image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte kapa den strax nedanför inspektionsluckan och strax ovanför rosten i överkant. Men är osäker på vad jag behöver för rör istället. Tänkte gå på plast rör, biltema har ju ett par. Tänkte även köra på JET kopplingar i mellan skarvarna. Min fråga är dock om det behövs någon mer tätning om röret har en muff? Tänkte trä på ett plaströr med muff i överkant, sen ett rör med inspektionsluckan som i sin tur sätts fast med en jetkoppling i gjutjärnsbiten längs ner. Rören har ju som sagt redan muff, behöver jag någon mer tätning än bara rörets muff? Som ni kanske ser på bilden så är det övre röret lite snett, kommer detta vara något problem? Bör jag köra på ett par böjar också? Eller är det så pass lite så det ej spelar någon roll. Ni får gärna komma med feedback, några idéer osv.
Tack för hjälpen.
 
Jetklamma både uppe och nere. Muffen på plaströr passar inte på gjutjärnsrör, de brukar variera lite i diameter och är inte alltid helt runda.
Så jetklamma-rensrör-rakt rör utan muff - jetklamma
Det lilla som det är snett där uppe tas upp i jetklamman
 
Underbart!! Tackar så mycket!
 
Redigerat:
Jag skulle rekommendera att välja ett lite tjockare/"tystare" avloppsrör om du får chansen att välja. Jag upplevde en stor skillnad mellan Uponors PP rör och de man kan köpa på Biltema och Bauhaus.. De senare såg ut att pajja bara man tittade på de.

Sen kanske det inte spelar någon roll i ditt fall heller...

Angående rensrör med muff: Funkar det inte med: (nerifrån) Jetkoppling - rensrör med muff - 110 rör - jetkoppling? Eller har jag missförstått något?
 
Varför byta???
 
Anders243 skrev:
Jag skulle rekommendera att välja ett lite tjockare/"tystare" avloppsrör om du får chansen att välja. Jag upplevde en stor skillnad mellan Uponors PP rör och de man kan köpa på Biltema och Bauhaus.. De senare såg ut att pajja bara man tittade på de.

Sen kanske det inte spelar någon roll i ditt fall heller...

Angående rensrör med muff: Funkar det inte med: (nerifrån) Jetkoppling - rensrör med muff - 110 rör - jetkoppling? Eller har jag missförstått något?
Röret är i källaren och lär inte störa någon :)
Så där kan det väsnas lite. Ang. Din koppling så är det så jag tänkt mig.
 
Trollskidan skrev:
Varför byta???
Det är så rostigt i den övre gjutjärns muffen, sen så har jag märkt att det på vissa ställen har liksom runnit lite brunt på röret. Men inga hål eller dylikt vad jag kan se.
 
Tror du ska kolla kan va kondens innan du börjar byta Stående rör som rostar NJA!
Mycket jobb För kanske lite ytrost.
 
Glöm inte stödhylsor i plaströren vid övergången med jetkopplingarna
 
Trollskidan skrev:
Tror du ska kolla kan va kondens innan du börjar byta Stående rör som rostar NJA!
Mycket jobb För kanske lite ytrost.
Ja, kanske på någon del men i muffen har jag skrapat bort rost och kommit ända ner så mejseln försvinner. Men ytrost, kan jag ta bort det? I så fall med vad och hur?
 
Martin Berggren skrev:
Glöm inte stödhylsor i plaströren vid övergången med jetkopplingarna
Tack!! Det visste jag inte ens fanns :)
 
rosten är väl bara karva bort det värsta och muffen kan du täta med avloppskitt och sen bara måla på det så lär det väl stoppa ett tag till.
Så länge det inte skvalar ut över golvet så lär det väl bara handla om kosmetiska förbättringar.
 
Ja kolla mina rör sedan -56 Finns inga fel men vist lite ytrost finns men dom är ju i en källare.
Tror de bara är kosmetiskt stålborste å färg så har du nya rör
 
Men, muffen är verkligen rostig, har petat bort rost runt muffen och det blir då hål så jag kan sticka ner en skruvmejsel. Finns liksom inget kvar i överkant muff och varför ser det ut som det runnit "rostfärg" utanpå röret, då utanpå färgen som finns. Har kollat röret hela helgen och inga läckage alls vad jag kan se. Men att byta ut rören verkar vara en ganska enkel operation så tänker att det kanske är lika bra innan rosten sprider sig längre upp där jag måste bila för att komma åt.
 
var menar du att det är hål? ner i muffen eller rakt in i röret? Att det är öppet ner i muffen gör ju ingenting så länge det inte läcker. I muffen är det rejält med spel för förr tillbaks så blyfylldes ju muffarna eller så tätade man med annat och det kunde bli både det ena och det andra och då går det säkert att peta loss.

Självklart ska du byta rören om du anser att det är det bästa men det låter ändå som om du vill byta hela framskärmen på din bil för att det är en rostfläck nere i kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.