En cat6 kabel har 4 par, alltså 8 ledare. Alla 8 används bara för 1 gb. Nöjer man sig med 100mbit kan man köra 2 förbindelser i en kabel. Finns adaptrar för detta, men drar man kabel fixar man det i plinten. Kan vara användbart om det inte går att överlista väggar och vind.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Jag har som sagt lyckats dra upp till tre Cat5e i ett VP-rör. Tre rum fick man kabla via kattvinden.
Detta tillät mig köra 1Gbit på alla uttag. Sen var jag lite snål och istället för att lägga 20000:- på Ubiquityprylar köpte jag några 802.11ac-routers, körde in OpenWRT på dem och använde dem som kombinerade Accesspunkter/switchar.

Dvs. i fyra rum ställde jag flashade TP-Link routers som bryggades för att fungera som AP. På det viset fick jag superb täckning i hela kåken även på 5GHz-bandet och fyra extra uttag per AP (för saker som behöver tråd).

Topologin är som följande: Fiber -> OpenWRT i en fläktlös x86 som "huvudrouter" (klarar av VPN med hisklig fart), PoE switch från Blocket på LAN-sidan, fyra OpenWRT Archer C7:surprised:r som Accespunkter (strömmatade via PoE via "ejectors"). Kör endast på 5GHz-bandet och har 866Mbit i stort sett hela kåken...via WiFi! Resten är kablat...och där det behövs fler uttag i rummet får AP'n agera switch.

Detta kostade typ 3000:- och sopar mattan med Ubiquitylösningar (deras firmware än baserad på OpenWRT ändå...en gammal release).
 
Redigerat:
C
Z Zakalwe skrev:
Detta kostade typ 3000:- och sopar mattan med Ubiquitylösningar (deras firmware än baserad på OpenWRT ändå...en gammal release).
Nä, Ubiquity är Vyatta-baserade. https://vyos.io/
 
C cpalm skrev:
Nä, Ubiquity är Vyatta-baserade. [länk]
Runt 2011 var AirOS en OpenWRT-fork i alla fall. Vad de använder nu vet jag inte, men jag tänker definitivt inte betala femsiffriga summor för att köra WiFi på stängd källkod.
 
C
Z Zakalwe skrev:
Runt 2011 var AirOS en OpenWRT-fork i alla fall. Vad de använder nu vet jag inte, men jag tänker definitivt inte betala femsiffriga summor för att köra WiFi på stängd källkod.
AirOS, OK, men det är väl bara airMAX (dvs utomhus-) grejorna? De andra grejorna använder väl EdgeOS?
Inget fel på TP-LINK, men var hittar du 4 st C7 + en fläktlös PC + en PoE-switch för 3 000 kr???
 
C cpalm skrev:
Inget fel på TP-LINK, men var hittar du 4 st C7 + en fläktlös PC + en PoE-switch för 3 000 kr???
Sorry, priset var med mina C2:surprised:r som har lite sämre spec, dock fortfartande 802.11ac och duger långt som Accesspunkter. (F.ö. kan du köpa fyra stycken för 900:- här: https://www.byggahus.se/forum/threads/fyra-st-tp-link-archer-c2-routers-ap.326252/ ;)) )

PoE splitters för GbE kostar 80:-/st plus Postmordavgfit. Köpes här:

https://www.ebay.com/itm/Gigabit-Ac...48V-to-12V-1A-2A-10-100-1000Mbps/201974326358

Billigaste PoE switch på Webhallen över disk är 749:-
https://www.webhallen.com/se/produc...-Plus-5-Port-Gigabit-Switch-PoE-19W-Unmanaged
(man kan hitta betydligt billigare på Blocket eller Ebay).

Detta lämnar en tusenlapp över för att lösa routing för. Så länge man inte behöver VPN duger det med vilken konsumptionsrouter som helst. T.o.m. Archer C2 med fabriksmjukvara klarar NAT i >900Mbit (tack vare hårdvaruacceleration). Behöver man VPN, Adblock osv. får man flasha om med OpenWRT (men då sjunker NAT till cca. 400Mbit och VPN går i cca. 17-30Mbit (beroende på vald kryptering) på en sådan 300-kronors router.

...annars får man en fläktlös PC från Kina från 1200:- + tull/moms och uppåt:

https://www.ebay.com/itm/Cheapest-M...30-2-16GHz-Dual-cores-Windows-10/223102319180
(OBS! Viktigt att välja CPU med Intel NI-instruktioner om man vill ha hårdvaruaccellererad VPN, annars kan man ha vilken Celeron som helst, alla klarar att routa 1GbE galant...).

Ubiquity är smidig lösning men blir snabbt ganska dyrt när man börjar lägga på funktioner.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl hundra gånger enklare (och troligen billigare också) med trådlöst nätverk? Du vet, WiFi och sådant modernt.
En fullkomligt skamlöst snodd bild från en annan tråd som på ett pedagogiskt sätt förklarar varför du har fel. ;)

Tecknad bild som visar fåglar på en telefontråd, en fågel faller med texten "F***in' Router!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J_Sand och 4 till
  • Laddar…
A
Z Zakalwe skrev:
Runt 2011 var AirOS en OpenWRT-fork i alla fall. Vad de använder nu vet jag inte, men jag tänker definitivt inte betala femsiffriga summor för att köra WiFi på stängd källkod.
Om du inte vet vad dagens produkter kör för mjukvara så kanske det är lämpligt att inte häva ur sig påståenden.
 
L Lenza skrev:
Jag tolkar huset som felbyggt när det 1999 tillkom en byggstandard att alla rum ska ha dubbeluttag med nätverksuttag. Men att enbart nyttja en kanalisation för telekabel låter inte som en genomtänkt strategi. Den kan omöjligtvis lösa hela behovet på sikt, dock kan det vara en start men ett stjärnnätverk kan vara svårt att åstadkomma. Sannolikt är det bra att studera hur vinden ser ut vilka möjligheter som ev. kan finnas där att dra kablar och göra nedstick i väggar med vp-rör. För jag antar att det är dold förläggning du föredrar.
Vårat hus är byggt 2005 och har bara gristrynen, ingen ethernet. Har dock i efterhand satt dit ethernet i de flesta rum, något jag aldrig gör om.

/HLH
 
Gammal tråd men tänker göra samma sak. Men funderar på hur telejack är uppbyggda. Har skruvat upp en och ser att 2 kablar går rätt upp. Går dom hela vägen upp på vinden och vidare? Då är det ju enkelt att dra cat6-kablar dit. Eller går dom längst med väggarna till respektive rum?
Har tänkt dra alla kablar via vinden till min switch som sitter lokalt.
 
Ofta så är dom seriekopplade. Till ett enstaka uttag går det bra, men ska ha man ha fler uttag från samma källa blir det knivigare.
 
JLyck JLyck skrev:
Ofta så är dom seriekopplade. Till ett enstaka uttag går det bra, men ska ha man ha fler uttag från samma källa blir det knivigare.
Okej men går dom upp på vinden eller går som via väggarna till varandra?
 
Skulle nog vilja säga (utan att säga för mycket) att dom går vidare till nästa uttag. Möjligtvis genom vinden.
 
JLyck JLyck skrev:
Skulle nog vilja säga (utan att säga för mycket) att dom går vidare till nästa uttag. Möjligtvis genom vinden.
Okej men det är bra isåfall för jag vill ha upp kablarna på vinden, och senare ner i ett gemensamt rum. Så går det upp på vinden så är det bra
 
Plaströr som sticker ut ur isolering på en vind, möjlig koppling till teleuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckats gräva upp detta på vinden nu där jag är rätt säker på att ett teleuttag finns under. El är inte dragen ner i väggarna via vinden eller så jag gör något dumt nu?

Och räcker det att jag kapar röret på vinden och drar ut min kabel där och vidare utan rör till det rummet jag vill ha switch en i? Eller måste det gå via rör av någon anledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.