M Mackan11 skrev:
Har också denna termostat och får inte längre nån värme i golvet. Elektrikern var här och mätte och konstaterade att termostaten verkade kass.
hur har det gott för dig? Jag har också en sån här som lagt av i förre veckan.
 
H Hucktoflat skrev:
hur har det gott för dig? Jag har också en sån här som lagt av i förre veckan.
Vi bytte aldrig den! ^^
 
H Hucktoflat skrev:
hur har det gott för dig? Jag har också en sån här som lagt av i förre veckan.
Bytte till en ny, fick upp givaren utan problem så bytte den med.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mackan11 skrev:
Bytte till en ny, fick upp givaren utan problem så bytte den med.
Vilket fabrikat fungerade? Har inte koll på nånting då denna sitter i ett hus vi köpte för ca tre år sedan.
 
H Hucktoflat skrev:
Vilket fabrikat fungerade? Har inte koll på nånting då denna sitter i ett hus vi köpte för ca tre år sedan.
Byter du givare också kan du väl köpa vad du vill? Jag köpte en Devireg touch.
 
M Mackan11 skrev:
Byter du givare också kan du väl köpa vad du vill? Jag köpte en Devireg touch.
ok! Tack för tispset.
 
Återlivar tråden lite.. Har också en T2 termostat fast det verkar vara en annan modell.
Man kan slå på den men det blir inte varmt, badrumsgolvet känns iaf inte kallt efter flera timmar... Innan har vi kunnat gå på golvet och noterat att golvvärmen är på. (bilder nedan)
Har en Quicknet värmekabel, Driftspänning 230V, Effekt per m2 = 90watt.

Undrar om man kan byta till vilken termostat som helst? Om man byter tempgivare (till den som medföljer nya termostaten)??
Tänker mig en digital variant som ex. Laxvik från Kelvin
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmetermostat/Golvvarmetermostat-Laxvik.htm
Eller DeviReg Touch
https://www.vvsochbad.se/devireg-to...R-NB0lwt8PTGa2hIWVKcyhaUnYIP4P8RoCKy8QAvD_BwE

Bilder på T2
Närbild på en T2 termostat med etikett som visar modell och specifikationer, 230V, i en verklig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat T2 med öppet installationsutrymme och synliga ledningar och anslutningsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
heyday heyday skrev:
Återlivar tråden lite.. Har också en T2 termostat fast det verkar vara en annan modell.
Man kan slå på den men det blir inte varmt, badrumsgolvet känns iaf inte kallt efter flera timmar... Innan har vi kunnat gå på golvet och noterat att golvvärmen är på. (bilder nedan)
Har en Quicknet värmekabel, Driftspänning 230V, Effekt per m2 = 90watt.

Undrar om man kan byta till vilken termostat som helst? Om man byter tempgivare (till den som medföljer nya termostaten)??
Tänker mig en digital variant som ex. Laxvik från Kelvin
[länk]
Eller DeviReg Touch
[länk]

Bilder på T2
[bild] [bild]
Jag kan bara råda dig att INTE köpa Kelvin Laxvik - den är en katastrof i användbarhet. Köpte två, monterade en men efter 3 mån åkte den ut. Köpte sedan Devireg Smart - den är riktigt bra. Så mellan Laxvik och Devireg ska du absolut välja Devireg. Om du ändå envisas kan jag skicka dig en av mina Laxvik men du kommer inte bli glad. Vilket skräp.
 
  • Haha
heyday
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag kan bara råda dig att INTE köpa Kelvin Laxvik - den är en katastrof i användbarhet. Köpte två, monterade en men efter 3 mån åkte den ut. Köpte sedan Devireg Smart - den är riktigt bra. Så mellan Laxvik och Devireg ska du absolut välja Devireg. Om du ändå envisas kan jag skicka dig en av mina Laxvik men du kommer inte bli glad. Vilket skräp.
Haha "inte" med versaler :)
Letade lite själv efter mitt inlägg, var inne på något med Wifi, Devireg Smart Appen ser lättanvänd ut och verkar som att man kan ställa in "på" tider när på dygnet den ska vara varm osv. grymt smidigt. Kanske inte något man behöver under covid-tider men efter det!!
Sen att Danfoss är tillverkaren är bara stort plus!

Vet du om Devireg Smart passar min golvvärme med tanke på uteffekten? Såg några klipp på Youtube att den lägsta uteffekten var 100W. Min slinga är 90W/m2, om badrummet är på ca 5m2, är då uteffekten 450W?

Tack för svar!
 
heyday heyday skrev:
Haha "inte" med versaler :)
Letade lite själv efter mitt inlägg, var inne på något med Wifi, Devireg Smart Appen ser lättanvänd ut och verkar som att man kan ställa in "på" tider när på dygnet den ska vara varm osv. grymt smidigt. Kanske inte något man behöver under covid-tider men efter det!!
Sen att Danfoss är tillverkaren är bara stort plus!

Vet du om Devireg Smart passar min golvvärme med tanke på uteffekten? Såg några klipp på Youtube att den lägsta uteffekten var 100W. Min slinga är 90W/m2, om badrummet är på ca 5m2, är då uteffekten 450W?

Tack för svar!
Ja, Smart passar din slinga. Allt upp till 3600W. Du anger effekten på ditt specifika golv när du ställer in termostaten första gången, den använder detta för att styra så exakt som möjligt.
 
  • Gilla
heyday
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Ja, Smart passar din slinga. Allt upp till 3600W. Du anger effekten på ditt specifika golv när du ställer in termostaten första gången, den använder detta för att styra så exakt som möjligt.
Jag bygger vidare på den här tråden.

Vi har en Ebeco-termostat enligt bild som gett upp efter ett litet regoväder här i Gävle i höstas. Displayen är utslagen men slår man på strömmen till golvvärmen så går den upp på max värme. Så just nu styr jag on/off via JFB... är det sannolikt bara att byta termostaten, eller finns det risk för att det är nåt annat? Kan jag byta till vilken Ebeco som helst, eller finns det olika givare till dessa?

Jag vet inte hur givaren sitter men kollar jag runt så ser det krångligt ut att komma åt nåt över huvud taget...

Tack på förhand!
 
  • Ebeco-termostat med upplyst blå display utan synlig information, monterad på en stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vas menas med att styra via JFB , den har bara en funktion vid fel. klart det går att slå ifrån värmen med den, den termostaten har nog gett upp bara att byta
 
J jonaserik skrev:
Vas menas med att styra via JFB , den har bara en funktion vid fel. klart det går att slå ifrån värmen med den, den termostaten har nog gett upp bara att byta
J jonaserik skrev:
Vas menas med att styra via JFB , den har bara en funktion vid fel. klart det går att slå ifrån värmen med den, den termostaten har nog gett upp bara att byta
Ja, jo, men kan det gissningsvis vara nåt annat?

Att styra via JFB betyder att jag vippar på säkringen...
 
Givaren brukar följa med termostaten OCH är golvvärmen riktigt gjort ska det bara vara att dra ur den g:a givaren och stoppa i den nya. Men innan man gör det kan man ju ohmmäta givaren och kolla om den fungerar som den ska.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.