Nej, de blir för tunga pga glaspaketet, tror 160cm är max. ( bågen klarar inte trycket
 
Svarade på morderna fönster i den storleken
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
50talshusBlg skrev:
Ja, det var snyggast rent fönstermässigt tycker jag,, men lutar åt att det med 2 olika storlekar bäst smälter in i det övriga huset....
Så tycker jag också. Snyggt med tre, men två olika stora speglar de övriga fönstrenas proportioner bättre.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Sfrepe skrev:
Nej, de blir för tunga pga glaspaketet, tror 160cm är max. ( bågen klarar inte trycket
De fönster vi tittat på dvs plastfönster går i alla fall inte upp till 2 meters bredd på öppningsbara. Antar att man kanske kan hitta någon variant med öppningsbara stora fönster men då kostar de säkert guld...
 
slaskman skrev:
Behåll 1, retsen ser stympat ut
Mmm, håller väl med om att för husets skull skulle det vara bäst att behålla ett fönster. Men verkar inte finnas något öppningsbart i vettig prisklass i den storleken.
Så då är det väl bara att välja,,, vill man kunna öppna det eller behålla ursprunglig karraktär.

För oss lutar det åt att vi vill kunna öppna :)
 
Två lika stora fönster ser bäst ut!

De andra förslagen (trelufts- och två asymmetriska) ser lite skruvade ut tycker jag.

Hedersomnämnande till Fahlis som gjorde så fina åskådningsexempel (y)
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Definitivt inte det tre-delade tycker jag. Jag röstar på två lika stora.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag tycker alternativ 3, men det lilla fönstret måste vara betydligt smalare. Titta på hyreshus från denna tiden. De har ofta ett smalt vädringsfönster bredvid ett större fönster. Där har du proportionerna.
 
Frågan är också varför fönstret behöver bytas ut? Fönsterglaset är troligtvis valsat glas och ger en mycket vackrare utblick än moderna rutor.
 
Röstar också på 2 olika storlekar som matchar altandörren.

Vårt arkitektritade hus från -58 hade sådana orginal (16*13, delade ungefär 120-40) och det tycker jag är rätt snyggt.
 
Sommartorparn skrev:
Frågan är också varför fönstret behöver bytas ut? Fönsterglaset är troligtvis valsat glas och ger en mycket vackrare utblick än moderna rutor.
Det kan säkert vara sant men det är ju så himla kallt.. O så otroligt stort och otympligt att öppna,, för det är öppningsbart idag. Men kanske gör man bort sig genom att byta ut det?
 
Dsl skrev:
Röstar också på 2 olika storlekar som matchar altandörren.

Vårt arkitektritade hus från -58 hade sådana orginal (16*13, delade ungefär 120-40) och det tycker jag är rätt snyggt.
Kul att höra att ni blev nöjda. I vårt hus blir det ju endast detta fönster som blir uppdelat. Vardagsrummet har oxå ett enormt stort fönster, tror det är ca 2 m brett och kanske 1,5 eller mer högt, men det har tidigare ägare redan bytt ut mot ett fast helt fönster så vi går inte på o byter det då det rummet har 2 andra fönster som går att öppna.
 
50talshusBlg skrev:
Kul att höra att ni blev nöjda. I vårt hus blir det ju endast detta fönster som blir uppdelat. Vardagsrummet har oxå ett enormt stort fönster, tror det är ca 2 m brett och kanske 1,5 eller mer högt, men det har tidigare ägare redan bytt ut mot ett fast helt fönster så vi går inte på o byter det då det rummet har 2 andra fönster som går att öppna.
Ja vi är nöjda över att vi bytt ut alla orginalfönster mot moderna vridfönster :)
Men det är ju inte det estetiska vi är nöjda med utan det miskade underfållet (mindre putsning och al-klädd utsida), och komforten (varmare och mer ljuddämpning).

Vi har också ett 2m brett (20*13) fönster men där valde vi ett fast eftersom vi inte vill kunna öppna det.

Vad jag främst ville förmedla var att vår arkitekt på 50talet ritade huset med 2-lufts fönster med olika bredd så jag tycker helt klart att det passar huset tidsmässigt.
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
Ett större och ett mindre tycker jag. Se till att stolpen emellan inte blir för smal, men det tror jag löser sig automatiskt.
 
Anna_H skrev:
...
Se till att stolpen emellan inte blir för smal, men det tror jag löser sig automatiskt.
Och vad är "för smal"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.