Hej, jag bor i ett 1-planshus på 134m² med direktverkande elradiatorer samt en gammal Fujitsu ASY 9R (L/L-VP) från början av nittiotalet. Ventilationen är endast självdrag. Jag har funderat på att dra rör för från-/tilluft med FTX-växlare på vår oinredda och kalla vind. Men av en händelse hittade jag två FLVP som verkar kunna göra mig glad: Mecvent Combi och Nilan Villavärme VP18 (eller Maestro 903 som den också verkar kallas). Eftersom jag inte har vattenburen värme har jag annars mest tittat på nya L/L-VP.

Båda dessa innehåller VVberedare på 185 resp 180 liter. Pumparna värmer förutom vv, tilluften i ventilationen. De verkar inte kunna stå för huvuduppvärmningen av huset, men ventilationen kommer att förbättras avsevärt utan att elda allt för mycket åt kråkorna. Dessutom kan jag kasta ut min träinklädda och värmeläckande 300l VVberedare från -68.

Om någon har erfarenhet av dessa produkter är jag mycket intresserad av att höra vad ni tycker om dem! Finns det fler liknande lösningar för oss stackare med el-radiatorer? Det enda pris jag hittills sett är från 2001, då Maestro 903 testades i Råd&Rön, nr 5/2001. Då kostade en sådan från 35 400kr. Mailade Mecvent och Nilan under helgen om priser, får se om de hör av sig, eller om man måste ringa...

Mecvents hemsida: http://www.mecvent.se
Info om Mecvent Combi 185: http://www.mecvent.se/bilder/combi185.pdf
Nilan Villavärmes hemsida: http://www.nilanvillavarme.se/
Nilan VP18: http://www.nilanvillavarme.se/Broschyrer/vp18.pdf
 
Hej!

Jag har en VP18 sedan snart 2 år. Tidigare hade vi en Bachco minimaster som är en till-/frånluftfläkt med passiv värmeväxlare kombinerat med köksfläkt. När köket skulle göras om var det inte mycket som stämde designmässigt med den gamla fläkten.
Som tur var passerade frånluftröret till fläkten över varmvattenberedaren och efter lite nya skarvar, hål i ytterväggar och golv mm slängdes gamla fläkten och varmvattenberedaren ut och in kom VP18. Övrig uppvärmning: Direktverkande el (som takvärme på nedervåningen).

Som tanke är VP18 jättebra men räkna inte med att kunna värma upp huset när det är alltför kallt ute - ju kallare det är, desto lägre fläkthastighet måste väljas för att inte få större energiåtgång än vinst. På lägsta fläkthastighet, läge 1 (20%) kyls frånluften ned till ca -4 grader, läge 2 (45%) till ca +5 grader, läge 3 (70%?) ca +10 grader, vet inte temperaturen vid läge 4 (100%).

Det finns främst 2 lägen för luftbyte:
- Balanserat luftbyte, tilluftsfläkten snurrar alltid lika snabbt som frånluftfläkten. Om rumstemperaturen är under det som ställts in på termostaten är kompressorn igång och värmer upp tilluften, annars åker uteluften in ouppvärmd. I det balanserade läget finns även inställning för om tilluftfläkten ska stängas av eller inte under tiden varmvattnet ska värmas upp om det är så att rumstemperaturen är minst lika hög som det som ställts in på termostaten. Definitivt att rekommendera under den varmare delen av året när man inte vill ha en tilluft på drygt 30 grader när det är 25 ute.

- Energiläge. Om rumstemperaturen är över inställd temperatur på termostaten stänger tilluftfläkten av och luften får komma in via springor och liknande. Om rumstemperaturen är under inställd temperatur på termostaten kommer tilluftfläkten snurra så fort den kan då tilluften fortfarande kan värmas upp till en viss, fritt inställd temperatur. Detta oavsett hastigheten på frånluftfläkten.
När man kör i energiläge inbillar jag mig att man bör ha öppning in i röret som suger in luft i huset för att inte få ett övertryck i huset. Jag har en öppning in via tilluftfiltret vilket gör att jag får en inblandning av redan varm luft innan den åker in för uppvärmning i VP18. Eftersom VP18 står i tvättstugan är det "neutral" inneluft som återförs till huset utan dåliga lukter mm.

En klar nackdel när det är runt +10 ute är att pumpen klarar av att värma huset. Det är i och för sig positivt men med de två inställningslägena innebär det att man antingen (balanserad fläktinställning) har en frisk tilluft som pendlar mellan ca 30 grader och 10 grader beroende på om kompressorn är igång eller ej, eller också (ekonomiläge) har ett rackarns drag i tilluften när huset är lite för kallt eller ingen tilluft alls när huset uppnått rätt temperatur.

Jag har haft funderingar på att även sätta in någon variant av passiv värmeväxlare för att motverka detta lite och kunna få en delvis uppvärmd tilluft även när kompressorn är avstängd men inte kommit längre än till funderingsstadiet.

180 liter varmvatten kan vara lite lite ibland och jag är lite fundersam för hur det ser ut om 10 år när döttrarna kommit upp i en mer duschintensiv ålder.

Vår VP18 har även kylfunktion vilket kan vara skönt varma sommardagar, tilluften kyls då ned till fördel för värmen i varmvattenberedaren men även för kråkorna då en hel del går ut med frånluften.

Energiåtgången för huset har gått från ca 17.500 kWh till ca 14.500 kWh men det är svårt att säga om det är pumpens förtjänst eftersom de senaste två vintrarna varit ganska milda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.