Hej. Jag har ett hus på 72m2 och ett garage på 80m2 (4 meter innertak i garaget) så en del att värma. Bor utanför Skellefteå så -30 händer några gånger varje år. Men mestadels är det runt -10 till -15 eller varmare.

Jag håller på att konvertera huset till golvvärme (vatten) och har redan vattenslang i garaget. Jag funderar och kliar mig i huvudet så man håller på bli flintskallig på hur man ska värma vattnet till golvvärmen. Varit inne på bergvärme men negativt med bergvärme är ju kostnaden för installation och jag vet inte om man bara läser dom som har otur men jag tycker att elförbrukning verkar hög på dom man läst har bergvärme om man jämför hur min förbrukning är som har direkt el om man ser till investering kostnaderna.

Nästa scenario: Jag vill ha en kamin. Och det finns en som har 20kw till vatten och 5kw till luft. Sen har jag en luft/vatten pump som fungerar som första steg av "elpatron" dom är ju till en kostnad av en spottstyver (ok, en tredjedel) av bergvärme. Då jag eldar typ 3 timmar och förser huset /garaget med värme för 15 timmar av dygnets 24h sen går luftvatten resten. Skulle det vara så kallt att inte luftvatten orkar värma så vid 12 grader inomhus (till exempel) så slår luftvatten av och en vanlig elpatron i acctank in (andra steg av elpatron). Sen om jag kommer in och börjar elda så känner någon sensor av att kaminens skorsten blir varmare än 50 grader till exempel så slår elpatron av och systemet värms av kamin igen.

Jag tycker att det är besvärande att många luftvatten har vatten hela vägen ut i ute delen. Jag vill inte ha en sån då vi har ström avbrott några gånger varje år så det är kallt ute. Och jag har ju tänkt ha vp avslagen kanske 15 timmar om dagen. Går det ha en värmeväxlare tillexempel och en liten slinga i vp på kanske 4L som vp jobbar mot så man har glykol eller nåt annat lämpligt frostskyddsmedel i vp. Hur många kw klarar en värme växlare av att överföra?? Finns det någon sådan som är nog "kraftig" så den inte stryper vp?? Vi har en sådan som en tekniker på maskinen tycker att det är bara haka på vad som helst på den, i mina ögon är det en liten sak som inte orkar då mycket men jag kan ju inget om sånt där men han tycker den överför hur mycket värme som helst.
Hur är era erfarenheter??

Anledning till att köra luftvatten som första steg av "elpatron" är så jag inte ska behöva bli slav framför kaminen. Känner jag inte för att elda så behöver jag inte om det bara är så pass varmt ute att luftvatten har en chans att orka värma byggnaderna.

Eller har ni någon annan idé om värme system för runt 150.000:-??

Tack på förhand
 
Bergvärme hade jag utan tvekan valt där du bor. Ta in lite offerter. Ibland är det bara marginellt dyrare än luft-vatten installation.

Och sen haft kaminen frikopplad från bergvärmepumpen, bara för att det blir ett enklare system.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Sälj gärna in bergvärme. Tyvärr lär det bli ännu dyrare än min budget, det finns pengar om det är så mycket bättre alternativ. Men det är ju välkommet med billigare lösning. Men värma huset är ju som fan. Har man ett dåligt system kan det ju kosta massor med pengar så jag lyssnar gärna. Vill ju välja det bästa systemet för mig. Vill ju inte vara "dumsnål"

För som jag läser så är bergvärme ett bra sätt att värma huset. Det är väl som ett status kort också. Men status... Jag är ingen som söker status, har aldrig varit hittills iallafall. Därför jag törs fråga på div forum så som detta. Allmänna uppfattningen upplever jag är ungefär såhär: "Har man bergvärme då har man kostat ut sig men nu har man ett riktigt bra system" Men vissa verkar ju ha ett odugligt bergvärme system som drar tonvis med ström. Hör ju släktingar som värmer hus för 10.000kwh år och det är hus på 300m2 med bergvärme. Men läser man då på forum så kan ett hus på 150m2 dra 25.000kwh år på uppvärmningen. Och det är ju att likställa med mitt system som jag har nu ju. (Direktel), som jag förstår det så underdimensionerar man bergvärme anläggningen för att den ska vara så lättdriven som möjligt så den "lilla" stunden elpatron ska gå för värmen har tagit slut i borrhålet ska vara försumbar jämte att ha en lite tungdriven anläggning över hela året, och fastighetens värme behov varit felbedömt. Har jag förstått det rätta då eller har jag fel??

Högre andra hand värde på fastigheten, givetvis är det bra men det känns oviktigt just nu. Positivt ja, men jag vet inte hur mycket jag är villig att lägga på det. Jag sätter ju inte in bergvärme för att flytta.

Potentiell besparing i ström, här är det ju det står och faller med bergvärme vs luft vatten. Jag kommer inte att ha råd att ha nån kamin om jag väljer berg. Men det kommer jag ju att ha med luft vatten.


Minus för Bergvärme, far strömmen i mer än 2 dygn och det finns ingen kamin... Då börjar det bli kallt. Även om det inte hänt hittills och kanske aldrig kommer hända.

Väg andra fördelar och nackdelar, se mig inte som partisk på någon av alternativen. Men jag vill ha era synpunkter på saker och ting.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Bergvärme är ju smidigt när du har ström och norröver är det såpas kallt att luft-vatten värmepump har dålig verkningsgrad. Sen slipper man utedelen vilket ger en snyggare installation.


Hur ofta har du strömavbrott? Tänk på att även en vattenmantlad kamin eller vedpanna behöver ström till cirkulationspumpen. Därför tycker jag det är en bra lösning med en bergvärmepump som huvudsaklig värmekälla och sedan en fristående kamin och kanske vedspis för tider utan el.

Förr med start stop bergvärmepumpar så underdimensionerade man ibland för att få färre starter på pumpen men idag kör man varvtalsstyrda pumpar och då skall det dimensioneras för 100%. Elpatronen används bara om det är något fel på pumpen/systemet.

Status är absolut inte med i min rekommendation. Främst tycker jag att mycket isolering borde vara steg ett så värmebehovet minimeras
 
Jag har ett liknande system, dvs acctank + vattenmättad kamin + elpatron m.
Min kamin ger på topp ca 18 kw till vattnet, men då man gör en hel del inlägg och det är sällan i brinncykeln den ger topvärden så ger en sådan kamin kanske 10kw i snitt/nominellt. Så räkna inte med mer. Du behöver nog minst elda 6-8tim om dagen.
Sedan behöver du en bra tank, styrsystem, laddpump, rökgasstyrning etc. Vill du sedan docka en fast kondenserad luftvatten till det får du relativt dåligt effekt.
Sammantaget är det nog vettigare för dig att köpa ett riktigt bra luftvatten system som klarar -20 (tex större ecodan zubudan) eller bergvärme och köra en vanlig kamin till det. tror inte det blir dyrare än det du tänker dig i slutändan.
 
Bergvärme... varför? Bäst helt enkelt å dessutom som jag skrivit förr man kan göra frikyla till kåken nu när dom varnar för varmare klimat. Å så ska man inte tro på allt som skrivs, det kan vara bv ägare som har en massa annat som drar ström
 
Nog tror jag att huset och garaget är väl isolerat. 18.5cm i väggar och 38.5cm i tak på garaget. Huset vet jag ej men det bildas då inga istappar så det är ju ett kvalitets tecken. Huset och garaget är som sådana inte helt fel isolerade med nya fönster i huset och garaget har inga fönster. Så det är lösningen på watt in som är nästa logiska steg.

Har nog strömavbrott 2-3 ggr år men det är som längst typ 12-13 timmar. (Vanligtvis är det bara nån kvart) det är ju inga problem. Men det är så pass att jag vill inte ha en utedel som kan frysa sönder. Det är uteslutet. Går det laborera med glykol och värme växlare så liter glykol hålls på minimum går det an. Kamin tänkte jag att det finns ju cirkulationspump osv som går även på 12v så jag tänkte jag kunde köra på bilbatteri vid kris. Jag har en stabil strömförsörjning från elverket. Ingen skugga på dem.

Vid vilka temperaturer skulle du säga att en luft/vatten av modern teknik skulle börja krokna under 5kw ut?? Mitsubishi utlovar ju fortfarande 6.1kw ut i deras 9.2kw utedel i -15... Är det -20 grader så är det väl 1-2 veckor sammanlagt /år som kanske skulle strula och då ska det ses som att jag tagit i. Minus 15 är någon vecka varje månad skulle jag säga. Men då är ju frågan... Är bergvärmens copvärde så pass mycket högre så det betalar den betydligt högre installationskostnaden??
 
Bergvärme lönar sig inte om du har låg förbrukning, vad ligger du på idag? En bra luft/vatten levererar väl och klarar ett normalt hus i -15gr, sen de få dagar de dippar till -30 får man spetsa med kolkraft från vattenfall.

I garaget har du väl inte full temp?
 
A Arnodt skrev:
Om du som det verkar ha ett modernt ganska nybyggt hus som då klart givetvis har bra värmeisolering, 185 mm isoleringstjocklek i väggar och 385 mm värmeisolering i tak. Och samma värmeisolering i garaget. Är värmeisoleringen mineralull, eller är det endast tjockleken på väggarna och taket? Det är väl ganska bra det!
Dessutom har du nya moderna fönster i bostadshuset, men troligen lågt k-värde, dvs kring 1,2 W/(m2 oC). k-värde=värmegenomgångstal. Och inga fönster alls i garaget.

Jamen dåså, välj en luft-luft-värmepump. Inte dyra. På så pass få m2 som 72 m2 borde värmen då spridas bra i bostadshuset.
Luft-luft-värmepumpen ska bara vara tillskottsvärme, då den kanske inte klarar att leverera värme när du har riktigt svinkallt ute.

Men vad har du för värmekällor idag som värmer bostadshus och garagaget?
Luft/luft är så dålig på att värma vatten i slang..
 
Nu vart det många svar. Och frågor för att ge mig bästa svaret. Uppskattat *gör tummen upp*. Garaget är 2 år gammalt isolering där skrev jag redan. Jo runt 15 grader räcker där. Jag har direkt verkande el värme slingor i golvet i garaget som jag värmer det med. Men jag la även ner golvvärme slang där också när jag ändå gjöt plattan

Huset vet jag ej. Undra om inte det är ett -30 tals hus. Gammalt är det då. 22cm isolering i golvet är det iallafall. 20cm tjocka väggar totalt mängd isolering okänt. 5 år gamla fönster. Upplever det som ganska tätt. Förbrukade 9000kwh / år i värme men jag har alltid haft ganska kallt. (16-17 grader, kanske ner mot 15 ibland. Skaffar jag en kraftig värme källa utan kamin vill jag ha 20 plusgrader konstant i huset) har idag direktverkande el men även en llvp som närmar sig 12 år. Ursprungligen värmdes huset nog med en öppen spis i vardagsrummet och eldad spis i köket. Sedan vart det på 70 talet direktverkande el och nu håller jag på lägga in golvvärme slang i hela huset. Blir det kamin med lvvp så tänker jag hålla värmen från pumpen på kanske 17 grader för jag ska tycka det är små kyligt och tända brasan och känna värmen komma... Låter jättemysigt i mina öron.


Ja jag är totalt oinsatt i värme av hus. Det är en stor anledning att jag frågar. Jag kan inte läsa tabeller för då är det säkert nåt jag missat. Nån variabel jag missat så det blir helt fel tolkat. *Skrattar*


Guggen: jag tänkte mig att sätta en typ av värmeväxlare på ledningen från acctank till de olika golvvärme slingorna. Så lvvp får jobba enligt principen vad jag förstår är "flytande kondensering". Om det funkar utan att strypa lvvp prestanda det vet jag inget om, det är en idé jag kokade ihop med en vvs som bara pratade om lvvp som har vatten hela vägen ut till utedelen och jag totalt vägra den grejen. Men Det kan ju funka. Men låter inte du så positiv så vet jag inte om min kamin som jag ser som att ha prestanda som en panna som man måste elda som en kamin. Jag har tänkt elda kaminen typ 3 timmar varje dag. Han som skulle föreställa expert på denna specifika kamin sa att troligen skulle jag behöva elda runt 5 timmar för att förse mina byggnader med värme hela dygnet och det vid -10. Så att den inte ger tillräckligt med kw vid en eldning som skulle ses som mysig. Helt klart. Jag tänkte att energin blir det den blir ut min eldning sen tar lvvp över. Så att jag behöver en bra och kraftig lvvp är helt klart. Jag har kollat på dom där ecodan och zubadan. Dom ser ju ut som att kunna matcha bergvärme i vem som är mest prisvärd och fortfarande kunna värma huset. Sen när lvvp kroknar så går el patron in.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Bergvärme lönar sig inte om du har låg förbrukning, vad ligger du på idag? En bra luft/vatten levererar väl och klarar ett normalt hus i -15gr, sen de få dagar de dippar till -30 får man spetsa med kolkraft från vattenfall.

I garaget har du väl inte full temp?
Något sånt jag tänkte. Har haft runt 9000kwh i huset, nu i fjol då jag hade garaget låg jag på 19000kwh men har börjat bli bekväm så 15-17 grader är som inte ok längre. Har jag kamin (min planlösning tycker jag passar kamin. Och jag ser en mysfaktor i kamin). Så kan det vara ok. För då blir det ju varmt och mysigt när man är hemma.

Har ej fullvärme, eller ja, jag har sensorn så till att jag försöker ha 10 men i verkligheten har jag nog närmare 15 i garaget.
 
Luftvärmepump är bäst/mest prisvärt om du har öppen planlösning, alt köra typ Frånluftvärmepump för vent/Vv/rad med låg kurva som håller golven på lägre temp plus luft/luft, alt endast FLVP, men vill lätt bli elpanna..
 
Nja nån luft luft vill jag inte ha tack vare att den låter så mycket, har en förmåga att blåsa luft och ha sig så den ger inte det inomhusklimatet som jag söker. Har en sådan idag och irriterat mig på den från det att jag satte in den. Det är ett bra sätt att få ner uppvärmningskostnaderna, men det är på bekostnad av inomhusklimat och värderar inomhus klimatet så pass att jag hellre lägger till nån krona och får en luftvatten som gått montera så det inte låter i huset hela tiden.
 
Vi har luft/luft, störs oss inte nånting, men beror på vart den sitter, klart den värmekälla som drivs med el som ger mest för pengarna..

Skulle titta på en bra luft/vatten..
 
Då ska du väl välja en luft-vatten med köldmedel mellan inne och utedel istället för vatten. Fast bergvärme är ju en bättre lösning ändå.
Bergvärme är bästa lösningen. Sen är ju frågan om man tycker det är värt det.

Ta in offert på både bergvärme och luft-vatten. Bergvärmepumpen är något billigare än en luft-vatten som kompenserar lite av kostnaden för borrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.