Ok, din elektriker kommer högst troligt att finna tre faser, nolla och skyddsjord där. U-båtarna ser ju ut att ha levt sitt liv, och lämpliga toppklämmor och en bit kabel till ugnen kan man antar att han har med sig.

Spis/ugn ska ha sin egen gruppledning enligt reglerna, men det finns annars inga tekniska hinder för att köra en micro på samma.
 
Jag har ungefär ett liknande problem. Femtrådigt framdraget till spisuttaget (det finns inget uttag utan lösa kabeländar i ett hål i väggen. Spisen som finns går att ansluta 2-fasigt så jag tänkte ta den tredje fasen för DM och belysning. Möjligheten att dra fram nytt från centralen finns inte riktigt.
Nu vill jag gärna installera ett riktigt Perilex. Finns det sådana på marknaden där man kan ansluta en "sidoutgång" på ett snyggt sätt? Den som syns på bilderna här, är det ett hobbybygge eller någon ordentligt?
 
Det som syns på bilderna är sk sockeluttag och är inget hobbybygge, det är nog vettigt i ditt fall där du vill grena av från Perilex och med trådar ur väggen fram.
 
Som bo skrev så har toppklämman till bla. nollan levt sitt liv.
(det ser ut som den varit varm)

Förstår inte Thomas: Möjligheten att dra fram nytt från centralen finns inte riktigt.

Jag har aldrig varit med om att det inte går att få fram en ny gruppledning till ett kök i en bostad.

Vad är det som gör detta omöjligt? Mina gissningar:
Det blir för dyrt...
Det blir fult...
Det tar tid...
Kan inte...


Mina svar.
Dyrt i förhållande till renoveringen , Knappast
Fult, en yrkesvan elektriker kan dra utanpåliggande kabel näst intill osynligt. eller hitta alternativa kabelvägar från centralen. samt ta hål i väggar utan att förstöra hela väggarna
Tid, Nej det tar inte någon speciellt lång tid att dra fram en kabel i bostad.
Kan inte, Men det kan en elektriker!

Men att lägga tid på att göra sniklösningar, det verkar alla vilja göra. Så det måse ha att göra med att "folk" tycker det blir dyrt.

Jag tror man försöker snåla på det som inte syns i det färdiga köket. Och lägga pengarna på det som syns.

Mina åsikter är:
Fullkopplade uttag ska det vara vid både ugn och häll, då målar man inte in sej i något hörn för framtida ändringar. (Tänkvärt, vitvaror brukar ha kortare livslängd än köket i övrigt)

Diskmaskin skulle jag aldrig koppla in i ett perilex för spisen. nej egen matning/grupp till UGN/HÄLL eller SPIS

Man kan däremot dra fram en trefasgrupp för att splitta till belysning, uttag och småförbrukare.

Eller dra fram trefasgrupp som splittas till KYL/FRYS, Micro, Diskmaskin

off topick
Mitt kök matas med
3x16A till spisen (orginalgrupp i mitt kök fanns före renovering)
3x10A Splittat till Kyl/Frys+Köksfläkt. Diskmaskin. VU bänkar+Micro
1x10A Belysning, Några VU (orginalgrupp i mitt kök fanns före renovering)
Så det jag kompleterat med var 3x10A

Bor i en lägenhet med tegel och betongväggar och det var inte svårt att få fram en ny kabel på ett snyggt sätt "ända" från centralen ute i hallen vid köksrenoveringen
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Visst går det att dra en ny matning från centralen och skulle helst vilja göra det också. Innebär dock borrning genom murad trumma med okänt innehåll, fräsning av spår genom betongväggar samt återställning mm.
Det hela i en enkel etta som man bara vill budgetrenovera.
Elektriker? Först av allt får man aldrig vettiga offerter på så små jobb. Inte ens på löpande kommer de.
Är man specifikt i offertförfrågan fattar dom att de inte kan skriva typ 5 timmar extra och kränga materiel till tredubbla priser. Då är det inte intressant. Är man för ospecad då blir offerten därefter.
Senaste elektrikern som våldförde sig på bostaden (uppdragsgivare var BRF så vi hade inte mycket att säga till, bara betala) gjorde att jag fått nog av skrået. Är säkert en förutfattad mening, erkänner jag.

Hur installerar man en utanpåliggande kabel osynligt från en central i hallen, genom ett vardagsrum genom köksdörren runt halva köket ? en fet 5x2,5?
 
Ja dom är ju grova tex en EXQ EASY 5G2,5 hela 10,9mm, det hänger alltså bara på snålheten.
 
En EKRK 5G1,5 går ju att klamra rätt snyggt om din elektriker har någorlunda handlag, yrkesstolthet :D och väljer snygga klammer, t.ex. Letti. Detta ger ju egentligen allt du behöver. Den ursprungliga spisgruppen på 3*16 A använder man två faser till hällen och en till ugnen från. Den nya ledningen säkras 10 eller 13 A och delas förslagsvis upp med t.ex. en fas till diskmaskin, en fas till kyl/frys och mikro (avfallskvarn? något annat?) och en fas till bänkuttag för kaffebryggare och vattenkokare. Eventuellt kan man klara sig rätt bra på 4G1,5 och köra tvåfasigt på den nya gruppen, men varken stor merkostnad eller ökad tjocklek på kabeln att ta 5G1,5.
 
"Genom köksdörren"? Naturligtvis borrar elektrikern hål i väggarna, man drar inte kabeln i befintliga dörröppningar :p
 
Just femledaren "växer" en del i tjocklek. Skillnaden mellan 3 och 4 ledare är däremot liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.