Du har ju redan en elpatron i pannan, vilket innebär att du redan idag har en elpanna. Enklast är nog att komplettera befintligt system med en luft/luftvärmepump. Investering 5000 - 25000.

En annan möjlighet är att bita i det sura äpplet och köra pellets (som de flesta andra personer med gamla oljepannor) när du är hemma och el när du är borta och pelletsen tagit slut. Investering 5000-25000.

Det kan också vara intressant att titta på bioolja. Då får du byta befintlig brännare mot en alloljebrännare. Bioolja verkar ligga 30%-40% lägre i pris än fossilolja.

Är du villig att ta en större investering kanske en mindre markvärmepump kan vara något, typ Sirius S2. Då kan du slänga ut hela pannan.
 
jag vill slänga ut pannan för att kunna använda rummen där panna och tank står.
 
vill du inte foga dig efter förhållandena så är det jordvärme och bergvärme kvar eller alternativt sälja och köpa annan kåk som bättre passar dina krav.
 
Bioolja är väl en jätteblåsning?
 
Tycker det låter som en vettig plan.. en elkasett är ju inte särskilt dyr.. går ju få tag på vettiga begagnade.. sen en luft/luft på övervåningen som du säger :)

En elkasett är ju sen också sjukt smidig så du kommer få mycket mer plats

Edit: du kanske vill ha varmvattenberedare också iofs ;-) då blir dom ju lite större:)
 
Redigerat:
Japp vill ha varmvattenberedare oxå men ifall jag går på denna lösning kanske jag använder separat varmvattenberedare.
 
Anders35 skrev:
jag vill slänga ut pannan för att kunna använda rummen där panna och tank står.
Isåfall tror jag att någon av Julas Luft/vattenvärmepumpar kan vara rätt val. En sådan borde helt kunna ersätta din oljepanna utan att du behöver någon extra elpanna eller luftvärmepump även om det står att den är avsedd att komplettera en befintlig värmekälla. Därmed slipper du en surrande inomhusdel och du kan nyttja värmepumpsvärme till hela huset. Den billigare pumpen kostar 17000:- och borde räcka till ditt hus. Annars får du väl köra lite mer direktel de kallaste dagarna. En nackdel är väl att Anslut inte har det bästa kvalitetsryktet, men Jula brukar ju vara bra på reklamationer.

Jag tycker också att du borde ta in en offert på en mindre värmepump, kanske en av Sirius markvärmepumpar med direktexpansion (=mindre grävning), för att jämföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.