkonsol inför ett byte av mätaren som kommunen ska göra. Hur går det i praktiken till? Jag får väl inte själv ta loss vattenmätaren? Hur ska jag i så fall kunna förbereda med en ny mätarkonsol innan kommunens rörmokare kommer?
 
  • Vattenmätare och ventiler på en fuktig vägg fastsatt med band och träkloss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om mätaren ska bytas och du uppmanas att montera en konsol så får du naturligtvis göra det du behöver göra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du eller din rörmokare får göra detta.

Behövs avstängning av vatten i gatan så behöver kommunens folk involveras.
 
Du behöver en ny vattenmätarkonsol med nya avstängningar och trogligtvis lite ombyggnad av rören för att får den nya att passa. Det kan gå att behälla den gamla avstängning sedan sätt den nya avstängning it till den gamla. (kommunen vill oftast ha nya avstängningar) Vid konsol installation, tar man bort den gamla mätare för att sätta i den nya konsol sedan ringa till kommunen för att säga att den är redo att byta. Ca 3 timmars jobb för röris. Ring runt för priser.
 
när jag bytade mina avstängningsventiler så ringde jag rörläggaren och sen fixade han resten med kommunen
 
tommib
När vi bytte till modern mätarkonsol tog killen från vattenbolaget bort mätaren samtidigt som han stängde av i gatan. Min röris gjorde sedan hela installationen av de nya rören. Därefter ringde vi till killen (fick direktnummer till honom) som då kom tillbaka, satte i en ny mätare och satte på i gatan.

Vi skulle ändå byta vattenmätare och valde att montera en konsol innan kommunen kom på att begära det. Killen från vattenverket var glad att vi tog det så seriöst och ville förenkla för dem.
 
Claes Sörmland
När jag själv gjorde detta (mäta stolt) så bytte jag det gamla och flyttade vattenmätaren till det nya. Sen ringde jag killen som ville installera kommunen nya fins digitala vattenmätare som kom ett par veckor senare. Inget problem.

I BRFer var det samma sak, rörmokaren bytte hela klabbet och flyttade befintlig vattenmätare till den nya installationen. Oklart om de pratade med kommunens folk för att stänga av vatten i gatan eller löste det själva.
 
När vi gjorde renovering här så pratade vi med kommunen efter som vi behövde stänga av vattnet för att sätta in ett fördelarskåp, kommunen tyckte då att vi kunde passa på att byta mätare på samma gång efter som vi skulle få göra det rätt snart i alla fall. Vatten slogs av vid 9, nytt skåp kom upp innan lunch efter lunch kom de och bytte mätaren och satte på vattnet igen.
 
Man brukar få rådet att även om man vet var ventilen i gatan är INTE stänga den själv. De är ofta gamla och det finns en risk att de går sönder. Eftersom kommunen äger fram till mätaren så riskerar man att få betala för att de ska gräva upp och byta ventilen i gatan. Tar de sönder den står de för kalaset.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
tommib
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
att de går sönder. Eftersom kommunen äger fram till mätaren så riskerar man att få betala för att de ska gräva upp och byta ventilen i gatan. Tar de sönder den står de för kalaset.
Jappjapp. Det var exakt därför vi betalade dryga tusenlappen för att en kille skulle komma och skruva på en ventil i gatan två gånger. Det hade varit mycket enkelt att göra själv men inte värt risken. Vår röris var också av inställningen att den ventilen rör man inte själv om det inte är katastrof, typ att inkommande har spruckit före första ventilen och huset blir dränkt.

Mätarbytet sköttes samtidigt för att det var smidigast så för vattenverket (och oss).
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Är det olika pris beroende på kommunen? Vår kommun stänger gratis om vi begär det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib
Uppenbarligen är det då olika. Stockholm (eg SVOA) tar typ 500 kr per ventilmanövrering. Då var de iofs också ute veckan innan och provstängde ventilen för att kolla att den funkade så att de skulle kunna stänga av på önskat datum. Man kan tycka att det är lite fånigt men jag gillade det. Hade det inte funkat hade jag kunnat boka om med hantis.

Kostnaden ska ju betalas i någon ände, av mig eller av kollektivet, eftersom det är en gubbe som måste åka ut.
 
Krilleman
Satte in en VM-konsol hemma hos päronen.

Veckan efter damp det ner en faktura på 800:-

Så ja det är olika.
 
Behöver man en ny konsol i detta läge? Det finns ju avstängning både innan och efter mätaren redan.
Iofs är ju den innan mätaren gammal och kanske har gjort sitt.
 
Krilleman
Dan1891 Dan1891 skrev:
Behöver man en konsol i detta läge? Det finns ju avstängning både innan och efter mätaren redan.
Iofs är ju den innan mätaren gammal och kanske har gjort sitt.
Ja, allt utan modern konsol får du nerslag på.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.