É
Jag har en slags ljuslist i trä runt tvättstugedelen av badrummet, som tidigare ägare byggt. De har gjort en slinga av lösa liggande lamphållare E14 (8st) och sladdar. Det är halogenlampor som blir så in i helvete varma, men kanske ingen risk det börjar brinna ändå?

Har ni förslag på alternativ? Bara byta ut till dimbara led så att man får starkare ljus och lite mindre värme? Problem att hitta dimbara E14 som passar eljo trend dimmer, kanske kan byta till E27... Eller finns det snyggare lösningar? Listen i sig vill jag behålla, även om det inte framgår på bild så ser det rätt bra ut när det lyser uppåt.

Trälist med inbyggda lampor lyser uppåt i badrum, sladd går till uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En E14 lamphållare med halogenlampa monterad på en trälist, med synliga sladdar och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Jag hade satt en ledlist så det blev mer av ett sammanhängande sken istället för många punkter.
 
É
I verkligheten är det inte så mörkt mellan och punktaktigt ljus som bilden visar. Men jag har också funderat på ledlist för ca ett år sedan men hittade inget bra. Men kanske jag ska söka mer igen.
 
É
Vad tror ni om sån här list? Ska enligt spec funka för vanliga dimmers. 10m blir 25W. Ljusflöde 300lm, är det per meter? 10m borde bli mer än mina 8st 25W halogen?

http://www.ljustema.se/230v-led-sli...NACFYLNcgodsbYFBQ#/30-valj_farg-extra_varmvit

Edit: såg i specen att det motsvarar en 25w lampa. Borde alltså bli likvärdigt bara... finns dock lite starkare modell med men dyrare.

Hur blir led när man dimmrar? Behåller den färgtemp eller blir det varmare? Funderar på om man ska ha varmvit 3000K eller extra varmvit.
Edit igen: led behåller ljustempen lyckades jag söka fram :)
 
Redigerat:
Jag har den LED-listen i taket i min mancave. Enkel inkoppling utan transformator. Jag ångrar dock att jag inte lade till några kronor för den starkare varianten, men det beror ju också på hur många meter man har i rummet. Jag har en Renova-dimmer och det funkar perfekt.
 
É
Ok låter bra. Kom nämligen på jag bara behövde 7 meter (billigare) så jag köpte 10W-varianten istället för ca 2-3W så jag antar det ska räcka gott och väl!
Borde komma om nån dag.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Den där vidarekopplingen från en lamphållare till nästa är nog ingen hit utan en riskfaktor. Värmeutvecklingen och dammet gör att du inte bör tända det arrangemanget överhuvudtaget. Skrota omgående!
 
É
Veckan ut får det sitta ;) har ju hållt några år iaf... Såg värre ut första gången jag var där och kände med handen och glaset på en lampa var borta så man kom in med fingrarna i "metallfoten" som skruvas i lamphållaren.
 
É
Men det är bra att du säger det! Då känns det som man gjorde rätt val.
 
Mikael_L
ÉlPontus skrev:
Ok låter bra. Kom nämligen på jag bara behövde 7 meter (billigare) så jag köpte 10W-varianten istället för ca 2-3W så jag antar det ska räcka gott och väl!
Borde komma om nån dag.
Är det att hoppas på för mycket att det blir någon bild på det färdiga resultatet i tråden framöver. :rolleyes:
 
É
En bild kan ni få, men resultatet blev tyvärr inget vidare! Visst det lyser upp mycket och jämnt men känns mest som en operationssal. Jag valde varmvit. Om det verkligen var det jag fick borde jag istället ha valt extra varmvit. Enligt skalan skulle dock varmvit matcha halogen men det stämmer verkligen inte.

Precis som förra bilden så är det ljusare än bilden visar.

Interiör med starkt varmvitt ljus från taklister i ett rum med kaklade väggar och en synlig strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
En bild på min varmvita slinga mot en vit garderobsvägg...

Varmvit ljusslinga på en vit garderobsdörr, med starkt ljus som skapar en glödeffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Eh... är du säker på att du fått rätt? Den där ser inte särskilt varmvit ut...
 
É
Ja man undrar ju. Står på pappret att de levererat det iaf. Finns ingen uppenbar märkning men har mailat dem och frågat ändå om detta så får se.
 
J
Jag har med framgång tejpat gul maskeringstejp över led list för att få det mer gult, varm vitt. Pröva det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.