L lelleputt skrev:
Jajaha, du menade så. Det var en strålande idé. Är lite osäker hur tjockt träet är där skåran är dock, så det inte spricker där istället tänker jag. Skivan i sig är 18 mm, skåran ca 5 mm djup. Har man typ 8-10 mm spelrum. Gångbart?
Absolut. Förborra bara så är det lugnt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut. Förborra bara så är det lugnt.
Har inte kommit nå längre med lagningen än, vi har haft lite annat ivägen. Måste hitta nån form av spännband först och främst. Kanske blir en julklapp :)
 
Hittade två spännband som jag spände åt sådär. Nu har jag inte limmat än, ville bara se hur det funkade. Minns inte hur lång tid man hade på sig att korrigera eller hur mycket lim man bör ha, men 10-15 minuter lär nog vara max kan jag tro
 
  • Träskiva spänd med två svarta spännband för tillfällig fixering, ej limmad än.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spännband som spänner en träplatta i en DIY-projektsetup utan lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Hittade två spännband som jag spände åt sådär. Nu har jag inte limmat än, ville bara se hur det funkade. Minns inte hur lång tid man hade på sig att korrigera eller hur mycket lim man bör ha, men 10-15 minuter lär nog vara max kan jag tro
Precis, men kolla om du inte kan få tag i spännband med lite bättre drag i. Samt som tidigare nämnts, sätt en regel tvärs på båda sidor om bordet (över/under) som du sätter tvingen(arna) på.

Fyll hela sprickan med så mycket lim att det rinner över lite

Försök efterlikna detta
https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-179#post-4532773
 
Ska fogen tryckas ihop helt måste du ha rejäla tvingar. Nå såna där spännband ger inte samma kraft.
 
Det finns många sätt att lösa ett problem på. Om du saknar tvingar så kan en sådan här lösning vara en av möjliga. Bilden är inte min och den visar inte hur man pressar ihop en limmad skiva men principen fungerar...
En biljack används för att utöva tryck mellan golv och tak i en hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karl.s Karl.s skrev:
Precis, men kolla om du inte kan få tag i spännband med lite bättre drag i.
Ja gör det! Du behöver inte ha några "värstingar" men ändå något som faktiskt ger lite spännkraft. Två enkla varianter:

Svarta lastband med spännare bredvid en kartonglåda, indikerar förpackning och säkring av gods.
Orange spännband med svart spänne och krok, säljs online för 39.90 SEK.
 
Alright, hade gräsligt tråkigt i väntan på Karl Anka, så satte mig å limmade och skruvade. Nu har jag slipat runt sprickan så är bara färg som ska på. Är dock inte kritvit utan nån varmare vitton. Lär väl gissningsvis bli bättre att måla om allt än att bara ta runt sprickan på utsidan?

Ska försöka komma ihåg att ladda upp bild.
 
Att måla allt blir absolut bäst,
Om du av någon orsak inte vill måla om hela skulle jag rekommendera att du målar hela sidan där sprickan fanns, så att du får övergången mellan gammal och ny färg i ett hörn eller en naturlig "skarv".
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att måla allt blir absolut bäst,
Om du av någon orsak inte vill måla om hela skulle jag rekommendera att du målar hela sidan där sprickan fanns, så att du får övergången mellan gammal och ny färg i ett hörn eller en naturlig "skarv".
Lustigt nog är sprickan på sidan som inte syns så ofta. Upptäckte att jag inte hade nån snickerifärg hemma ändå, mest plåtfärg och nån väggfärg. Så får se om jag hittar nån bra kulör efter helgerna
 
Syns den inte och är hel skulle jag nog gå vidare till nästa projekt. :)
 
  • Gilla
lelleputt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.