Pagno skrev:
lek med tanken att man använder 10x10 plattor, dessa centreras mot bakväggen, sett från öppningen, om man nu måste sätta kakel på kakel, låt säga hela vänstra väggen, så blir resultatet att de går in 15-20 mm ( beroende på godset samt fästmassa ) på den bakre väggen, det är inte snyggt, enligt mig.
smaken är olika....
Mvh P-A

Ps
Om det finns en "naturlig" avgränsning mot ett hörn, som duschvägg, mosaik, glasmur eller annat så kan det faktiskt bli riktigt bra med att sätta kakel på kakel. Men om jag hade köpt en ny bil för 200 000:- så hade jag inte accepterat att de lagt på spackel och lackat om den med en centimeter utstick på utvalda delar, även om den får samma nyans i slutändan, jag hade krävt en ny bil.
Nu vet vi ju varken storlek på plattor eller vilken vägg, så det behöver vi ju inte diskutera, därför skrev jag om förutsättningarna så tillåter, men tvivlar på att ev centrering skulle utgöra det största problemet oavsett!.
Och jämförelsen med bilen var väl sådär......
 
Se till att de gör om det rätt!
Eventuellt ge dem möjlighet till rejäl ekonomisk kompensation för att du skall bli nöjd, rent ekonomiskt, då kan du inte känna dig lurad, det är viktigare med vad du känner inte vad vi tycker.
Mvh P-A
 
Pagno skrev:
Folien är absolut inte till för att man ska kunna byta plattor, tätskikt som punkteras kräver stor kunskap, med dagens klåpare inom våtrum så hade jag inte låtit någon göra det åt mig, byta plattorna.
Det man måste ha kunskap som kund är flera faktorer, inte enbart ett fungerande tätskikt, golvets lutning för att få bort vattnet som hamnat utanför, vattnet får/skall inte ligga kvar oavsett om man har golvvärme eller ej, ventilationen i de flesta våtrum är undermålig, fuktig luft under lång tid ger skador på närliggande områdens material mm mm mm mm.
Det går alldeles utmärkt att bygga ett våtrum som är godkänt utan folie eller annat "modernt" skikt om man har den kunskapen samt kunskap att hantera en trasa/skrapa/handduk för att torka överblivet vattenstänk.
Det är betydligt större chans att kunna byta plattor på folie utan att ha sönder tätskiktet, än på det rollerbaserade, men självklart är det en risk även på folie!
Men som jag sa, är det inte direkt i dusch är det fortf full möjligt att göra det godkänt!
Varför du blandar in golv och massa annat förstår jag inte i det här fallet.
 
nikasp
Skriver du det där som fackman eller var fick du det ifrån? GVK skriver såhär på sin hemsida (https://www.gvk.se/branschregler/fr...kel-eller-klinker-utan-att-skada-tatskiktet):

"Defekt, sprucken eller trasig keramisk platta. Kan jag byta kakel- eller klinker utan att skada tätskiktet?

En erfaren fackman kan vanligen byta kakel/klinkerplattor med bibehållen eller återställd funktion hos tätskiktet. Vätskebaserade tätskikt är känsligare än tätskiktsfolier och plastmattor. Rådgör alltid med leverantör av tätskikt för bibehållen garanti på tätskiktet."

Jag skulle dock vara lite tveksam till att knacka ner alla plattor på en hel vägg men att man inte ska kunna byta trasiga plattor stämmer inte. Då skulle det vara ett dåligt system.

Pagno skrev:
Folien är absolut inte till för att man ska kunna byta plattor, tätskikt som punkteras kräver stor kunskap, med dagens klåpare inom våtrum så hade jag inte låtit någon göra det åt mig, byta plattorna.
 
Det är inget fel med kakel på kakel. Det förekommer ofta och det kan bli gjort fackmässigt och godkänt. Hellre det än att byta ut 15 plattor och skada tättskiktet. Det finns ett annat alternativ oxå att riva ner hela badrummet och bygga om på nytt men det tror jag inte att firman går med på.
 
Vägg med kakel i våtrum markerad med sot för att visa en vertikal spricka i plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en vägg med sättningsskador i ett våtrum.

Vägg i våtrum med vertikal spricka framhävd med sot, visar sättningsskador en meter från duschzonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använder lite sot för att ni skall se hur sprickan sitter.
Alla plattor på denna vertikala linje har sprickor, de ligger 1 meter utanför duschzonen, kommer inte att bytas pga att hantverkaren inte har lust med onödiga projekt.
Alla skivor utom denna vägg har rörelsemån, de andra väggarna, tak, golv har klarat sig. Nu arbetar jag delvis med utformning av hållbart byggande, har stora erfarenheter av flera moment inom byggnation/konstruktion, denna vägg med skador tog nästan 7år innan det small till och huset skakade rejält vid en tjällossning. Det går sällan att ge råd till andra utan att veta flera förutsättningar som, husets ålder, markteknisk information, grundens utformning, om ytskikt på tak bytts till tyngre från lättare, dränering, dikning inom närområdet av huset....
Ta gärna en bild, lägg ut, så får du bättre svar, vill man ha flera svar så ställer man bara en fråga utan information.
Mvh P-A

PS
Det är aldrig drastiskt att vilja ha ett våtrum i bra skick, det kostar lite för mycket att göra om den dagen man irriterat sig länge nog.
 
nikasp skrev:
Skriver du det där som fackman eller var fick du det ifrån? GVK skriver såhär på sin hemsida ([länk]

"Defekt, sprucken eller trasig keramisk platta. Kan jag byta kakel- eller klinker utan att skada tätskiktet?

En erfaren fackman kan vanligen byta kakel/klinkerplattor med bibehållen eller återställd funktion hos tätskiktet. Vätskebaserade tätskikt är känsligare än tätskiktsfolier och plastmattor. Rådgör alltid med leverantör av tätskikt för bibehållen garanti på tätskiktet."

Jag skulle dock vara lite tveksam till att knacka ner alla plattor på en hel vägg men att man inte ska kunna byta trasiga plattor stämmer inte. Då skulle det vara ett dåligt system.
Jag skriver som fackman, det ställer höga krav, vilket inte många förstår, många inom branschen anser sig ha den kunskapen, men om vi nu är så många med den kunskapen så förstår jag inte att det blir så många fel, så ofta, hos så många......
 
nikasp skrev:
Skriver du det där som fackman eller var fick du det ifrån? GVK skriver såhär på sin hemsida ([länk]

"Defekt, sprucken eller trasig keramisk platta. Kan jag byta kakel- eller klinker utan att skada tätskiktet?

En erfaren fackman kan vanligen byta kakel/klinkerplattor med bibehållen eller återställd funktion hos tätskiktet. Vätskebaserade tätskikt är känsligare än tätskiktsfolier och plastmattor. Rådgör alltid med leverantör av tätskikt för bibehållen garanti på tätskiktet."

Jag skulle dock vara lite tveksam till att knacka ner alla plattor på en hel vägg men att man inte ska kunna byta trasiga plattor stämmer inte. Då skulle det vara ett dåligt system.
Som Pagno beskriver, ska man byta plattor då ska man göra det själv och inte låta nån annan göra jobbet. Jag har bytt ett par plattor i våtzon 1. Men jag fräste bort i stort sätt plattorna och det sista tog jag med pinsett och fin fräs. Det tog 2 dagar och varje platta en hel dag att byta ut med bibehållet tättskikt. Den här handlar om 15 plattor. Det är inget litet jobb.
Jag tror GVK vill bara markera att det är inget omöjligt uppgift att byta plattor. De kanske skulle tillägga att den inte är en enkel uppgift.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
nikasp
Spräckte du inte plattan? Med multiverktyg kan du ju ta bort fogen, sen spräcka plattan och därefter avverka kakelfixet med maskinen.
https://www.youtube.com/watch?v=kZmK4wkTQF0
https://www.youtube.com/watch?v=o5Ttv7gmYGM

Lars48 skrev:
Som Pagno beskriver, ska man byta plattor då ska man göra det själv och inte låta nån annan göra jobbet. Jag har bytt ett par plattor i våtzon 1. Men jag fräste bort i stort sätt plattorna och det sista tog jag med pinsett och fin fräs. Det tog 2 dagar och varje platta en hel dag att byta ut med bibehållet tättskikt. Den här handlar om 15 plattor. Det är inget litet jobb.
Jag tror GVK vill bara markera att det är inget omöjligt uppgift att byta plattor. De kanske skulle tillägga att den inte är en enkel uppgift.
 
nikasp
Jag skulle tro att det höga tempot är en stor bov i dramat. Som hemmapulare är ju tid inte lika kritiskt som för någon som har flera projekt igång och bara måste avsluta - samt hatar att behöva göra backjobb. Har erfarenhet av att få kämpa för att få dåliga jobb fixade där man i det längsta försöker komma undan med minsta möjliga insats.

Pagno skrev:
Jag skriver som fackman, det ställer höga krav, vilket inte många förstår, många inom branschen anser sig ha den kunskapen, men om vi nu är så många med den kunskapen så förstår jag inte att det blir så många fel, så ofta, hos så många......
 
nikasp skrev:
Spräckte du inte plattan? Med multiverktyg kan du ju ta bort fogen, sen spräcka plattan och därefter avverka kakelfixet med maskinen.
[länk]
[länk]
Om du vill avsiktligt skada tätskiktet och sen lappa ihop det och hoppas att det håller tätt då kan du göra det som det visas på videon. Däremot om du inte vill skada tättskiktet till varje pris utan bara byta plattan då är det inte rekommendarad att spräcka plattan. Jag tycker fräsa funkar bra så att gibsskivan och tättskiktet tar minst stryk.
 
T
Lars48 skrev:
Som Pagno beskriver, ska man byta plattor då ska man göra det själv och inte låta nån annan göra jobbet. Jag har bytt ett par plattor i våtzon 1. Men jag fräste bort i stort sätt plattorna och det sista tog jag med pinsett och fin fräs. Det tog 2 dagar och varje platta en hel dag att byta ut med bibehållet tättskikt. Den här handlar om 15 plattor. Det är inget litet jobb.
Jag tror GVK vill bara markera att det är inget omöjligt uppgift att byta plattor. De kanske skulle tillägga att den inte är en enkel uppgift.
En dag för att byta en platta, galet:wow:

Byter själv en platta på tio minuter kanske, gäller att ha rätt teknik:cool:

Har ett särskilt verktyg när jag byter plattor och jag har aldrig varit i närheten att skada tätskiktet.
 
Kan ni göra en fondvägg av den skadade väggen? Isåfall kommer man ju undan problemen med centrering och nyans.

Kan byggfirman ge någon garanti för att tätskiktet inte skadats?
 
med sådana kraftiga sättningar undrar man ju om inte hela tätskiktet också rivits upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.