Hej,

Fortsättning på denna: https://www.byggahus.se/forum/grund...et-stallt-med-denna-grundmur-kallargrund.html

Vid närmare undersökning så har det visat sig att grunden saknar sula. Det ser ut som att man grävt ett smalt dike och bara ställt betonghålstenarna på små naturstenar, och på vissa ställen vara på jord/singel.

Ett hörn på huset är drabbat av att marken under plattan har sjunkit. Troligen på grund av att man gjort om vatten avlopp, och dessa ledningar kommer in i just detta hörn. Marken har antagligen sjunkit ihop efter det. Plattan "hänger i luften". I och med detta så går det en spricka uppifrån och ned på bägge sidor av hörnet, som att källarväggen av "avbruten".

Jag skulle vilja få källaren tipptopp.

Skulle det vara möjligt att stämpa upp hörnet, knacka ned väggarna cirka 2 meter från hörnet, åt varje håll, och sedan gjuta en sula, och sedan mura upp med betonghålsten, eller leca?

Sedan tänker jag att jag skulle vilja fortsätta på detta vis runt hela huset, och slutligen gräva ur källaren, och gjuta ett någorlunda isolerat golv. Det är så klart ett jättestort arbete.
 
bump:ar denna lite, någon som har några idéer?
 
Ingen?
 
De e klart de går, se till å stämpa ordentligt, de e ju så dom flesta gjort som grävt å gjort fullstor källare i efterhand.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Skulle vara roligt o se lite bilder från något befinltigt jobb som någon gjort, för inspiration
 
Google is your best friend. Finns trådar här på bh åxå via sök funktionen. Funkade inte å länka från min padda.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Har dessvärre inte hittat någonting matnyttigt
 
Du skulle kunna överväga att påla i källaren. Har för mig att jag sätt nån tråd här när någon byggt en egen maskin och pålar själv. Men annars kan man anlita något som gör de. eventuellt så får du påla och sedan stämpa upp huset på pålarna medans du knackar ner väggen och gör en ny. Låter som en jäkla projekt.
//Tobben
 
Det är bara att börja! om de är så att ni är nöjda med takhöjden i källaren och bara vill ha isolerade golv får ni iaf räkna med att ni sänker marknivån 20-30cm (singel+isolering) och stor risk är att ni börjar hamna i rör osv o då får ni kolla upp så det går att sänka rören på utsidan osv,

Annars när vi bytte en gammal källarmur hos far stack vi bara in en järnbalk under hörnet av huset, en stämp inne o en ute och så rev vi ca 3m på var sida om den, göt klack o mura,

Har ingen bild på de men har en annan bild på ett projekt på jobbet som visar samma typ :) Byggarbetsplats med stödstämplar och betongklack under konstruktion bland sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huslyft med järnbalk och stämpar vid ett byggprojekt, med rasmassor och stor stenblock vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Glömde! Planering är väldigt viktigt i ett sådant projekt!
 
På insidan av det dåliga hörnet gjuter jag nu upp en "ny" vägg. Gjutformen går från hörnet och sträcker sig 3m i varje riktning, långt förbi sättningen. Varje gjutlager görs med grovbetong 10,5 djup och 12 högt, samt varje lager får en 10mm armering.

Golv till tak.

Det borde väl bli extremt starkt?

Sedan tänkte jag undergjuta sektionsvis där det satt sig.
 
Jag undrar......
Sedan då du har gjutit sula och murat upp hörnet och vill fortsätta borde det väl gå att bara gräva ur under muren och armera och gjuta sula om du gräver ur ungefär en meter i gången. Då blir det betydligt mindre murningsarbete och gjutningarna blir så små att du enkelt kan blanda betongen själv.
Det borde gå på något vis..........

Förresten var det en fullgod metod att ställa grundmuren på en stenbädd i stället för sula. Så gjorde de ofta förr. Problemen kommer om stenbädden är för slarvigt gjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.