Hejsan,

Innan jag säger något annat bör det påpekas att jag är en ren rookie inom området. Men det är såhär att jag har 2 taklampor i vardagsrummet, varav på ena vill jag installera en dimmer. Min strömbrytare ser ut som följande (bilden), då den vänstra knappen går till taklampan som ska få dimmer.

Min fråga är oilka olika lösningar det finns för att få om endast ena till dimmer? Kan tänka mig byta ut strömbrytaren helt men varit på bauhaus och inte hittat strömbrytare som inte är alltför stora där endast ena är dimmer. Hittade något liknande online men kostade över 2200kr?

Blev rekommenderad att köpa en Malmbergs Dosdimmer (+ återfjädring) som ska ligga bakom strömbrytaren, så jag köpte en men märker nu att den inte ens får plats bakom strömbrytaren (inte för att jag ens visste hur den skulle installeras). Så nu måste jag lämna tillbaka den.

Någon förslag som inte kostar skjortan?

Tack för all hjälp
 
  • Vit dubbel strömbrytare på vägg, vänster knapp för taklampa som ska ha dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det kanske finns en kopplingsdosa med större plats ovanför på väggen där du får in dosdimmern.
Där har du säkert också nolla som kanske behövs beroende på dimmer.
 
En dosdimmer brukar få plats i dosan bakom brytaren. Kan du lossa den och ta en bild?
 
Du kanske kan få plats med dimmern i dosan under lamputtaget istället?
Du behöver också skaffa en impulsfjäder som passar till din brytare, men det är inte många kronor det handlar om.
Har du sen tänkt koppla in den får du se till att läsa på hur det ska gå till. Innan du börjar koppla. Du kan också behöva komplettera med någon ledning och klämma, det beror lite på hur det ser ut i dosorna.
Det är inte svårt, men du måste veta vad du gör.
Här kan du läsa mer: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
eller så frågar du här. Ta bilder och skriv konkreta frågor så får du bra hjälp.
Annars är naturligtvis rådet att ringa en elektriker.
 
Hejsan! Tack för era svar

Här är bilder på dosan och hur det ser ut bakom strömbrytaren. Dosan får ju ej plats där? verkar som om man kan lägga dosan någon annanstans? (Utifrån det ni skrivit åtminstone).

En återfjäder för Elko (som min strömbrytare är) har jag redan köpt. Hur bör jag gå tillväga nu?
 
  • Ett öppet eluttag med kablar och en strömbrytare som inte får plats, synlig betong och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elko-strömbrytare monterad på vägg utan tillräckligt utrymme för dosa, synliga ledningar och öppen kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Malmbergs dimmermodul modell HD2200 med synliga anslutningsterminaler och instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej! Det går inte.
Kolla högre upp på väggen om där är en dosa med nolla. Ta ett foto.
Färgerna tyder på en modern installation, du behöver en blå kabel, samt några Wago 221-3 för inkoppling.
 
Mikael_L
Du har ingen nolla i dosan för strömbrytaren så du måste i vilket fall gå in i någon kopplingsdosa eller takdosa för att fiska fram en nolla till dimmern.

Och då kanske det visar sig vara bättre med plats för dimmern i den dosan.

Är du helt säker på att dimmern inte ryms bakom strömbrytaren, det kan vara trångt, men ganska sällan det inte alls ryms.
I vilket fall kanske det ändå är bäst att sätta dimmern i annan dosa, om fasen går genom takdosan brukar det många gånger vara bästa alternativet.
 
Nu har jag försökt med att trycka in dosan bakom strömbrytaren. Fick trycka in den ganska hårt och hade svårt att få ut den sen igen, men den fick plats. Dock får inget annat plats. (se bild).

Och som jag förstått av era kommentarer går min dosa ensamt ändå inte att använda då den inte har en Nolla (osäkert vad det är, måste googla det). Eller har jag förstått rätt? Måste jag byta ut dosan helt eller köpa till något? Om jag köpet till något så lär det inte få plats bakom strömbrytaren.

Har även tagit bild på vad jag tror är ställe för dosa längre upp. Kan det stämma?

Sorry om mina frågor är repetitiva, men är helt lost här och försöker att lära mig
 
  • Eluttagets insida med trånga utrymmen runt en dosa och sammankopplade kablar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit rund eldosa insatt i taket ovanför en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Där inne har du en blå tråd som är nolla.

Du bör ringa en kompis som är mer bevandrad i el eller en elektriker som gör det på 10 minuter.

Annars får vi via bilder guida dig här.
Senare i kväll kan jag ta en bild kanske som kan visa hur du skall koppla. Men du behöver minst två toppklämmor typ Wago 221-3
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…

Bästa svaret

så här bör det se ut i dosan vid taket. det vänstra exet.

Två takdosor med elektriska installationer, en med en Plejd enhet och den andra med en standarddimmer och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En sådan här toppklämma bör du använda, den tar mindre plats.
Undvik att "knöla in flera trådar i dimmern utan använd en 10-12 cm tråd en blå och en brun mellan dimmer och nedanstående Wago 211-3 den orange eller vita tråden nere från brytaren som du satt fjädern på skall delas och sättas in på S den andra som går till lampan skall in på nästa märkt med pil.
Instruktion för att ansluta en kabel till en Wago 221-3 kopplingsklämma i tre steg, från avskalning till införing och låsning.

Hade du lagt till 400:- och valt den till höger PLEJD hade du fått hemma automatik och kunnat styra allt från mobilen.

Annars är denna koppling samma som din, den vänstra styr kristallkronan on/off/dimmning.
Den högra PLEJD med vit tändtråd styr fönstrerbelysning via astrour.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
så här bör det se ut i dosan vid taket. det vänstra exet.

[bild]



En sådan här toppklämma bör du använda, den tar mindre plats.
Undvik att "knöla in flera trådar i dimmern utan använd en 10-12 cm tråd en blå och en brun mellan dimmer och nedanstående Wago 211-3 den orange eller vita tråden nere från brytaren som du satt fjädern på skall delas och sättas in på S den andra som går till lampan skall in på nästa märkt med pil.
[bild]

Hade du lagt till 400:- och valt den till höger PLEJD hade du fått hemma automatik och kunnat styra allt från mobilen.

Annars är denna koppling samma som din, den vänstra styr kristallkronan on/off/dimmning.
Den högra PLEJD med vit tändtråd styr fönstrerbelysning via astrour.

TACK för en otroligt bra beskrivning. Jag är nyinflyttad i stan så känner inte särskilt många som kan göra sådant. Och då jag ej vill betala någon professionell för något sånt tänkte jag testa på o göra det själv. Därför uppskattar jag din riktigt bra beskrivning. Jag ska imorgon ut till Bauhaus och köpa de nödvändiga kablarna och Wago 211-3. Återkommer därefter när det är dags att installera det och se hur det går!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
Glöm inte att köpa en fjäder till ELKO-brytaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sån här kan vara ett alternativ:
[bild]
Finns bland annat på Classe:
[länk]
Bra idé, kollade först på en sådan strömbrytar/dimmer online. Men min fråga är följande: Hur ser dessa strömbrytare/dimmer ut på baksidan. Hålet i väggen där strömbrytaren är idag är ju bara stor nog för en strömbrytare/dimmer, inte bägge? Eller är det så att den andra delen inte går in i väggen?

Om du förstår vad jag menar?
 
Om du tänker köpa den kombinationen som redovisas i inlägg #11 så måste köpa en förhöjningsram. För endast en av produkterna passar i dosan den andra hamnar utanför, därav en förhöjningsram.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.