Jag har ett liknande system fast (innan de köptes av Elko) .
Funkar skitbra, jag har till och med konverterar det till IP från seriellt.

Reservdelar är dock ett aber.. Jag lyckades köpa en uppsättning på Tradera när en person sålde.
 

J johfor1 skrev:
Vi har Elko Living system, och det är halogenlampor överallt. Vissa lampor har gett upp och det går inte att få tag i nya.

1. Vad behöver jag göra för att kunna använda ledlampor?
2. Jag har önskemål att kunna styra belysning via HomeKit och Apple/siri

Vad har ni för rekommendationer med mina förutsättningar?

Så här ser centralen ut:
[bild]
Gällande dimmermodulerna så klarar dom inte av led, börjar blinka för dom kan inte gå ner så lågt i W. Man måste byta till eltako EUD12D-UC. Blir ju en del som måste bytas men funderar på att byta ut alla mina framöver.
 
Har lite begagnade grejer liggandes, skicka PM om det är intressant. Vill inte smutsa ner tråden med det.

Jag hade inte bytt system så länge det fungerar. Skulle jag byta är det KNX som jag ser det som är alternativet av de jag sett.
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Har lite begagnade grejer liggandes, skicka PM om det är intressant. Vill inte smutsa ner tråden med det.

Jag hade inte bytt system så länge det fungerar. Skulle jag byta är det KNX som jag ser det som är alternativet av de jag sett.
Hej BosseHansson,
Jag har ett Elko home living system och skulle behöva lite begnade delar om du har några kvar? Behöver bla. en PIR-Detektor IP44 rörelsedetektor.
MVH
Ronny
 
J johfor1 skrev:
Så här ser centralen ut:
[bild]
Det där ser ut som ett kul projekt. Det kliar i fixarfingrarna här nu. 😍
 
S
M M@ZE skrev:
Dels för att det är gammalt, sen är man kanske lite rädd att det ska braka ihop. En annan anledning är att det tar enormt mycket plats i centralen. Tänker man Plejd så sätter man ju puckarna i dosan vid själva uttaget osv.

Men tänkte om någon gjort samma resa och vad ska man satsa på osv.
Om du har installation utförd med all styrning i centralen idag så har du ju alla förutsättningar för att sätta upp ett KNX system istället för Plejd. Plejd sätter man där kostnaden för att dra om kablar/trådar är för stor. Om du redan har det på plats ser jag inte Plejd som ett alternativ.

(edit) Såg att du postat bild på centralen och måste säga: WOW, helvete vilket påkostat system, och WOW det där var fan inte snyggt utfört :D
 
Säljer mina ELS-prylar nu. PM ifall nån är intresserad. Det som finns är:

Output 400/8: 10st

Input 24: 7st

Output 24: 10st

Dimmer 300GLE/I: 7st

Dimmer 400GLE/I DIN: 6st

Visual Controller/ Viewer: 1st

24 V Power 72 W: 1st

LS Läckagedetektor: 4st

LS Kontakt fuktsensor: 2st

LS Pir detektor: 2st

Plus LS brytare 4K: 2st
 
S SueCia skrev:
Om du har installation utförd med all styrning i centralen idag så har du ju alla förutsättningar för att sätta upp ett KNX system istället för Plejd. Plejd sätter man där kostnaden för att dra om kablar/trådar är för stor. Om du redan har det på plats ser jag inte Plejd som ett alternativ.

(edit) Såg att du postat bild på centralen och måste säga: WOW, helvete vilket påkostat system, och WOW det där var fan inte snyggt utfört :D
Det var inte min central du såg, min är betydligt snyggare än så 😄

Men kanske är KNX då, kan bara fantisera om hur dyrt det skulle bli att ersätta med knx 😱
 
J johfor1 skrev:
Säljer mina ELS-prylar nu. PM ifall nån är intresserad. Det som finns är:

Output 400/8: 10st

Input 24: 7st

Output 24: 10st

Dimmer 300GLE/I: 7st

Dimmer 400GLE/I DIN: 6st

Visual Controller/ Viewer: 1st

24 V Power 72 W: 1st

LS Läckagedetektor: 4st

LS Kontakt fuktsensor: 2st

LS Pir detektor: 2st

Plus LS brytare 4K: 2st
Vad bytte du till om man får fråga ?
 
M M@ZE skrev:
Det var inte min central du såg, min är betydligt snyggare än så 😄

Men kanske är KNX då, kan bara fantisera om hur dyrt det skulle bli att ersätta med knx 😱
Du bör fundera och undersöka lite mer konkret vad det skulle innebära för dig att byta till som exempel KNX. När du redan har en centraliserad uppbyggnad är det väl förberett och bör vara enkelt gjort.

Allt som om det görs i nybyggen typ villor fördyrar såna lösningar dvs en mängd ledningsdragning är ju redan på plats. För egen del "ryser" jag lite när jag tänker på hur dåligt en övergång till typ Plejd lätt kan bli i ett fall som ditt.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du bör fundera och undersöka lite mer konkret vad det skulle innebära för dig att byta till som exempel KNX. När du redan har en centraliserad uppbyggnad är det väl förberett och bör vara enkelt gjort.

Allt som om det görs i nybyggen typ villor fördyrar såna lösningar dvs en mängd ledningsdragning är ju redan på plats. För egen del "ryser" jag lite när jag tänker på hur dåligt en övergång till typ Plejd lätt kan bli i ett fall som ditt.
Ok tack för input, ja allt är ju förberett och allt draget till central. Är väl egentligen bara byta ut komponenterna mot KNX komponenter antar jag. Kan inte supermkt av detta. Skulle vara intressant att ta in lite offerter på vad ett byte skulle kunna kosta
 
M M@ZE skrev:
Vad bytte du till om man får fråga ?
Bytte till Plejd
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Bytte till Plejd
Det var som fan .. blev det dyrt ?
 
@cptsa har skickat PM till dig
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag har ett liknande system fast (innan de köptes av Elko) .
Funkar skitbra, jag har till och med konverterar det till IP från seriellt.

Reservdelar är dock ett aber.. Jag lyckades köpa en uppsättning på Tradera när en person sålde.
Har också ett system innan Elko. Hur gjorde du för att konvertera det till IP ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.