Hej,

Huset är från 1945. Källaren är i souterräng, men hela källaren runt om är delvis under mark. Huset är helt odränerat och utkastet från stuprör leds ej bort. I källaren känner man ingen lukt av mögel eller fukt. Inne i krypgrunden så ser grundmuren fin ut ovan jord, bjälklaget ser också bra ut. Runt om huset finns det dock vissa problem med grunden. På insidan i källaren finns flera putssläpp.

Här är en bild på muren där den är i bra skick och enbart putssläpp:
Bild av en husgrund där nedre delen av muren uppvisar putssläpp, omgiven av grus och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bilder där det går spricka rakt igenom, man ser genom sprickan från insidan och ut. Cirka 2-4mm tjocklek på sprickan som ej verkar röra sig eller förvärras:
Spricka i en grundmur, cirka 2-4mm tjock, inget tecken på rörelse eller förvärring, i solljus med skuggor av växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bilder på grunden nära ett hörn, väggen är lite utbuktande nere mot mark och vissa grundstenar sitter löst och och fogen mellan har vittrat sönder/spruckit:
Grundmur med mindre putssläpp och visande löv och kvistar längst ner.
Spricka i en grundmur med skuggor av växter, cirka 2-4mm bred, genom vilken ljus syns från andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka genom grundmur med siktbarhet genom sprickan, cirka 2-4mm tjock, utan synliga tecken på förflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bilder på vittrade delar och stora putssläpp:
Spricka i grundmuren med synlig genomgång och några löst sittande stenar nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor putssläpp på grundmuren med exponerade grundstenar och vittrad fog vid hörn av ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putssläpp och skador på en stenmur med synliga grundstenar och vittrad fog intill en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en grundmur med stort putssläpp och synlig stenstruktur, inga tecken på mögel eller fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Försöker bilda oss en uppfattning kring hur alvarliga problem det är med grunden. Försöker samla in information och höra vad folk och eventuellt fackmän tycker om detta. Just den del där väggen buktar lite utåt och stenar sitter läst - känns som alvarligast.

Är det någon här på forumet som haft liknande problem och kan komma med förslag på åtgärder, erfarenheter och klocka råd?
 
Bump, ingen som har någon input?
 
I mina lekmannaögon så ser det rätt bra ut. Borde i princip bara vara att putsa/foga om, och foga i sprickan.
Ser inga uppenbara kalk/salt(?)avlagringar som oftast brukar bildas om det är hög fuktbelastning i muren, vilket alltså indikerar att det inte är några nämnvärda fuktproblem i de synliga delarna ovan mark på utsidan. Och då TS inte tyckte att det såg ut att vara några större problem på insidan så sluter jag mig till att det inte finns några nämnvärda fuktproblem i grundmuren ovan mark.

Dock brukar hus från 40-talet inte vara fuktsäkrade i grundmurar eller sula, och då det finns putssläpp inne så indikerar det en viss fuktvandring.

Dränering och utvändig isolering av grundmur är naturligtvis inte fel, men det kommer sannolikt inte att helt ta bort fukt i sulan eller nederdelarna av källarväggarna pga att sulan inte står på kapillärbrytande material.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Oldboy skrev:
I mina lekmannaögon så ser det rätt bra ut. Borde i princip bara vara att putsa/foga om, och foga i sprickan.
Ser inga uppenbara kalk/salt(?)avlagringar som oftast brukar bildas om det är hög fuktbelastning i muren, vilket alltså indikerar att det inte är några nämnvärda fuktproblem i de synliga delarna ovan mark på utsidan. Och då TS inte tyckte att det såg ut att vara några större problem på insidan så sluter jag mig till att det inte finns några nämnvärda fuktproblem i grundmuren ovan mark.

Dock brukar hus från 40-talet inte vara fuktsäkrade i grundmurar eller sula, och då det finns putssläpp inne så indikerar det en viss fuktvandring.

Dränering och utvändig isolering av grundmur är naturligtvis inte fel, men det kommer sannolikt inte att helt ta bort fukt i sulan eller nederdelarna av källarväggarna pga att sulan inte står på kapillärbrytande material.
Tack för svar!

Visst ser det ut som betonghålsten? Jag har läst på forumet och det verkar vara så att detta lagas bäst med putsbruk, betongspackel eller c-bruk (alternativt b-bruk för betonghålsten), eventuellt grunda putssläpp med rödgrund. Om jag vill så kan jag fräsa in armeringsjärn och sedan mura in dessa.

Sprickorna kanske man ska försöka "öppna upp" så det blir större anläggningsyta, och sedan använda c-bruk på detta.

Angående fukt som vandrar upp via sulan, hur kan jag fylla upp med kapilärbrytande material utan att underliggande material tappar sin bärighet? Det blir rätt knepigt eller hur?
 
Någon form av betonghålsten skulle det kunna vara.
Enkelt och rättframt att mura/putsa. A eller B-bruk på utsidan. B eller C på insidan. (Tror jag är lämpligt.)

Sprickan rymmer du upp så du får in bruket en bit

Det är besvärligt och kostsamt att bygga om grunden på befintliga hus. Tror det vanligaste är att dränera utsidan och senare om behov kvarstår gräva ur på insidan. Det är väl knappast något man roar sig med om det inte är absolut nödvändigt.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Någon form av betonghålsten skulle det kunna vara.
Enkelt och rättframt att mura/putsa. A eller B-bruk på utsidan. B eller C på insidan. (Tror jag är lämpligt.)

Sprickan rymmer du upp så du får in bruket en bit

Det är besvärligt och kostsamt att bygga om grunden på befintliga hus. Tror det vanligaste är att dränera utsidan och senare om behov kvarstår gräva ur på insidan. Det är väl knappast något man roar sig med om det inte är absolut nödvändigt.
Visst ska det mycket till innan en grundmur är helt kass? Jag har inte grävt under jorden ännu och vet inte exakt hur skicket är längre ned.
 
Man kan visst göra ett rätt enkelt test av fuktläget i källare med en 10x10 cm bit av genomskinlig plast(tex plastpåse) - som man tejpar upp mot källarväggen- och sen utifrån vilken sida kondensen är efter några dagar så ska man få veta om det kommer in mkt fukt utifrån källarväggen(har inte testat själv)

Är det statuscheck mest eller är d att du ska inreda källaren eller något annat som gör att du vill "fixa upp"? Tänker också som ni redan är inne på, att det lossnat lite smått här å där, mest naturligt slitet under många år av regn. Sprickorna har klingat av"stannat" och ni lider inte av att huset är skevt på något vis? Att fixa extra god avrinning/ avledning av regnvatten från tak och mark på hussidan mot höjden kan ju vara en ide också?
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Börja med att ta bort all växtlighet.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Om stuprörens vatten är ett problem så bör det visa sig i form av störst fuktproblem på insidan mitt för stuprören.
Om inte, utan det är relativt jämt med fukt upp en liten bit upp på väggarna (på insidan i källaren) så är det mest sannolikt huvudsakligen fuktvandring via grundsulan, vilket normalt inte går att dränera bort, men har man tur kan det bli bättre.

Fukttest med plastbit är bra. 10x10cm verkar dock lite i minsta laget. Man kan med fördel ta betydligt större, 50 x 50 cm eller upp till 1 x 1 m. Då är det inte lika kritiskt att få tätt i kanterna.

Har du bilder på insidan också?
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Om stuprörens vatten är ett problem så bör det visa sig i form av störst fuktproblem på insidan mitt för stuprören.
Om inte, utan det är relativt jämt med fukt upp en liten bit upp på väggarna (på insidan i källaren) så är det mest sannolikt huvudsakligen fuktvandring via grundsulan, vilket normalt inte går att dränera bort, men har man tur kan det bli bättre.

Fukttest med plastbit är bra. 10x10cm verkar dock lite i minsta laget. Man kan med fördel ta betydligt större, 50 x 50 cm eller upp till 1 x 1 m. Då är det inte lika kritiskt att få tätt i kanterna.

Har du bilder på insidan också?
Hej,

Har ingen bild på insidan just nu tyvärr, men på flera ställen så har det släppt puts från golvet och cirka 50cm upp på väggen.

Jag undrar om sprickan i ena gaveln kan bero på att dom bytte vattenrör och avloppsrör i den delen av huset någon gång på 90-talet.
 
"Jag undrar om sprickan i ena gaveln kan bero på att dom bytte vattenrör och avloppsrör i den delen av huset någon gång på 90-talet."
Det är tänkbart om de grävt och underminerat grunden, vilket är nödvändigt vid stambyte. (Inte att underminera men att gräva ner under grunden, och då är det lätt hänt att det inte blir lika hårt och välpackat under sulan, vilket kan leda till sättningar.)
 
  • Gilla
indigo00 och 2 till
  • Laddar…
spaxx skrev:
Visst ska det mycket till innan en grundmur är helt kass? Jag har inte grävt under jorden ännu och vet inte exakt hur skicket är längre ned.
Det ska mycket till - tror du hade märkt av problem inne i huset om d hade varit på väg utför snart(tex innedörrar som öppnar upp om man inte stängt dem, golv som lutar så runda föremål rullar iväg tex golfbollar rullar bäst, fönster/ytterdörrar är svåra att stänga och sprickor i gipsväggarna) Men skydda grunden mot vatten på alla sätt du kan bör du göra, marmorskivor poleras med vatten så nog kan vatten fräta/lukta upp alltid. Passa på om du ändå ska putsa och gräva fram den?

Sen även om du inte kommer åt grunden underifrån så kan du titta på att markisolera 2 meter ut från väggen oxå, det kan nämligen hindra grundvatten(tjälen på vintern) från att sugas upp nära plattan(källargolvet alltså).


Sen som nog redan nämnts, är dränering det mest effektiva - du gör ju en energibesparing i uppvärmning på det också 😁 Man ska vara försiktig vid sån utgrävning när jord stabiliserar grunden - helst ta en bit i taget(vissa gräver vintertid då tjälen håller ihop jorden bättre) - dock är det värre risk om man har grund byggd med natursten(vilket jag har)än sånna block som på ditt hus. Så lyx dig att du kan dränera lite lättare än mig 😅
 
Redigerat:
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Det ska mycket till - tror du hade märkt av problem inne i huset om d hade varit på väg utför snart(tex innedörrar som öppnar upp om man inte stängt dem, golv som lutar så runda föremål rullar iväg tex golfbollar rullar bäst, fönster/ytterdörrar är svåra att stänga och sprickor i gipsväggarna) Men skydda grunden mot vatten på alla sätt du kan bör du göra, marmorskivor poleras med vatten så nog kan vatten fräta/lukta upp alltid. 😅
Vårt hus har lite sprickor här och var i gipsväggar, men det är ju inget som betyder att grunden behöver ge sig, snarare att det är ett trähus och trä rör på sig. Likaså är inte alla rum helt raka i golven men så är det byggt på 40-talet också, ingenting är ju helt rakt nånstans. Fönster, dörrar m.m. är dock lättöppnade och kärvar ingenstans..
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
Jo precis - sånt signalerar att "nånting" händer - men finns inga signaler på rörelser i övriga huset alls överhuvudtaget...så tänker jag att grundmuren hos TS inte kan vara helt kass, eller kan den vara det utan att man märker det på huset?
 
Hej,

Vid närmare undersökning så har det visat sig att grunden saknar sula. Det ser ut som att man grävt ett smalt dike och bara ställt betonghålstenarna på små naturstenar, och på vissa ställen vara på jord/singel.

Ett hörn på huset är drabbat av att marken under plattan har sjunkit. Troligen på grund av att man gjort om vatten avlopp, och dessa ledningar kommer in i just detta hörn. Marken har antagligen sjunkit ihop efter det. Plattan "hänger i luften". I och med detta så går det en spricka uppifrån och ned på bägge sidor av hörnet, som att källarväggen av "avbruten".

Jag skulle vilja få källaren tipptopp.

Skulle det vara möjligt att stämpa upp hörnet, knacka ned väggarna cirka 2 meter från hörnet, åt varje håll, och sedan gjuta en sula, och sedan mura upp med betonghålsten, eller leca?

Sedan tänker jag att jag skulle vilja fortsätta på detta vis runt hela huset, och slutligen gräva ur källaren, och gjuta ett någorlunda isolerat golv. Det är så klart ett jättestort arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.