D DavidSökerHjälp skrev:
Bra idé, kollade först på en sådan strömbrytar/dimmer online. Men min fråga är följande: Hur ser dessa strömbrytare/dimmer ut på baksidan. Hålet i väggen där strömbrytaren är idag är ju bara stor nog för en strömbrytare/dimmer, inte bägge? Eller är det så att den andra delen inte går in i väggen?

Om du förstår vad jag menar?
Man kan använda en förhöjningsram typ:

http://www.elko.se/2-fack/forh-ram-2-fack-20mm-fv-article1893-582.html

Finns i 2 olika höjder, 20/35mm och kan användas för att görs om din infällda strömbrytare till utanpåliggande montage vilket gör att du får 1 extra plats för brytare/dimmer/uttag.
 
Du har alla kablar och brytare redan installerade.
Det är bara att koppla in dimmerpucken i dosan uppe vid taket. Håll koll på vilken knapp som går till den lampan du vill dimma, och därmed rätt färg på tändtråd. Den orange eller den vita.
 
Om man inte har behov av att kontinuerligt "dimma" en taklampa, utan kan nöja sig med 3 lägen på ljusstyrka, så finns det ju lampor, som kan styras av en vanlig strömbrytare.
Slå på = låg nivå, slå av och på igen ger mellanstyrka och ytterligare en av/på cykel ger max ljus.
Har det själv i en takkrona över ett matbord och det fungerar ganska bra.
En typ är den här :
Hand håller en SceneSwitch LED-glödlampa med information om ljusstyrka och tekniska specifikationer tryckt på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
R roli skrev:
Om du tänker köpa den kombinationen som redovisas i inlägg #11 så måste köpa en förhöjningsram. För endast en av produkterna passar i dosan den andra hamnar utanför, därav en förhöjningsram.
Fast den där är "komplett" med ram. "För utanpåliggande installation." enligt Classe. En tydligare bild:
Väggmonterad ljusdimmer med ram för utanpåliggande installation enligt beskrivning.
Sen är frågan vad du har för ljuskällor. Dimmern som ingår i kombinationen ovan är för glödljus, det vill säga traditionella glödlampor och 230 V halogen. Har du exempelvis LED eller lågvoltshalogen passar den antagligen inte.
 
L Leif i Skåne skrev:
En sådan här toppklämma bör du använda, den tar mindre plats.
Undvik att "knöla in flera trådar i dimmern utan använd en 10-12 cm tråd en blå och en brun mellan dimmer och nedanstående Wago 211-3 den orange eller vita tråden nere från brytaren som du satt fjädern på skall delas och sättas in på S den andra som går till lampan skall in på nästa märkt med pil.
Jag har nu tagit en titt där uppe och det ser ut såhär (bild). Där är 5 kablar, där 4 av dem har en sådan röd plupp (Vit, Brun, Blå och Gul&Grön kabeln har det) medan den 5e Orangea kabeln inte har någonting och bara går rakt igenom. De har kablarna verkar vara lite tjockare än de som går in i strömbrytaren?

Dock finns det ju ingen Wago 211-3. Antar att de röda plupparna är istället för en Wago? De funkar lika fint eller? Eller måste jag iväg och köpa Wagon?

Blåa och Bruna kabeln ska, som du beskrev, in i dimmern innan de går in i Wagon/Röda grejen? Har jag förstått din beskrivning rätt så ska antingen Vita eller Orangea kabeln (som kommer från strömbrytaren) in i S och sen från nästa port i dimmern (den mellan S och N) ska kabeln ut till lampan?

Vad är den GulGröna kabeln till för?
 
  • Elektrisk dosa med flera kablar och fyra röda skarvklämmor (Wago-liknande) för elanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Så här är det kopplar, nere till vänster på bilden från Clas Ohlson är en dubbeltrapp men din brytare är en enkel kronbrytare, det har ingen betydelse.

Elkopplingsschema med en dubbeltrapp från Clas Ohlson och en tvåvägs jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man fler än 3 ledare finns WAGO 221-5
Närbild av WAGO 221-5 kopplingsklämma med flera ledningar i en elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får du plats med dimmer-pucken i dosan? dosan ser grund ut.
Lägenhet från slutet av 1950-talet??
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Så här är det kopplar, nere till vänster på bilden från Clas Ohlson är en dubbeltrapp men din brytare är en enkel kronbrytare, det har ingen betydelse.

[bild]

Har man fler än 3 ledare finns WAGO 221-5
[bild]

Får du plats med dimmer-pucken i dosan? dosan ser grund ut.
Lägenhet från slutet av 1950-talet??
Tack för bilden och beskrivningen, men jag kan inte påstå att jag förstod den fullt ut.

Men du har rätt, det är väldigt grunt i kopplingsdosan, knappt så att dosdimmern får plats med alla kablar där. De röda toppklämmorna som tar mkt plats. Är det desamma som Wago 211-3 ? Kan man byta ut dem mot Wago 211-3 ifall det då tar mindre plats?
 
Och jag uppskattar allt ni försökt hjälpa till med. Speciellt "Leif i Skåne" som utförligt försökt förklara hur jag ska göra. MEN samtidigt har jag blivit lite förvirrad av många inläggen och annan sökning online.

Så, jag gör nu ett försök att få ett sammanfattat svar från er. Jag bifogar nu igen bild på min Baksidan av min strömbrytare, den dosdimmer jag försöker installera och bild på hur kablarna i min kopplingsdosa ser ut.

I kopplingsdosan har jag följande färger på kablarna:
Blå, Vit, Brun, GulGrön och Orange. Den Orangea kabeln har ingen toppklämma och passerar endast.

På min Malmbergs HD2200 Dosdimmer har jag:
S, Symbol med Pil, N och L.

Jag har även en impulsfjäder för min Strömbrytarknapp.

Kan någon duktig av er nu så enkelt som möjligt försöka förklara vilken kabel som ska gå in i vad på dimmern, och vad annat jag eventuellt behöver inhandla och ha kablar som går igenom det? Tänkte sätta dosdimmern antingen bakom strömbrytaren eller i kopplingsdosan.

Ni har skrivit det tidigare på tråden men det har blivit lite rörigt med alla inläggen så tänkte få en sammanfattning nu om möjligt. Och yes, jag vet att jag bör egentligen ringa en elektriker men vill se om jag kan få till detta själv med hjälp av er.
 
  • Baksida av en strömbrytare med anslutna kablar i färgerna brun och orange, märkt med typ 14001.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Malmbergs HD2200 dosdimmer med märkningar för anslutningar och justeringsratt för min-max.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsdosa med exponerade kablar i olika färger och röda toppklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha en neutralledare till din nya dimmer. Ser tyvärr inte hur vi ska reda ut ditt inkopplingsproblem via forumet.
 
Ha tålamod återkommer Torsdag kväll. Du har rätt dom ”röda Tomtehattarna” TORIX tar mycket plats och kan bytas mot Wago 221-3 du behöver kanske en 221-5 till Fas den bruna kopplingen.

Först vilken lampa skall dimmas? Den som har orange eller vit ”tändtråd”.

OBS ! Var säker på att du inte har strömmen på. Tänd lampan sedan skruva ur/ slå ifrån rätt säkring så lampan slocknar!
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Du måste ha en neutralledare till din nya dimmer. Ser tyvärr inte hur vi ska reda ut ditt inkopplingsproblem via forumet.
I takdosan, det högra röret uppifrån kommer matningen Fas/Nolla/Skyddsgjord = brun/blå/gul-grön.

I det vänstra röret uppåt fortsätter Fas/Nolla/skyddsgjord+två tändtrådar till en takdosa, Fas/Nolla/Skyddsgjord fortsätter sedan till ett eluttag på andra sidan rummet.
Detta är standard i millijonprojektets lägenheter på 1950-1960 talet. Dosa i plåt med tjärpapps isolering och pansar-rör.
Dock tyder det på att det är omtrådat för några år sedan, orange som tändtråd är relativt nytt.
 
Redigerat:
Ett annat alternativ kan vara om det finns plats för dosdimmern ovanför lampan. Mycket möjligt att det bara finns tre trådar där, orange, blå och gulgrön. Då ska alla dessa in i dimmer.
 
J Jarlsgård skrev:
[länk]

Jag kör med en sådan bakom min brytare. Mest för att den inte behöver någon nolla vilket gör att man kan koppla in den bakom strömbrytaren utan att behöva dra dit en nolla. Mycket simpel inkoppling mao :)
Ett alternativ på samma tema är att använda en Nexa WMR-252. Den kopplas också in utan nolla. Väggbrytaren måste bytas till en dubbeltrapp eftersom styringångarna på dimmern inte hanterar 230 V.
Inställning av dimnivå sker genom snabb växling mellan till/från/till. Enheten har minne för inställd dimnivå.
Jag har installerat ett par stycken av dessa och tycker de funkar bra. Som bonus kan de även styras via fjärrkontroll.
 
Dheri Dheri skrev:
Mycket möjligt att det bara finns tre trådar där, orange, blå och gulgrön. Då ska alla dessa in i dimmer.
Nej skyddsjord (gulgrön) ska definitivt inte in dimmern i inlägg #23 och knappast i någon annan dosdimmer heller!
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.