byggarätt skrev:
Det finns pumpar som laddar hålet med solvärme samt det går att komplettera ett borrat hål med jordvärme samt borra ett hål till om det finns plats...
Självklart ska man inte försöka suga mer värme ur ett borrhål som ger för liten effekt då fryser hålet.

oftast kan man reglera bort höga effektuttag med en extra vattentank med spetsel så att hålet bara behöver ge kontinuerligt viss effekt...
På de nya invertrarna kan man ofta välja min brine temp och då begränsas kompressor effekten men då får naturligtvis elpatron gå in istället. jag har vent återvinning till brine ger nån grad extra på brine temp och kan vara en bra grej vid lite för kort borra kostar dock ofta lite för mycket att installera.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Vad menar du med bättre reglering dom styrs väl normalt bara av en givare ? Finns många kolv kompressorer som gått länge också men det gäller ju att allt är inreglerat det går säkert sabba en vp fort om allt är fel inställt.
Med mer vattenvolym så kommer värmepumpen inte behöva lämna så mycket effekt utan svängningarna blir mindre ...om inte väldigt mycket varmvatten förbrukas men då kan man ha en separat elpatron som spets
 
En vanlig on/off vp lämnar full effekt hela tiden den går den reglerar genom att starta och stoppa och det brukar väl inte bli svängningar i vv tempen ? De flesta vp har väl inbyggd elpatron i dag.
 
I
Scrollkompressorn kan gå sönder den med. Ett fel jag stött på några gånger är backventilen, lite synd att de inte monterat den externt så man kunde byta den. Att den tätar mellan skruvarna med hjälp av tryck gör även att den tappar effekt vid lägre varvtal. Den är dock slitstark då den inte har mer än en rörlig del, utöver backventilen då, och så går den något tystare.
Mina kyl och frys är från -83 och spinner fortfarande på.Så hur länge en VP håller beror, som sagts, på driftsituationen. Just berg-vp-system hör till det snällaste driftförhållandet, och rätt dimensionerad bör den kunna hålla lika länge som min kyl & frys. Så kör vidare med den du har och retar du dig på den så tänk som så, att den sparar pengar som du kan använda till en ny, och förhoppningsvis modernare värmepump.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I
ion skrev:
Scrollkompressorn kan gå sönder den med. Ett fel jag stött på några gånger är backventilen, lite synd att de inte monterat den externt så man kunde byta den. Att den tätar mellan skruvarna med hjälp av tryck gör även att den tappar effekt vid lägre varvtal. Den är dock slitstark då den inte har mer än en rörlig del, utöver backventilen då, och så går den något tystare.
Mina kyl och frys är från -83 och spinner fortfarande på.Så hur länge en VP håller beror, som sagts, på driftsituationen. Just berg-vp-system hör till det snällaste driftförhållandet, och rätt dimensionerad bör den kunna hålla lika länge som min kyl & frys. Så kör vidare med den du har och retar du dig på den så tänk som så, att den sparar pengar som du kan använda till en ny, och förhoppningsvis modernare värmepump.
Jag skrev Att scrollen tätar med tryck. Slarvigt uttryckt av mig, men tiden var sen. Jag menar det trycket som uppstår med hjälp av centrifugalkraften. :surprised:
 
IVT C9 har scroll vad jag kan se, de mindre C-modellerna hade kolv.

Jag rekommenderar TS att fråga på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum

Där lär hen få åtminstone någotsånär oberoende och informerade råd.

Om det inte är något akut fel skulle nog jag nöja mig med att planera lite, men inte byta än, om det inte finns någon omedelbar anledning eller habegär :)
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
peter_sweden skrev:
Jag har redan en befintlig pump (och borrhål) så det är bara pumpen jag tänkt byta. Om man bortser från bullret är det dags att byta ut pumpen (snart 15 år) eller ska jag chansa och låta den köra på tills den går sönder?
Den normala livslängden är 15-20 år. Det som brukar gå först är kompressorn. Så går något sönder kanske mitt i vintern kan ställa till det. Sedan är det också beroende på hur många timmar din pump har kört. En pump som har gått färre timmar har längre livslängd. Tydligen räknar man på ca 35.000 timmar på 10 år. Men det finns pumpar som har gått 110.000 timmar innan de går sönder enligt en sida. Det finns nya pumpar anpassade för de som har kortare borrhål. Så du kan nog vänta och hoppas ett tag och spara lite pengar. Däremot att du tittar på alternativ. Så du vet vad du vill ha när det är dags är inte fel.

Tipset om värmepumpsforumet är bra. Där får du även veta om någon modell är sämre än andra samt för och nackdelar.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
. Har läst att det finns nya pumpar anpassade för de som har kortare borrhål.
Kan någon förklara ....?
Det uppges att en värmepump är effektivare och en gammal borra anpassad för en äldre v-pump då är för liten ???

Ja, det må vara att en ny v-pump är effektivare, men om man har ett hus som krävt och fortfarande kräver t,ex 15.000 kwh så förändras ju inte detta bara för att man sätter in en effektivare pump.

Jag tänker då att den nya effektivare v-pumpen får kortare driftstid men levererar samma energi till huset.

M.a.o det tas ut exakt samma mängd ur borrhålet. Varför säger man då ofta att hålet inte räcker till om det fungerat u.a tidigare??
 
En ny vp har bättre cop dvs om den ska lämna 10 kw till huset så tar den 2,5 från elnätet och 7,5 från borran en äldre vp kanske tog 3 från elnätet och 7 från borran fast dom lämnar samma effekt till huset. Skillnaden mellan ny och gammal vp är normalt inte jätte stor men ofta dimensionerade man med lägre effekt tidigare dvs man räknade med en del el spets medans man i dag ofta räknar med i stort sett 0 i el spets dvs kraftigare vp till samma hus därför tas mera energi ur borran och man får borra djupare.
 
roland53 skrev:
Kan någon förklara ....?
Det uppges att en värmepump är effektivare och en gammal borra anpassad för en äldre v-pump då är för liten ???

Ja, det må vara att en ny v-pump är effektivare, men om man har ett hus som krävt och fortfarande kräver t,ex 15.000 kwh så förändras ju inte detta bara för att man sätter in en effektivare pump.

Jag tänker då att den nya effektivare v-pumpen får kortare driftstid men levererar samma energi till huset.

M.a.o det tas ut exakt samma mängd ur borrhålet. Varför säger man då ofta att hålet inte räcker till om det fungerat u.a tidigare??
förklaringen är äldre dimensioneringsgalenskaper...man dimensionerade pumpen efter pumpens gångtider inte efter husets behov...detta ledde till för dåliga hål dvs man borrade för kort...

Resultatet är redan från början underdimensionerade hål....

Att sätta en modern pump med effektivare utvinning av energi påverkas dessutom av att man dimensionerar varmvattenberedare o mängden vatten i värmesystemet fel fortfarande...

utöver ovanstående fel så gör man dessutom fortfarande inget åt den endimensionella regleringen i våra bostäder.
dvs vi värmer bara o låter huset kyla ...det gör att instrålad energi o annat blir förluster
 
smurfen72 skrev:
men ofta dimensionerade man med lägre effekt tidigare dvs man räknade med en del el spets medans man i dag ofta räknar med i stort sett 0 i el spets dvs kraftigare vp till samma hus därför tas mera energi ur borran och man får borra djupare.
Oops, de olika värmepumpsystem jag har ägt genom åren tillbaka till 1977 då det var ganska nytt med värmepumpar, så har jag aldrig behövt elspets i mina anläggningar. Förmodar då att dom varit väl tilltagna.

Frågan är då vad som händer med en ny v-pump. Kanske gå ner ett hack i storlek?? Skulle det hjälpa månntro?
 
byggarätt skrev:
Att sätta en modern pump med effektivare utvinning av energi påverkas dessutom av att man dimensionerar varmvattenberedare o mängden vatten i värmesystemet fel fortfarande...

utöver ovanstående fel så gör man dessutom fortfarande inget åt den endimensionella regleringen i våra bostäder.
dvs vi värmer bara o låter huset kyla ...det gör att instrålad energi o annat blir förluster
Ja, ovanstående är ju konstanter som inte påverkas av byte av värmepump om allt har fungerat till belåtenhet tidigare. Om man väljer att dessutom att ändra ventilationssystem och storlek på varmvattenberedare då har vi ett helt annat drift-case och ska möjligen avvakta för att se energiåtgången och möjligen välja en mindre värmepump (eller större?)
 
byggarätt skrev:
utöver ovanstående fel så gör man dessutom fortfarande inget åt den endimensionella regleringen i våra bostäder.
dvs vi värmer bara o låter huset kyla ...det gör att instrålad energi o annat blir förluster
Att huset kyls kan vi bara skylla på vårt klimat och det kan vi göra väldigt lite åt, men till en viss gräns isolera bort..

Att instrålande energi inte tas till vara är ingen generell sanning. Det beror på hur man designat sitt hus.
Tänk utetermostat, radiator eller rumstermostater. Dessa har en funktion eller hur?
Sedan kan måhända alla system förbättras, det är mer konstruktivt att komma med förbättringsförslag än att svepande raljera över hur kass allting är. :cool:
 
byggarätt skrev:
förklaringen är äldre dimensioneringsgalenskaper...man dimensionerade pumpen efter pumpens gångtider inte efter husets behov...detta ledde till för dåliga hål dvs man borrade för kort...

Resultatet är redan från början underdimensionerade hål....

Att sätta en modern pump med effektivare utvinning av energi påverkas dessutom av att man dimensionerar varmvattenberedare o mängden vatten i värmesystemet fel fortfarande...

utöver ovanstående fel så gör man dessutom fortfarande inget åt den endimensionella regleringen i våra bostäder.
dvs vi värmer bara o låter huset kyla ...det gör att instrålad energi o annat blir förluster
Hålen var inte underdimensionerade när dom borrades ändrar man förutsättningar tex effektivare eller kraftigare vp blir hålet ofta underdimensionerat. Vad menar du med att man dimensionerar vv beredaren fel det påverkar knappast energi åtgången märkbart hur stor vv beredare man har ? Vad menar du med att man dimensionerar mängden vatten fel i systemet ?
 
roland53 skrev:
Oops, de olika värmepumpsystem jag har ägt genom åren tillbaka till 1977 då det var ganska nytt med värmepumpar, så har jag aldrig behövt elspets i mina anläggningar. Förmodar då att dom varit väl tilltagna.

Frågan är då vad som händer med en ny v-pump. Kanske gå ner ett hack i storlek?? Skulle det hjälpa månntro?
Om du har en gammal vp i dag som jobbar med flytande kondensering och som klarar sig helt utan elspets och inte har problem med kall brine så bör det vara liten risk att du får problem med borran när du byter vp oavsett vp storlek även om en ny är lite effektivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.