Vi har följande värme/ventilationssystem i huset (radhus, 135kvm i två plan):
* FTX (Bahco Minimaster/ACF)
* Luftvärme (Bahco Minivent/ACJ)

Nu ser jag över hur man skulle kunna bygga om värme/ventilation i huset pga:
1) Ovanstående enheter är 30+ år gamla och riskerar därmed att ge upp (och reservdelstillgången är begränsad (= dyrt att laga om något händer))
2) Båda enheter är placerade i köket, något som medför både sämre plats i köket och hög ljudvolym - flytt medför att åtminstone ACF måste bytas ut mot något annat
3) ACJ värms med elpatron, nog måste det finnas ett mer energieffektivt sätt att värma huset?

Efter en hel del googlande (jag är på inga sett expert på området) har jag identifierat några olika alternativ till ersättningssystem:

1-till-1: Ersätta ACF med en modernare FTX-enhet (t.ex. Heru) som kan monteras i tvättstugan samt byta ut ACJ mot en ren ersättningsprodukt (t.ex. FläktWoods ACJB). Fördelar: Antagligen enkelt byte, nackdelar: gör inget åt energiförbrukningen - annat än högre verkningsgrad på FTX

LLVP: Enligt ovan + luft-luft-värmepump som riktas mot insug till luftvärmeaggregat för att utnyttja värmespridningen som luftvärmesystemet ger. Fördelar: Kostnadseffektiv förbättring jmf ovan, nackdelar: ljud?

FLVP: Ersätta ACF och varmvattenberedare (snart 20 år gammal) med frånluftsvärmepump och ersätta ACJ mot ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri (t.ex. Alig VB 250) enligt http://www.ventilationsbutiken.se/s...tvarmeaggregat-med-en-vattenvarmevaxlare.html. Fördelar: Allt-i-ett (ventilation och vvb) + förhoppningsvis mer energieffektivt system, nackdelar: ?

LVVP: Ersätta ACF med en modernare FTX-enhet (t.ex. Heru), ersätta varmvattenberedare med luft-vatten-värmepump och ersätta ACJ med ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri (t.ex. Alig VB 250) som matas från LVVP. Fördelar: Tyst och energieffektivt, nackdelar: DYRT(!)

Annat alternativ: ?

Vad verkar vettigast? Vad är mest kostnadseffektivt givet tillräckligt god boendekvalitet (bra luft, skön värme och tyst)?
 
  • Gilla
FarhadS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite erfarenheter från föräldrahemmets orginalinstallation från 1983:

Vad gäller ACFn så är systemet mycket robust och det som brukar gå sönder är fläktarna och då handlar det om lagerbyte vilket är lätt och mycket billigt. Sen kan elektroniken ge upp liksom avfrostningsmekaniken men det har jag ännu sluppit. Att behålla systemet så länge som möjligt är troligen mycket ekonomiskt jämfört med att installera ny ventilation/återvinning. Att systemet är högljutt med sin placering i köket håller jag med om.

Direktverkande el via ACF är ju helt klart en dyr uppvärmningsform. Luftvärmepump riktat mot insuget till systemet fungerade hos mina föräldrar så där. Först det positiva: Det välisolerade huset mer än halverade sin energiförbrukning. Men värmespridningen fungerar inte bra med hjälp av luftvärmesystemet som ju bygger på rejält varm luft för att inte behöva stora flöden. Även om du krämar på luftvärmepumpen i rummet (ofta hallen) där systemet hämtar en del av sin luft så att du har mellan 25 och 30 grader C där så blir luften som kommer ut till rummen fortfarande lägre än det. Och det sker med lågt flöde. Perifera rum kommer således bli kalla på vintern om varm luft inte kan ta sig in någon annan väg. Inte heller kan man dra nytta av att ACFens fläkt normalt sett varvar upp när den värmer efter som att den är avstängd och därmed går på lågvarv (finns nåt dyrt kortbyte som kan göras för att hantera detta).
 
Hej!
Har du gjort någon investering? Vi har exakt samma system som du har förutom att vår acf sitter i tvättstugan och vi ska nu renovera tvättstugan och vill skicka upp det på vinden. Jag har fått förslag på två system:
RDAF (kostnad 52 000 ink installation)
Flexit uni 3 (kostnad ca 45 000 inkl installation)

Att byta ut acj skulle kosta ca 40 000 kr till ett liknande. Vi värmer upp ca 170 kvm och har en årsförbrukning på 18800 kwh så jag vet inte om det är värt investeringen.

MVH/Hans
 
Claes Sörmland
Har firmorna räknat på avbetalningstiden för att byta ut gamla ACF mot ett modernare dito i energibesparing? Eller är ni beredda att betala för att få upp aggregatet på vinden oavsett energibesparing?

Annars finns väl den stora besparingen i att byta ACJens direktverkande el mot någon värmepumpslösning.
 
Nej, vi har inte fått information om det. Det kommer en firma imorgon och ska kolla på nuvarande system. Vi tänkte mer att eftersom vi ska renovera tvättstugan så kanske det är bra att uppdatera och flytta upp allt men det kanske är vettigare att byta ut ACJ:n.
 
Har själv slängt ut mina Bacho ACJ (hade dubbelt system med en uppsättning ACF+ACJ för undervåningen och en ACF+ACJ för övervåningen. Allt monterat i tvättstugan, dvs. varianten där FTX'en inte sitter i köksfläkten.

Jag har valt att behålla FTX-aggregaten eftersom det är omöjligt att räkna hem en investering i nyare aggregat.

Jag valde att lägga in golvvärme och bergvärmepump istället för det luftburna.

Nu i efterhand ångrar jag att jag inte hittade de FTX-aggregat som finns med inbyggd värmepump innan jag valde BV. Dessa är ganska ovanliga i Sverige men desto vanligare utomlands där det är vanligare med luftburen värme. Vad jag förstått är de ganska vanliga i Finland så de borde vara byggda för nordiskt klimat. Jag kan inte hitta någon länk just nu men jag vet att någon länkat i tidigare tråd här på Byggahus.se.

Så mitt tips är att titta på ett FTX-aggregat med inbyggd värmepump. Jag återkommer om jag kan hitta en länk... eller finns det någon annan i denna tråd som möjligtvis har en länk?

En varning angående ALIG VB250:
Innan jag installerade vattenburet system så tittade jag på ersätta Bacho-prylarna med en frånluftsvärmepump + ALIG VB250. Fördelen med denna lösning är att det är en beprövad ersättning för ACJ+ACF. Men jag såg en stor nackdel med ALIG VB250: Den använder en rörväxlare för att värma tilluften vilket är oerhört ineffektivt. Det är konstigt varför man 2016 använder en rörväxlare istället för en plattvärmeväxlare för att värma luft. Idag kostar inte plattvärmeväxlare nämnvärt mer än rörväxlare. Jag misstänker att ALIG VB250 är en ganska omodern produkt mtp. att den innehåller en rörväxlare.
Eftersom ALIG VB250 innehåller en rörväxlare så måste man ställa in värmepumpen på att producera en väldigt hög framledningstemperatur för att rörväxlaren i ALIG VB250 skall kunna klara av att värma den inkommande tilluften. Detta leder till att värmepumpen kommer att arbeta med lågt COP, dvs. ineffektivt. Jag fick detta bekräftat av en av installatörerna jag kontaktade.
Synd, för annars hade ALIG VB250 varit ett väldigt bra alternativ :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael Lindström och 1 till
  • Laddar…
Vi hade bara minimastern med återvinning som satt över spisen. Eftersom varmvattenberedaren höll på att lägga av samtidigt flyttade vi som McStewart till tvättstugan och valde en värmepump med FTX, en Nilan VP18. Med facit i hand skulle vi nog letat efter något annat men jag vet inte riktigt vad. En mer utförlig recension till varför finns på https://www.byggahus.se/forum/varme...franluftsvarmepump.html?perpage=15#post630550
 
Fördel med FTX-värmepumpar är att man får kyla med på köpet :)
 
Fungerar en FTX värmepump som ersättare för Bahco ACF och tillsammans med luftvärme Bahco ACJ?
 
  • Gilla
Lasserockis
  • Laddar…
Bör väl fungera, frågan är bara hur mycket effekt man behöver. Nilan har ju compact p som går att bygga ut med en utedel om det behövs.
Funderar själv på en compact s till blivande lågenergihus
 
  • Gilla
Siplano
  • Laddar…
Bumpar gammal tråd.

Finns det någon ny fakta vad som är bästa ersättare till ett Bahcosystem med ACF + ACJ?
Min är från 1989 som användes som enda värmekälla fram till 2005, sedan installerade vi en luft/luft vp som använts merparten som enda värmekälla, ibland sätter vi på takvärmen om det är riktigt kallt ute. Nu känns det som LLVP börjar nå sin pensionering, tycker den tappat i effekt samt att den låter ( innederdelen ) och med tanke på att den nu är 13 år gammal kanske inte reparation är någon idé. Egentligen gillar jag gamla systemet bättre än LLVP som jag alltid tyckt väsnas och ger ojämn värme i husets olika delar.

Funderar på då om det är bättre at byta ut Bahcosystemet till något modernt men funderar på vilket samt om dom nyare är lika energieffektiva som en LLVP. Eller om det blir ny LLVP i alla fall.

Tips är välkommet.
 
  • Gilla
Mikael Lindström
  • Laddar…
A
Följer
 
  • Gilla
Mikael Lindström
  • Laddar…
Jag har också ett minivent ftx och en Bacho ACJ elburen luftvärme. Jag gillar den luftdistribution jag får av systemet men vi minska min värmekostnad. Hittade två intressanta alternativ på Luftbutiken.se. Det ena ett utbytesaggregat ACJB som har vattenburet värmebatteri och bättre styr, Det andra ett Swegon Casa CombiWin med vattenburet värmebatteri. Utöver detta planerar jag att installera en Luft/Vatten värmepump då jag idag har en vanlig vattenberedare som är på väg att packa ihop. Någon som har erfarenhet av ovan alternativ?
 
Har samma lösning med ACJ i tvättstugan och ACF minimaster i köket. Känns driftstabilt med bra värmekapacitet trots att systemet gått sen -89. Följer tråden och skulle gärna läsa mer om vad andra medlemmar här byter ut sina system mot. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.