Vi ska bygga om köket i sommar och jag har funderingar på att byta värmesystem. Idag har vi direktel, detta lär ju inte bli billigare med åren. Det gäller en 1 plans vinkelhus med källare. Min heta fantasi handlar om golvärme på boplanet, radiatorer i källaren.

Vi bor i soliga Skåne så tanken är solfångare kopplat med pellets. Ett problem jag tänker på, är att man ska då ha en stor ackumulatortank, vad jag har förstått är dess mått större än en källardörr, det perfekta hade ju varit att sätta allt där jag har beredaren idag

Då tänkte jag att jag har ju ett förråd i carporten, kan man ju bygga om till värmecentral. det blir dock en massa rör dragning, det handlar väl om ca 10-12 meter till där vattnet kommer idag.

Är det någon som gjort detta?

Jag är rådvill då alla tycker det är en dålig ide. Så det kanske är lika bra att byta ut till modernare element?

Fredrik
 
Vi har gjort ungefär så. Konverterat ett 1,5-plans hus, byggt -76 från direktel till vattenburen golvvärme både uppe och nere. Och satte värmepumpen, jordvärme, i förrådet som ligger några meter från huset. Förrådet är alltså en separat del av garaget. På södersidan av garaget/förrådet har vi ssatt solpaneler. Förrådet innehåller föritom värmepumpen två ackumulatortankar på 500 liter stycket, den ena med vv-beredare i. Och så styrning till solpanelerna. Vi passade på att flytta ut vattenmätaren också, den satt i tvättstugan innan. Så förrådet är numera "teknikrum" för värme och vatten. Vi är jättenöjda!
 
Solfångare går normalt inte med vinst under deras livstid. Dyrt med fångare tank rördragning och förlust av förrådsutrymme till ingen nytta för någon.
Vattenburet är en bra ide att dra in. Pellets klarar radiatorer eller golvvärme lika bra. För värmepump är det bättre med golvvärme.

Modernare el-element ger inte billigare uppvärmning än gamla el-element.
 
Instämmer om att solfångarna inte går med vinst. Vi installerade det mest för att vi tycker det är kul :cool:. För vår del var inte pellets något alternativ, samtliga märken vi tittade på hade ingen modell som var tillräckligt liten för oss. Vi har 158 kvm boyta kan tilläggas. Egentligen hade vi velat ha fjärrvärme, men det finns tyvärr inte i vår del av byn, så det fick bli jordvärme i stället. Golvvärme i stället för vattenburna radiatorer valde vi mest för komfort och utseendes skull. Det är skönt med golvvärme när man har småbarn!
 
Har haft solfångare installerat sedan 28 år tillbaka.Slutnotan blev då 13800:-. I detta ingick även 2 st acktankar som även behövdes för vedeldningens skull och skulle egentligen inte behöva "bära skulden" för hela kostnaden. Med 3 barn som sedemera blev tonåringar och utvecklade ett frekvent behov av renlighet uppskattar jag att åtminstone 4-5000 kwh/år har utvunnits ur solfångaren. Även om tankarna skulle ha belastat solanläggningen har de hitintills gett ett kwh-pris runt 8-9 öre och den visar fortfarande inga tendenser till att vilja ge upp.Det enda underhåll som är gjort på anläggningen är ett byte av glykolblandningen för 23 år sedan vilket egentligen inte hade behövts så själv har jag ingen förståelse inför de förnekare av solvärmens ekonomiska försvarbarhet oavsett vad som annars skulle vara alternativet.
 
Idag är solfångare dyra. Vad ska man med massor av varmt vatten till på sommaren?. Det är ju på vintern som varme behövs och då är det bättre att lägga pengarna där.
Ven köper en stor kaffeautomat för att dricka två koppar om dagen?
 
johanpelle skrev:
Idag är solfångare dyra. Vad ska man med massor av varmt vatten till på sommaren?. Det är ju på vintern som varme behövs och då är det bättre att lägga pengarna där.
Ven köper en stor kaffeautomat för att dricka två koppar om dagen?
Det kan ju vara skönt att slippa elda för varmvatten på somrarna. Som komplement till pellets eller ved är det ju fint, men kanske inte enbart för ekonomins skull.

Är förresten diskussionen kring att "ladda" sitt bergvärmehål på sommaren med solvärme för bättre funktion vintertid fortfarande aktuell?

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Redigerat:
Lostmoose skrev:
Det kan ju vara skönt att slippa elda för varmvatten på somrarna. Som komplement till pellets eller ved är det ju fint, men kanske inte enbart för ekonomins skull.
Då finns ju elpatron
 
dyrt eller inte allt handlar om hur man räknar. Att byta till sol kan ju vara en medvetet val man gör för framtida generationer. Att man inte vill belasta naturen med allehanda utsläpp. Om man ser det så är sol inkomstbringande från dag 1 !
Vill man vara mer krass kan man se att sol ger energi från april till sept/ oktober och man slipper elda med ved eller pellets etc. En solanläggning kan man bygga själv (kolla tex lesol anläggningar) den bara går och går utan underhåll eller energikostnad. Jag har haft min Lesol i snart 15 år utan ett enda problem!
 
Klart det lönar sig med solpaneler men det tar många år och har man tex bergvärme tar det riktigt många år men till slut så.
 
smurfen72 skrev:
Klart det lönar sig med solpaneler men det tar många år och har man tex bergvärme tar det riktigt många år men till slut så.
jo men bergvärmen har du nytta av året om till skillnad från solpaneler.
 
Visst är det så men bergvärmen kostar året om också solen är gratis bara man tagit smällen vid inköpet. Nu kostar ju inte vv så mycket drygt 100kw per månad för oss för enbart vv och vi är 4 st och har bergvärme.
 
"Vi ska bygga om köket i sommar och jag har funderingar på att byta värmesystem. Idag har vi direktel, detta lär ju inte bli billigare med åren. Det gäller en 1 plans vinkelhus med källare. Min heta fantasi handlar om golvärme på boplanet, radiatorer i källaren.

Vi bor i soliga Skåne så tanken är solfångare kopplat med pellets. Ett problem jag tänker på, är att man ska då ha en stor ackumulatortank, vad jag har förstått är dess mått större än en källardörr, det perfekta hade ju varit att sätta allt där jag har beredaren idag

Då tänkte jag att jag har ju ett förråd i carporten, kan man ju bygga om till värmecentral. det blir dock en massa rör dragning, det handlar väl om ca 10-12 meter till där vattnet kommer idag.

Är det någon som gjort detta?

Jag är rådvill då alla tycker det är en dålig ide. Så det kanske är lika bra att byta ut till modernare element?

Fredrik
"

Varför skulle detta vara en dålig idé? Att jobba för att komma från elberoende är väl lysande, priserna där kommer bara fortsätta öka, se bara på den historiska utvecklingen. Med solfångare och pellets blir du dessutom väldigt miljövänlig!
 
Redigerat:
Jag hade inte satsat på pellets om jag bodde i skåne. En pelletspanna kostar väl ungefär samma som en schysst luft/vattenpump men har högre driftskostnad och mera meck med sotning och påfyllning av pellets.

Till en solfångare för varmvatten borde det räcka med 1 mindre acktankar som borde gå in genom en källardörr. Kolla t.ex. in detta paket.
 
Varför skulle det vara dåligt att satsa på pellets bara för att man bor i Skåne?

Och jag uppfattade inte att det nödvändigtvis måste vara en pelletspanna. Jag tycker mycket väl Fredrik kan fundera på vattenmantlad pelletskamin, då får han ju dessutom en mysig eldstad i hemmet. Många har en betydande effekt dessutom, men vad som krävs i det avseendet får ju Fredrik själv fundera på. Finns fina vattenmantlade pelletskaminer för klart under 50000. En vattenmantlad vedkamin är ju ytterligare ett alternativ om man vill komma ner i pris.

En luft/vatten-värmepump är dock ingen dålig idé, jag har en själv... :) Det är ju ofta en större investering, men den satt på plats när jag flyttade in. Kompletterar sen med en kamin (ej vattenmantlad dock) när det är som kallast och mörkast eller när jag bara vill ha det gött.

Men Fredrik, om du tänker bortom vattenburet värmesystem så är ju luft/luft-värmepump ihop med en luftburen kamin ett annat bra alternativ och betydligt enklare och billigare att sätta in! Det kan du ju ha installerat på en dag eller två. En bra sådan värmepump inkl installation kan du få för under 20000 och en vettig pelletskamin ligger väl på ungefär samma, så för 40.000-50.000 eller så står du ju väl rustad, något du snabbt kommer tjäna in om du kör direktverkande el idag. För varmvattnet (som väl brukar ligga på runt 25% av energibehovet) kan du ju köra en väl isolerad beredare med elpatron, ihop med solfångare om du vill. Men jag ställer mig också lite undrande till pay off-tiden där...? Detta är jag inte helt hemma på, men har sett att det finns leverantörer som skräddarsyr tankar (ex www.extuna.se) eller så köper du från ex Rinkaby Rör. Höjden på en tank varierar såklart, har sett några som är 150 cm...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.