T
Flingan2 Flingan2 skrev:
Nästa steg, här ska Strömsatsen installeras. Se bild. Märkta F och T bör vara front (framsidan) och transformator? Har ingen rear märkning men däremot 3 kablar. Enligt instruktion ska strömsatsen installeras till front och trans dvs där det är märkt F och T eller??
Blir lite förvirrad, så kanske tänker fel.
Men Arlon har du tänkt att mata med 24VAC, men din dörrklocka klara max 16VAC? Det blir ju inte riktigt toppen. Det kommer kanske funka ett tag (om du har tur) men i längden så kommer den troligen att paja. Kan tycka att det är en snål trafo som du fått med, hade varit bättre om den haft 16VAC också för då hade det inte varit några problem...

Att säkringen går på en gång är ju som någon säger ett troligt täcken på att du har en kortslutning, det beror med största sannolikhet inte på att du har haft kvar din befintliga ringledningsknapp. Så innan du gör något mer så får du nog ta och kolla över hur du kopplat.
Ser allt bra ut så är första steget att koppla ur ALLT utom 230V till trafon och sedan testa att stoppa i säkringen igen, gå säkringen då så är det med väldigt stor sannolikhet fel på trafon.

Vill du gardera dig så kopplar du också ur trafon (sätter ett par wago/utbåt på trådarna) och stoppar i ny säkring, då ska inte säkringen gå. Skulle den mot förmodan göra det så ska du för allt smör i småland inte stoppa i säkringen förens du har hundra koll på vad som är fel!
Som du säkert redan vet att elektricitet är inget att leka med..

Lycka till och uppdatera med hur det gick och vad som var fel!
 
T TechChad skrev:
Blir lite förvirrad, så kanske tänker fel.
Men Arlon har du tänkt att mata med 24VAC, men din dörrklocka klara max 16VAC? Det blir ju inte riktigt toppen. Det kommer kanske funka ett tag (om du har tur) men i längden så kommer den troligen att paja. Kan tycka att det är en snål trafo som du fått med, hade varit bättre om den haft 16VAC också för då hade det inte varit några problem...

Att säkringen går på en gång är ju som någon säger ett troligt täcken på att du har en kortslutning, det beror med största sannolikhet inte på att du har haft kvar din befintliga ringledningsknapp. Så innan du gör något mer så får du nog ta och kolla över hur du kopplat.
Tack för bra input! Nej GAMLA dörrklockan hade en transformator som gav max 12v. Det är ju den jag har för avsikt att byta ut. Igår testade jag ENDAST att byta transformatorn som medföljde i Arlos kartong men hade samtidigt kvar min gamla klassisk ringklocka dvs ingen video klocka. När jag bytte transformatorn till den nya med spänning Växelström 16 - 24 V men INTE hängt på den nya kameran så sköt säkringen. Förmodligen pga överbelastning till den gamla klockan?

Min snabbanalys av det är just att den nya kameran bör monteras dit FÖRST och att gamla ringklockan bör monteras ut helt innan.

här är en bild på den GAMLA transformatorn inkopplad och den Nya EJ inkopplad bredvid.
Jag har svårt att se att inkopplingen av nya transformatorn ska ske på något annat sätt än det du beskrev i inlägg #3.
 
  • Gammal transformator inkopplad i säkringsskåp, ny transformator bredvid ej inkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harka harka skrev:
en säkring på 10 ampere klarar ju av att driva till exempel en brödrost eller tvättmaskin -- alltså belastningar på sisådär uppemot 2.3 kilowatt -- jag har svårt att se att en [batteridriven] ringklocka skulle konsumera den effekten... inte ens i närheten, inte ens om den utsattes för dubbla spänningen mot vad den är byggd för

det kan ju också vara något [tillverknings]fel på transformatorn... har du en multimeter så att du kan mäta resistansen mellan plint 5 & 6 (mätning givetvis i strömlöst tillstånd, när den inte är inkopplad till 230 volt)? annars kan kanske foton ge fler ledtrådar och tips!
tack för bra input här kommer en bild på gamla transformatorn inkopplad med den nya bredvid. Jag kan testa mäta upp men som jag skrev är jag övertygad om att överbelastningen skedda pga inkoppling av transformatorn men inte urkoppling av gamla klockan. Varför är det så osannolikt? :/
 
  • Gammal och ny transformator monterade på vit vägg med elektriska kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Drt jag menar är att din ringklocka (inomhusdelen) bara klarar 16VAC, men du kopplar in 24VAC på den med nya trafon. Det klarar den inte av. Så du skulle egebtligen behöva en 16VAC Trafo (som du inte har idag) föt att allt ska funka bra. Inomhus delen kanske inte pajar på en gång, men den mår nog inte bra av att få 8V över den spänning som är specad.


Vill du ändå fortsätta så tycker jag att du ska börja med att BARA flytta över 230V till den nya och inte koppla in något annat. Funkar det utan att säkringen går?
 
Fan. Det slog mig nu att jag kan ha kopplat fel (!)

De oranga kablarna är ju inte 230v ström. Dessa kopplade jag till 5-6 på nya transformatorn för inkommande. De kablarna är ju ledningskablarna som återfinns i dörrklockans box ovanför dörren..

:sweat::thinking:
 
  • Eltransformator med felkopplade orangefärgade kablar till terminalerna 5-6, märkning och ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Flingan2 Flingan2 skrev:
Fan. Det slog mig nu att jag kan ha kopplat fel (!)

De oranga kablarna är ju inte 230v ström. Dessa kopplade jag till 5-6 på nya transformatorn för inkommande. De kablarna är ju ledningskablarna som återfinns i dörrklockans box ovanför dörren..

:sweat::thinking:
Då vart del helt plötsligt logiskt att säkringen gick...

Den kanske är paj då och sla du ändå köpa ny så köp en som kör 16VAC
 
Bara hoppas att du inte skadat nya trafon med felkopplingen. Bäst om du bara kopplar in brun och blå på rätt sätt till nya och mäter vad du får ut på ovansidan innan du använder den vidare. Skillnaden i spänning som nämnts dvs 16 eller 24 V behöver du inte hänga upp dig på den delen lider du knappast av.
 
T TechChad skrev:
Då vart del helt plötsligt logiskt att säkringen gick...

Den kanske är paj då och sla du ändå köpa ny så köp en som kör 16VAC
Har du tips på någon bra prisvärt man kan plocka upp idag? Vågar inte chansa med denna eftersom den sköt en säkring tom.
 
GK100 GK100 skrev:
Bara hoppas att du inte skadat nya trafon med felkopplingen. Bäst om du bara kopplar in brun och blå på rätt sätt till nya och mäter vad du får ut på ovansidan innan du använder den vidare. Skillnaden i spänning som nämnts dvs 16 eller 24 V behöver du inte hänga upp dig på den delen lider du knappast av.
Tänkte också att skillnaden i växelströmmen bör väl inte spela någon roll, annars hade ju Arlo inte skickat med den. När du säger koppla in blå och brun på rätt sätt så kan väl det inte spela roll i avseendet att de endast ska kopplas mot 5 & 6 oavsett vilken vart?
 
Nej det gör ingen skillnad vilken av blå eller brun du sätter på 5 och 6. Men mät sen helst att du får rimliga värden ut på ovansidan innan du kopplar in orange där.

Och vill du få 16 V kan du koppla mellan 2 och 4 på den sidan.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Mätte nu först och kontrollerade sladdarna. Precis som jag trodde så är det 230v på blå och brun och 12v ut i orange. Ganska grov fel koppling av mig igår.. :sweat: frågan är om jag ska satsa på ny transformator eller vad tror ni?
 
Uppdatering: kopplat in nya transformatorn allt fungerar som den ska inkl mätningar både 24v och 230v däremot verkar blir den väldigt varm...? Dumt att chansa efter gårdagens missöde?
 
  • Transformator märkt med "AUBT1-5" och "24V TUFASSONS", specifikationer och säkerhetsmärkningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står det att grejen du ska koppla in kräver 16-24 V, så betyder det att den fungerar inom detta spänningsintervall.
 
  • Gilla
Flingan2
  • Laddar…
dock är Tufvassons lite klenare än Arlon vid 24V -- Tufvassons är specad för 10 VA och medan Arlo-transformatorn klarar 15VA; vad kräver utrustningen? den kanske inte behöver mer än 10VA?
 
  • Gilla
Flingan2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.