Hej!

Jag läste på nätet att Schneider Exxacts strömbrytare kan vara godkända för utomhusbruk i infälld dosa med rätt tätningssats, stämmer det överens med er bild också? Om ja, är det som behövs följande:

* SCHNEIDER Exxact tätningssats IP44, t ex från Hornbach
https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...-1-fack-1820711/6787715/artikel-detaljer.html

* SCHNEIDER Exxact strömbrytare kron vit 1820116, t ex från Hornbach
https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...ron-vit-1820116/6787821/artikel-detaljer.html

Eller är det fel saker eller något som saknas?
 
Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet!

Du måste nog läsa på Schneiders monteringsanvisningar om det räcker med tätningssatsen men det är fullt möjligt att det går att uppnå IP44 med en sådan.

En mer relevant fråga är vad du ska göra med det? Rubriken antyder att du ska byta en utanpåliggande strömbrytare mot en infälld. Hur har du tänkt få in en dosa i väggen? Anslutande kablar?

IP44 räcker ofta ute men ibland krävs IP56 om det sitter väldigt exponerat. Samtidigt krävs inte ens det ibland om det sitter skyddat. Bild på befintlig installation är bra här.
 
tommib
Det verkar väldigt konstigt om det finns en dosa bakom en utanpåliggande strömbrytare. Varför skulle man gjort så?

Som sagt, ta en bild.
 
tommib tommib skrev:
Det verkar väldigt konstigt om det finns en dosa bakom en utanpåliggande strömbrytare. Varför skulle man gjort så?

Som sagt, ta en bild.
Jag vet faktiskt inte. Jag hittade en gammal bild i mobilen under tidigare renovering där man ser placeringen av strömbrytaren. Bortse från det som jag har ritat på bilden.

Om jag zoomar in så tycker jag mig se lite av dosan i nedre kant. Jag kan ta en närbild i helgen men är 99% säker på att det är en dosa bakom. Är det inte fördel nu när jag vill byta ut till infälld?
 
  • Vit ytterdörr med fönster på en röd vägg med ritade markeringar, en synlig strömbrytare och trappsteg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jag tvivlar på att det är en dosa under. Om det skulle vara det så underlättar det.

Varför vill du byta till infällt?
 
tommib tommib skrev:
Jag tvivlar på att det är en dosa under. Om det skulle vara det så underlättar det.

Varför vill du byta till infällt?
Om det inte är en dosa kan det vara ett hål bakom ungefär stort som en dosa? Ett hål av något slag är det, ca 5-7 cm i diameter. Låter det inte konstigare?

Jag tycker infällt är snyggare och mer diskret. Den som är där är väldigt klumpig.
 
En uppenbar sak som jag glömde var ramen. Ramen ska vara Exxact Primo eller Basic för att passa med tätningssatsen.
 
B
Vad kan man säga. Grattis till alla elektriker med egna bolag.

Vill dock påpeka att det i praktiken ALDRIG döms någon för att dragit lite kabel.
Inte heller vid brand är det särskilt vanligt att frågan om åtal ens nämns.

Med dagens materialval är ska man snurra till det rejält för att skapa något farligt.

Det är alltså olagligt att i Sverige 2019, dra en utanpåliggande EKLK ett par meter från en utanpåliggande dosa till ett utanpåliggande vägguttag.

Bättre då att fylla huset med förlängningskablar som ligger och samlar damm och riskerar att bli kokheta för att tunna skitkablar får tjäna som ersättning för riktig kabel.
Ja, ibland är Sverige fantastiskt :)

Bortsett från detta låter 10,000 lite väl sålt. Men vad gör man.
Finns kanske någon som tar lite mindre, men många som skulle ta flera 1000 till.
Det sägs saltas rejält på "radhus" fakturorna. Men som sagt, din elektriker verkar ge en seriös offert vilket jag tycker man som kund ska värdesätta.
Kör på :)
 
B byron v2 skrev:
...
Nu svarar du nog i fel tråd
 
  • Gilla
Mikael1985
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Vad kan man säga. Grattis till alla elektriker med egna bolag.

Vill dock påpeka att det i praktiken ALDRIG döms någon för att dragit lite kabel.
Inte heller vid brand är det särskilt vanligt att frågan om åtal ens nämns.

Med dagens materialval är ska man snurra till det rejält för att skapa något farligt.

Det är alltså olagligt att i Sverige 2019, dra en utanpåliggande EKLK ett par meter från en utanpåliggande dosa till ett utanpåliggande vägguttag.

Bättre då att fylla huset med förlängningskablar som ligger och samlar damm och riskerar att bli kokheta för att tunna skitkablar får tjäna som ersättning för riktig kabel.
Ja, ibland är Sverige fantastiskt :)

Bortsett från detta låter 10,000 lite väl sålt. Men vad gör man.
Finns kanske någon som tar lite mindre, men många som skulle ta flera 1000 till.
Det sägs saltas rejält på "radhus" fakturorna. Men som sagt, din elektriker verkar ge en seriös offert vilket jag tycker man som kund ska värdesätta.
Kör på :)
Du måste ha svarat i fel tråd.
 
richardtenggren
Jag har beställt infällda uttag från Jung och kompletterat med deras tätningssats specad till IP44 till vårt hus. Fanns inte på kartan att montera upp utanpåliggande.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har beställt infällda uttag från Jung och kompletterat med deras tätningssats specad till IP44 till vårt hus. Fanns inte på kartan att montera upp utanpåliggande.
Har du bild på hur det blev?
 
richardtenggren
M Mikael1985 skrev:
Har du bild på hur det blev?
Har tyvärr inte gjort klart ännu... men det kommer ju se ut som om de satt inomhus, men tanken är att de ska smälta in :)
 
  • Hand håller upp en terrakottafärgad ljusströmbrytare mot en röd träram, avsett att smälta in med omgivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en brun dubbelströmbrytare framför en trävägg där den ska monteras för att smälta in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har tyvärr inte gjort klart ännu... men det kommer ju se ut som om de satt inomhus, men tanken är att de ska smälta in :)
Var de målade när du köpte de eller har du gjort det själv? Snyggt med samma färg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.