B Beje.B skrev:
Får man som lekman byta från trepolig Semko17 till CEE-316 om det är avsäkrat med max 16A? Ja det tror jag men du behöver nog byta kabeln så du får med nollan också annars risk nån kopplar in och eldar upp dd mesta pga avsaknad nolla och 3 poligt uttag har ingen nolla i sig så där behövs de dras fram av elektriker(Att CEE-316 inte är lämpligt uttag i hemmamiljö är en annan fråga.)
Ett CEE-316 uttag ska ALDRIG ha någon nolla inkopplad, utan ska bara ha tre faser samt skyddsjord.
Edit: Det var därför som jag skrev det som står inom parantesen.
 
Redigerat:
B Beje.B skrev:
* Infällt lamputtag <-> infällt schukouttag?ja!

* Jordad D-formade lamputtag -> DCL-uttag?ja!

* CEE-416 <-> CEE-416 med inbyggt schukouttag?om nolla finns så borde de vara ok och man har nödvändig kännedom såklart

* CEE-416 -> CEE-416 blockerat uttag?ja
Inga av ovanstående är likadana som det byts mellan, så varför är det lagligt i ovanstående men inte när det gäller golvvärmetermostat <-> golvvärmetermostat?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inga av ovanstående är likadana som det byts mellan, så varför är det lagligt i ovanstående men inte när det gäller golvvärmetermostat <-> golvvärmetermostat?
Du får byta golvärmetermostat mot likvärdig såg jag på elsäkerhetsverket som lukrat upp vad man får göra mot förr iockmed eu inträdet började lätta tydligen
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett CEE-316 uttag ska ALDRIG ha någon nolla inkopplad, utan ska bara ha tre faser samt skyddsjord.
Edit: Det var därför som jag skrev det som står inom parantesen.
När jag googla såg jag de vanliga uttaget ej detta utan nolla aldrig sett detta nån stans monterat ännu så de va nåt nytt
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är detta uttag lagligt?
[bild]
Om ja, varför får man då inte blanda 4-vägs eurouttaget och jordade uttag i samma rum?

Edit: rättstavning.
De uttaget på bild får du byta till i jordade rum ej badrum, men inte 4vägsmodellen då det saknar jord så står det på elsäkerhetsverket man får INTE blanda jordat ojordat i samma rum, så tolksr jag det varför ? De kan man undra ibland
 
B Beje.B skrev:
Du får byta golvärmetermostat mot likvärdig såg jag på elsäkerhetsverket som lukrat upp vad man får göra mot förr iockmed eu inträdet började lätta tydligen
Det är över 25 år sedan Sverige gick med i EU.
 
B Beje.B skrev:
De uttaget på bild får du byta till i jordade rum ej badrum, men inte 4vägsmodellen då det saknar jord så står det på elsäkerhetsverket man får INTE blanda jordat ojordat i samma rum, så tolksr jag det varför ? De kan man undra ibland
Stickpropparna får endast användas på "apparater" som är dubbelisolerade och därmed INTE får jordas. därför får man blanda just den typen av uttag och jordade schuko.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
De uttaget på bild får du byta till i jordade rum ej badrum, men inte 4vägsmodellen då det saknar jord så står det på elsäkerhetsverket man får INTE blanda jordat ojordat i samma rum, så tolksr jag det varför ? De kan man undra ibland
Varför inte i badrum?

4-vägs eurouttaget är dubbelisolerad, så jo det får installeras i jordade utrymmen, även utomhus (där IP21-klassade apparater får monteras).

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Europauttag/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är över 25 år sedan Sverige gick med i EU.
Ja och reglerna ändras hela tiden löpande
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför inte i badrum?

4-vägs eurouttaget är dubbelisolerad, så jo det får installeras i jordade utrymmen, även utomhus (där IP21-klassade apparater får monteras).

[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Varför inte i badrum?

4-vägs eurouttaget är dubbelisolerad, så jo det får installeras i jordade utrymmen, även utomhus (där IP21-klassade apparater får monteras).

[länk]
 
  • Skärmdump av en artikel på elsakerhetsverket.se om regler för installation av vägguttag i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, ett eurouttag är ett klass2-uttag och ska inte skyddsjordas och de får monteras i miljöer där skyddsjord finns.

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]
Svaret är nej! Läs reglerna ovan från elsäkerhetsverket
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Svaret är nej! Läs reglerna ovan från elsäkerhetsverket
Fast jag har hittat ett sådan här uttag i badrummet. Det är inte jordat, får jag ha kvar det då???

Ojordat eluttag märkt "ENDAST FÖR RAKAPPARAT 110V" i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


;)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Svaret är nej! Läs reglerna ovan från elsäkerhetsverket
I detta uttag så är det bara schukouttaget som är jordat, eurouttagen är ojordade, så då borde de också vara förbjudna i badrummet om rena eurouttag är förbjudna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.