Stefan1972 skrev:
var menar du att det är hål? ner i muffen eller rakt in i röret? Att det är öppet ner i muffen gör ju ingenting så länge det inte läcker. I muffen är det rejält med spel för förr tillbaks så blyfylldes ju muffarna eller så tätade man med annat och det kunde bli både det ena och det andra och då går det säkert att peta loss.

Självklart ska du byta rören om du anser att det är det bästa men det låter ändå som om du vill byta hela framskärmen på din bil för att det är en rostfläck nere i kanten.
Okej, jag ska ta lite mer bilder när jag är hemma. Lite närmare på vad jag menar.
 
Det finns även nya gjutjärnsrör som passar direkt. Gustavsbergs MA.
 
  • Gilla
Christian Lukic
  • Laddar…
Martin Berggren skrev:
Glöm inte stödhylsor i plaströren vid övergången med jetkopplingarna
Det där har jag aldrig hört talas om. Jag hittar inte heller något när jag googlar så kan du ge en länk till någon som säljer sådana? Jag är bara lite nyfiken på om jag har missat något i mina skarvar mellan plast/gjutjärn.
 
Krilleman
Janus82 skrev:
Det där har jag aldrig hört talas om. Jag hittar inte heller något när jag googlar så kan du ge en länk till någon som säljer sådana? Jag är bara lite nyfiken på om jag har missat något i mina skarvar mellan plast/gjutjärn.
Instickshylsa är det korrekta namnet för "stödhylsa" till plaströr. Det är MA som tillverkar dessa. Alltså samma tillverkare som MA-rör (gjutjärn),

Finns bla på K-rauta av alla ställen!
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/instickshylsa-gg-carat-ma-för-110mm-rör-118051

500348563_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:

Hittade en fin bild i installationsanvisningen hos GBG på sidan 7:
http://www.gustavsberg-ror.se/backnet/media_archive/original/bb83b6177519b431859700cece6d2a5e.pdf

Namnlös4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K kraft1 skrev:
Det finns även nya gjutjärnsrör som passar direkt. Gustavsbergs MA.
Håller med att gjutjärn ersätts med gjutjärn, plast kan ohyra bita igenom
 
C Christian Lukic skrev:
Håller med att gjutjärn ersätts med gjutjärn, plast kan ohyra bita igenom
Så här 3,5 år senare får vi hoppas att röret är bytt.
Men jag håller inte med. Jag bytte gjutjärn mot plast. Går att hålla råttor borta från rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.