richardtenggren
M Mikael1985 skrev:
Var de målade när du köpte de eller har du gjort det själv? Snyggt med samma färg!
Jag specialbeställde dessa från tillverkaren :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag specialbeställde dessa från tillverkaren :)
Vad kostade inte det?! :)
 
richardtenggren
M Mikael1985 skrev:
Vad kostade inte det?! :)
Relativt sett standard, så kostade det mycket, men i det stora hela inte så mycket. Tror det blev runt ~4000 för 4 uttag och en brytare från Tyskland. Hade jag beställt i standardvit hade väl det gått på ~900 kr tror jag.
Fick dock offerter på mellan 7-10 kkr här i Sverige.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Du måste nog läsa på Schneiders monteringsanvisningar om det räcker med tätningssatsen men det är fullt möjligt att det går att uppnå IP44 med en sådan.

En mer relevant fråga är vad du ska göra med det? Rubriken antyder att du ska byta en utanpåliggande strömbrytare mot en infälld. Hur har du tänkt få in en dosa i väggen? Anslutande kablar?

IP44 räcker ofta ute men ibland krävs IP56 om det sitter väldigt exponerat. Samtidigt krävs inte ens det ibland om det sitter skyddat. Bild på befintlig installation är bra här.
Här kommer lite bilder.

Närbild på ett gult rör genomgående genom en röd vägg, delvis skymd av vit föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av rötmärken kring ett hål i rödmålat trä och en del av en vit elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen eluttag med synliga anslutningar och utan frontplatta mot en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det var udda, undrar varför man gjort så? Inte heller helt optimalt med FK där eftersom det är svårt att få tätt mot den där strömbrytaren som monterats över. Installationen talar för hempul så jag skulle kolla över hur resten ser ut.

Nåväl, du kan montera en infälld strömbrytare där men du behöver förhöjningsringar och långa skruv. Dosan går inte hela vägen ut och då blir det inte tätt.

Fundera också på hur du gör med lockläkten, den kommer sannolikt att vara i vägen.
 
tommib tommib skrev:
Det var udda, undrar varför man gjort så? Inte heller helt optimalt med FK där eftersom det är svårt att få tätt mot den där strömbrytaren som monterats över. Installationen talar för hempul så jag skulle kolla över hur resten ser ut.

Nåväl, du kan montera en infälld strömbrytare där men du behöver förhöjningsringar och långa skruv. Dosan går inte hela vägen ut och då blir det inte tätt.

Fundera också på hur du gör med lockläkten, den kommer sannolikt att vara i vägen.
Elektriker som gjorde det för ca 1.5 år sedan.
 
tommib
Udda som sagt. Nåväl, du verkar ha förutsättningar för att få din infällda brytare så installera den du men glöm inte förhöjningsringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.